به گزارش «دنیای‌اقتصاد» نستله در راستای ایجاد ارزش مشترک خود در بالا بردن سطح سلامتی و تغذیه نوزادان و بهبود وضعیت نومادران، با برگزاری این سمینار فرصتی ایجاد کرد تا پزشکان بتوانند به بحث و گفت‌‌‌وگو در مورد حیاتی‌‌‌ترین دوران زندگی افراد بپردازند. این همایش با سخنرانی محمد کاظمیان، فوق تخصص نوزادان با موضوع زردی نوزادان تازه متولدشده کار خود را آغاز کرد.

وی در سخنان خود به اهمیت تغذیه مناسب از شیر مادر برای جلوگیری از زردی نوزادان پرداخت.  محمد کاظمیان بر اهمیت ادامه تغذیه از شیر مادر در ابتدای تولد تاکید کرد و افزود: «قطع شیر مادر با هدف درمان زردی کودک بدون مشورت با پزشک، نه‌‌‌تنها به هیچ عنوان مورد تایید نیست، بلکه رسیدن شیر کافی مادر به نوزاد، می‌تواند در برطرف شدن زردی کمک بسزایی کند. شیر مادر غنی از مواد مغذی است و تا حد امکان باید نوزاد از این مایه حیاتی تغذیه شود. در صورت توصیه پزشک به قطع شیر مادر برای حداکثر ۱۲ تا ۲۴ ساعت برای یافتن دلیل زردی، مادر همچنان باید به دوشیدن شیر خود ادامه دهد.» آرش بردبار، فوق تخصص نوزادان درباره تغذیه نوزادان زودرس گفت: «مساله‌ای که درباره این نوزادان مطرح است، نرسیدن مواد غذایی مهم در ماه‌‌‌های پایانی بارداری به آنهاست. تغذیه صحیح و کافی پس از تولد برای این نوزادان اهمیت دو‌چندان دارد و قطعا شیر مادر بهترین و کامل‌‌‌ترین غذا برای نوزاد است.»

در ادامه، نسترن خسروی‌رستمی، فوق تخصص نوزادان در مورد کولیک گفت: «علت دقیق کولیک شیرخوارگی هنوز ناشناخته است؛ اما عوامل گوارشی، بیولوژیکی و روانی به عنوان عواملی بالقوه در ایجاد آن معرفی شده‌‌‌اند.» وی افزود: «تاثیر مصرف دم‌‌‌نوش و عرقیات گیاهی برای نوزادان مبتلا به کولیک ثابت نشده و بهتر است مصرف نشود.» محمد قره‌‌‌گوزلو، فوق تخصص آلرژی، آسم و ایمونولوژی کودکان‌ نیز در این نشست به عوامل موثر بر افزایش آلرژی‌‌‌ها در دو دهه اخیر پرداخت و نکاتی درباره تشخیص و مداخله در موارد حساسیت و آلرژی در کودکان ارائه داد. وی با اشاره به اینکه آلرژی در نوزادان و کودکان در دو دهه اخیر افزایش داشته، گفت: «رژیم‌‌‌ها، رعایت افراطی بهداشت، تغذیه کنترل‌‌‌نشده و تغییر میکروبیوم‌‌‌ روده، می‌توانند از عوامل آلرژی باشند. از علائم آلرژی‌‌‌ غذایی می‌توان به بی‌‌‌قراری، استفراغ، اسهال و اختلال در وزن‌‌‌گیری اشاره کرد.»

قره‌‌‌گوزلو در ادامه گفت: «با اینکه اطلاع داریم که آلرژی در سال‌های اخیر شیوع بیشتری پیدا کرده، ولی بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهند که آلرژی در کودکان و بزرگسالان بیش از اندازه بزرگ‌‌‌نمایی شده است. امروز بحث مفیدی در مورد حساسیت به شیر گاو داشتیم و راهنمایی‌‌‌هایی برای تشخیص مناسب این نوع حساسیت ارائه شد. استفاده بجا از شیرخشک‌‌‌های رژیمی، دوری از پرهیزهای نادرست و وسیع غذایی مادران و سوءتغذیه مادر و کودک نیز مورد بحث قرار گرفت.» وی افزود: «باید در رفتار با کودکان و نوزادان و برای درمان آنها به پزشک اعتماد کرد که می‌توانند به طور علمی به منابع و مقالات معتبر پزشکی استناد کنند.»

همچنین در این برنامه علی‌اکبر سیاری، فوق تخصص بیماری‌های گوارش و کبد کودکان گفت: «قدردان ابتکار شرکت نستله به عنوان حامی و مجری این مراسم هستم. از مهم‌ترین نکته‌‌‌های این مراسم می‌توان به تغذیه مناسب مادران، تغذیه کودک از شیر مادر تا شش‌ماهگی و استمرار آن تا دوسالگی، تغذیه کمکی شیرخوار از شش‌ماهگی، واکسیناسیون به موقع کودکان، مراقبت‌‌‌های وزنی و قدی و تکاملی کودک اشاره کرد. چاقی کودکان و نوجوانان نیز از موارد شایع در جهان امروز است که با تغذیه سالم و تحرک مناسب، مخصوصا در قالب خانواده، می‌توان از آن جلوگیری کرد.» لازم به ذکر است شرکت نستله ایران این گردهمایی را اتفاقی سالانه در نظر گرفته و با توجه به استقبال پزشکان، در تلاش خواهد بود تا دومین دوره این نشست تعاملی را سال آینده به طور گسترده‌‌‌تر و تاثیرگذارتر اجرا کند.