با توجه به تخمین ۱۹۵ هزار تنی محصول سال قبل، به نظر می‌رسد گسترش سطح زیر کشت پسته در مناطق مختلف ایران و تنوع ارقام پسته، فاصله بین سال‌های کم‌بار و پر بار را کاهش داده است.

امسال کشاورزان در شهرستان رفسنجان درحالی سال پرباری را پشت‌سر گذاشتند که سایر مناطق پسته‌خیز استان کرمان با کاهش محصول مواجه بودند. همچنین، کشاورزان استان‌های خراسان‌رضوی و جنوبی، مرکزی، قم، اصفهان و تهران نیز امسال برداشت محصول خوبی را پشت‌سر گذاشتند. گزارش‌ها حاکی از آن است که در محصول امسال، در همه ارقام تجاری درصد پوکی کم و کیفیت محصول از حیث اونس، عیار و درصد دهن بست مطلوب بوده‌است. همچنین، به‌نظر می‌رسد سرمای زودرس و نادر پاییزه که در برخی نقاط پسته‌خیز در نیمه دوم مهر با فصل برداشت تلاقی پیدا کرد، خوشبختانه اثر قابل‌توجهی بر اُفت وزن و کیفیت محصول نداشته‌است.

در جدول پیش رو پیش‌بینی میزان تولید پسته در سال محصولی ۹۹ به تفکیک استان‌ها و مناطق مختلف پسته‌خیز ارائه شده‌است.

انجمن پسته ایران یادآور شده که در رابطه با تخمین محصول پسته، لازم است به این نکات توجه شود:

- هر سال مقداری از پسته تر، عمدتا محصول استان‌های خراسان‌رضوی و سمنان صرف ترخوری به‌صورت میوه تازه می‌شود که در مقادیر مندرج در جدول منظور نشده‌است.

- برآورد انجام شده صرفا نمایانگر مقدار تخمین کمیته باغبانی انجمن پسته ایران بوده و احتمال خطا نسبت به مقدار واقعی محصول وجود دارد.

گفتنی است زورار پرمه قائم مقام معاونت توسعه صنایع تبدیلی و کسب و کارهای کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی در هفته گذشته، میزان صادرات پسته را به‌رغم شرایط کرونا مطلوب دانسته و گفته بود: صادرات پسته در ۹ ماهه سال‌جاری بالاترین رشد صادراتی را در میان محصولات باغی داشته است و به این ترتیب، ۱۴۳ هزار تن پسته به ارزش یک میلیارد و ۵۸ میلیون دلار صادرات داشتیم که به لحاظ وزنی ۱۰۴ درصد و ارزشی ۷۷ درصد افزایش نشان می‌دهد.

البته بنا به گفته پرمه، تغییراتی در مقاصد صادرات خشکبار ایران به‌وجود آمده است. وی در این خصوص گفت: در سال‌جاری علاوه بر تحریم‌های آمریکا، ایجاد محدودیت‌های شدید مرزی از سوی شرکای تجاری به‌دلیل نگرانی از گسترش کرونا در نوسانات صادرات کشور، تاثیر گذاشت.

Untitled-1