چشم انداز تحولات بازار گوشت قرمز

مقدسی در پاسخ به سوال دلایل افزایش قیمت گوشت قرمز در روزهای اخیر در بازار و گله شهروندان از این گرانی افزود: هم‌اکنون ۳۰۰ هزار راس گوساله در دامداری‌های کشور موجود است و این نشان می‌دهد که در تامین گوشت قرمز هیچ گونه کمبودی در کشور نداریم. رئیس کانون انجمن صنفی گاوداران ایران تاکید کرد: در صورتی که ما دام زنده سنگین را به دولت ۴۴ هزار تومان بفروشیم در این صورت مصرف‌کنندگان می‌توانند گوشت گوساله مرغوب را حدود ۱۲۰ هزار تومان در بازار بخرند. وی بیان کرد: برای عملی شدن این موضوع هفته گذشته در جلسه‌ای که با حضورمحمدصادق مفتح، قائم‌مقام وزیر صمت در امور بازرگانی برگزار کردیم تفاهم‌نامه‌ای امضا شد تا بتوانیم از این هفته گوشت گوساله زنده را به نرخ ۴۴ تومان بفروشیم که در این صورت لاشه آن حدود ۸۰ هزار تومان خواهد بود و به قیمت۱۲۰ هزار تومان به دست مصرف‌کنندگان برسد.

مقدسی در پاسخ به سوال تحلیل بازار که چرا هم اکنون قیمت گوشت گوساله در بازار به بیش از ۱۴۰ هزار تومان رسیده است گفت: هم اکنون نهاده‌های دامی به اندازه مورد نیاز دامداران توزیع نمی‌شود و دامداران مجبور هستند بخشی از نهاده‌های دامی خود را با چند برابر قیمت از بازار آزاد بخرند و این هزینه‌های تولید گوشت قرمز را بالا می‌برد.

رئیس کانون انجمن صنفی گاوداران ایران اظهار کرد: درحال‌حاضر تامین نهاده‌های دامی دامداران شیری صنعتی مشکلی ندارد اما در تامین نهاده‌های دامی دامداران پرواربند و شیری روستایی مشکلاتی وجود دارد که دامداران مجبورند نهاده‌های خود را از بازار آزاد تامین کنند و این در گرانی هزینه‌های تولید و قیمت گوشت در بازار تاثیرگذار بوده است.

این مقام مسوول در کانون انجمن صنفی گاوداران ایران تصریح کرد: دولت و سازمان‌های مسوول باید در تامین نهاده‌های دامی دامداران صنعتی تلاش ویژه‌ای داشته باشد تا دامداران مجبور نشوند نهاده‌ها را با چند برابر قیمت از بازار آزاد بخرند.

 در تامین گوشت قرمز کمبودی نداریم بلکه مازاد هم داریم

مقدسی بیان کرد: ما در تامین گوشت قرمز کمبودی نداریم بلکه هم اکنون مازاد نیز وجود دارد و به اندازه نیاز مردم و هموطنان در کشور می‌توانیم گوشت قرمز موردنیاز کشور را تامین کنیم.  رئیس کانون انجمن صنفی گاوداران ایران با اشاره به افزایش هزینه‌های تولید گوشت قرمز گفت: با بررسی هزینه‌های تولید هم اکنون هر کیلوگرم گوشت قرمز گوساله برای دامداران ۴۴ هزار تومان تمام می‌شود و اگر به قیمت ۱۲۰ هزار تومان به‌دست مصرف‌کنندگان برسد قیمت آن متعادل است، اما هم اکنون در بازار گوشت گوساله بین ۱۴۰ تا ۱۴۵ هزار تومان به مردم عرضه می‌شود.