خوشبختانه صنعت تولید مکمل‌ها در کشور رو به رشد است و واردکنندگان نیز با رفتن به سمت و سوی بالک و بعد premix یا API به این رشد کمک کرده‌اند.با این حال متاسفانه موانع ایجاد‌شده در واردات مکمل‌ها و عدم دسترسی مصرف‌کننده به این کالاها در سبد مصرفی سلامت محور، باعث نگرانی شده است. البته آثار تخریبی فقط به مساله بازار مصرفی محصولات وارداتی ختم نمی‌شود، بلکه آنچه مغفول مانده و به‌صورت ناخواسته یا با کم‌توجهی، مواجه هستیم، از دست رفتن سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی در قسمت مکمل‌های کشور است.

درحالی‌که حمایت از تولید و به‌ویژه تولیدات صادرات محور با صرفا جلوگیری از واردات، آن هم به‌صورت چکشی محقق نمی‌شود و قطعا تولیدکنندگان فعلی مکمل با همکاری شرکت‌های واردکننده و تعامل صنوف می‌توانند زمینه‌های همکاری برای واردات، تولید و صادرات را شکل و سازماندهی کنند و این امر قطعا می‌تواند به‌صورت فرصت برای کشور تلقی و در مقابل تحریم‌ها ایستادگی کند.

با این حال آمار نشان می‌‌دهد حجم واردات مکمل‌ها از حدود۱۵۰میلیون یورو در سال۹۶ به ۸۰ میلیون یورو در ۹۷ رسید. در سال ۹۸ کمتر از ۳۰ میلیون یورو بود. روند کاهشی فعلی نشان می‌‌دهد صنعت واردات در وضعیت بحرانی و موضوع تعطیلی باقیمانده شرکت‌ها قطعی به نظر می‌رسد و این همان آسیب‌های ناخواسته‌ای است که با تصمیم‌گیری‌های شتاب‌زده به‌وجود می‌آید.مشخص هم نیست چه کسی پاسخگوی ضرر و زیان‌های انباشته‌های ناشی از این روند است. روندی که در نهایت عامل به هم خوردن اشتغال موجود است که از حدود۲ سال گذشته روزانه در حال ریزش است.

با همه این احوال ما امیدواریم تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران در این امر که حتما از دلسوزان مردم و کشور هستند، ان‌شاءا... توجه اساسی و اصولی خواهند داشت که هرگونه ممنوعیت غیرتعرفه‌ای و بدون رعایت‌ همه‌جانبه، باعث افزایش قاچاق رسمی (از گمرکات کشور) و غیررسمی است و ضمن بی‌تاثیر بودن امر ممنوعیت‌ها، بی‌جهت کار اضافی برای نهادها و دولت محترم که در تلاش برای توقف قاچاق به کشور هستند، ایجاد می‌شود و بودجه کشور به هدر می‌رود.