افزایش قیمت مواد اولیه خیاطی

حبیب‌الله طهماسبی‌نیک، رئیس اتحادیه خیاطان تهران در ادامه بیان کرد: ایران بهترین تولیدکنندگان پارچه‌های فاستونی را دارد، وقتی بتوانیم فاستونی تولید کنیم حتما در دیگر خرج‌کارهای مورد نیاز این صنف نیز توانایی داریم. اگر دولت از تولیدکنندگان پشتیبانی‌های لازم را انجام دهد و در راه رفع مانع‌ها تلاش کند، قطعا می‌توانیم بزرگ‌ترین تولیدکننده در سطح منطقه شویم؛ اما متاسفانه عدم پشتیبانی دولت از تولیدکنندگان، مسیر پیشرفت را سد کرده است.

طهماسبی افزود: ما از دولت هیچ چیز خاصی نمی‌خواهیم، دولت مانع کار ما نباشد. آن‌قدر قیمت مواد اولیه روزبه‌روز افزایش می‌یابد که هر روز موجبات ضرر و زیان تولیدکننده را فراهم می‌سازد.

او افزود: هر قراردادی که تولیدکننده با مشتری منعقد می‌سازد، آخر کار زیان می‌دهد، چرا که از زمان عقد قرارداد تا زمان تهیه مواد اولیه و انجام سفارش، ممکن است زیاد زمان نبرد و همین اندک زمان لازم نیز به‌قدری مواد اولیه گران می‌شود که باید کل قرارداد را برای تهیه مواد اولیه سفارش بعدی کنار بگذاریم. دستمزد و هزینه‌های جانبی را باید از جیبمان پرداخت کنیم. این‌گونه ادامه یابد انگیزه‌ای برای تولید‌کننده باقی نخواهد ماند.

وی با اشاره به کیفیت بالای تولید داخلی گفت: به جرات می‌شود گفت، کالای ایرانی قابل مقایسه با بهترین تولیدات خارجی است. امروزه ایرانیان به کشورهای اروپایی نظیر آلمان، انگلیس و ترکیه صادرات کت و شلوار دارند. شرایط صادرات را باید دولت فراهم کند، همان‌گونه که انگیزه ایجاد مناطق آزاد، بستر‌سازی برای صادرات بوده اما به مرور محل خوبی برای واردات شد. اگر دولت زمینه صادرات و بازار خارجی را فراهم سازد به‌سادگی می‌توانیم ارزآوری خوبی برای کشور داشته باشیم.

طهماسبی تاکید کرد: اتحادیه دارای ۳ هزار عضو است که هر عضو و کارگاه کوچکی حداقل بین ۳ تا ۴ کارگر دارد که به اتفاق خانواده‌هایشان بالغ بر۱۲ هزار نفر ازاین کسب‌وکار ارتزاق می‌کنند. اگر شرایط تولید تسهیل شود، تعداد کارگران هر کارگاه می‌تواند به ۵ تا ۶ کارگر ارتقا یابد، همین عامل اشتغال‌زایی عظیمی را موجب خواهد شد. همچنین رونق بازار خیاطی می‌تواند مشاغل پشتیبان را هم تقویت کند.

 وی با ابراز تاسف از عملکرد سازمان امور مالیاتی گفت: سازمان امور مالیاتی که از سازمان‌های زیرمجموعه دولت است و باید تولیدکننده را حمایت کند، طوری عمل می‌کند که مالیات را نه براساس درآمد بلکه به سلیقه ممیز مالیاتی تعیین می‌کند، اینجاست که باید دولت از تولید‌کننده حمایت کند.