نایب‌رئیس هیات‌‌‌مدیره انجمن تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی با بیان این مطالب و با اشاره به اینکه صنعت تولیدات تجهیزات پزشکی ایرانی، صنعتی ۲۸ ساله است گفت: تولید تجهیزات پزشکی قبل از پیروزی انقلاب در حد مبلمان‌‌‌های بیمارستانی و دستگاه‌‌‌های استریل بود، اما بعد از پیروزی انقلاب و شروع جنگ تحمیلی با توجه به محدودیتی که برای کشورمان به وجود آمد، صنعتگران کشورمان شروع به طراحی و ساخت دستگاه‌‌‌ها و تجهیزات پزشکی کردند. رضا کمپانی‌سعید با اشاره به اینکه در حال حاضر ۶۰‌درصد مراکز پزشکی کشورمان از تجهیزات پزشکی وارداتی بی‌‌‌نیاز هستند، خاطرنشان کرد: بیشتر تجهیزات پزشکی، به‌جز دستگاه‌‌‌های تصویربرداری سنگین، ‌‌‌ در داخل تولید می‌شود که البته شرکت‌های ایرانی با کمک نخبگان و مهندسان ایرانی در حال کار در این زمینه هستند، که حتما موفق می‌‌‌شوند.

وی با اشاره به واردات ۴۰ درصدی تجهیزات پزشکی افزود: در بخش مصرفی‌‌‌های عمومی تجهیزات پزشکی در وضع خوبی هستیم، اما در بخش مصرفی‌‌‌های تخصصی عقب هستیم که با کمک معاونت علمی و فناوری، وزارت‌‌‌های بهداشت و صمت امکاناتی به‌‌‌وجود آمده تا بتوانیم این عقب‌ماندگی را نیز جبران کنیم. کمپانی‌سعید تصریح کرد: صادرات تجهیزات پزشکی ایرانی حدود ۲۵ تا ۳۰ میلیون دلار بوده، که البته این عدد از نظر محدودیت‌های بین‌المللی خوب است، ولی جای کار بسیاری وجود دارد. وی افزود: با توجه به تحریم‌‌‌ها باید به روش‌های صادراتی بیشتری فکر کنیم. نایب‌رئیس هیات‌مدیره انجمن تولید‌‌‌کنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی درباره روش‌های صادراتی تجهیزات پزشکی به کشورهای مختلف گفت: در چند سال اخیر در کشورهایی از جمله عراق، ترکیه، مالزی، بلاروس و چک نمایندگان محلی ایجاد کردیم که با همکاری این نمایندگی‌ها، کالا را در آن کشورها به صورت محلی تولید کرده و با نشان کشور میزبان وارد بازار می‌‌‌کنیم.

وی افزود: هدف‌گذاری ما برای صادرات بیشتر، استفاده از این روش است تا محصول پایدار صادراتی داشته باشیم. کمپانی سعید درباره مزیت محصولات ایرانی در مقایسه با محصولات خارجی گفت: به دلیل نیروی کار معتدل ایرانی، قیمت تولید نهایی تجهیزات پزشکی داخلی ۵۰ تا ۶۰‌درصد نسبت به محصولات خارجی ارزان‌‌‌تر است و این محصولات از نظر کیفیت می‌توانند با نشان‌‌‌های خارجی رقابت کنند. وی افزود: با فرهنگ‌سازی در زمینه استفاده از تولیدات داخلی می‌توان برای توسعه تولید تجهیزات پزشکی و بی‌نیازی به محصولات خارجی کمک شایانی کرد.