تجویز میوه و سبزی‌ها با سلامت قلبی و عروقی افراد مرتبط است

این مطالعه که در مجله معتبر انجمن قلب آمریکا منتشر شد، افرادی را که در معرض خطر ابتلا به بیماری‌‌‌های قلبی- عروقی هستند و به ‌‌‌طور متوسط شش ماه تحت برنامه‌‌‌های تجویزی میوه و سبزیجات قرار داشتند مورد بررسی قرار داد. محققان دریافتند که با مصرف میوه و سبزیجات تغییری در این افراد ایجاد می‌شود که منجر به بهبود شاخص توده بدن، قند خون و سطح فشار خون و همچنین کاهش ناامنی غذایی آنها می‌شود. دکتر میچل الکیند، مدیر ارشد علوم بالینی انجمن قلب آمریکا، در این خصوص اظهار کرد: تغذیه نامناسب و ناامنی غذایی، محرک‌‌‌های اصلی بیماری‌‌‌های مزمن در سطح جهان هستند، که از آن جمله می‌توان به شرایط قلبی متابولیک مانند دیابت نوع ۲ و پیامدهای قلبی عروقی، نارسایی قلبی، حمله قلبی و سکته اشاره کرد.

پروفسور ارشد اعصاب و اپیدمیولوژی در دانشگاه کلمبیا در یک بیانیه خبری گفت: این تحلیل، پتانسیل نسخه‌‌‌های پزشکی یارانه‌‌‌ای برای افزایش مصرف میوه‌‌‌ها و سبزیجات مغذی و کاهش ناامنی غذایی را نشان می‌دهد که به طور امید‌بخشی بهبود اقدامات ذهنی و عینی بهداشتی را موجب می‌شود. بر کسی پوشیده نیست که بسیاری از ما می‌توانیم بیشتر میوه و سبزیجات بخوریم. اکنون انگیزه بیشتری برای انجام این کار وجود دارد، زیرا این تحلیل جدید نشان می‌دهد که خوردن بیش از پنج وعده میوه و سبزیجات در روز می‌تواند خطر حمله قلبی، سکته مغزی، سرطان و مرگ زودرس را کاهش دهد.

محققان دریافتند بیشترین فایده از خوردن ۱۰ وعده میوه و سبزیجات در روز حاصل می‌شود. آنها تخمین می‌‌‌زنند که اگر همه این مقدار میوه خورده شود، که معادل حدود ۸۰۰ گرم یا ۲۸ اونس است، می‌توان از حدود ۸/ ۷ میلیون مرگ زودرس در سراسر جهان جلوگیری کرد. نویسندگان مقاله توضیح می‌دهند که در برنامه‌‌‌های نسخه‌‌‌نویسی، بیماران، کارت‌‌‌ها یا کوپن‌‌‌های الکترونیکی را برای دسترسی به محصولات رایگان یا دارای تخفیف در فروشگاه‌‌‌های مواد غذایی یا بازارهای تره‌‌‌بار دریافت می‌کنند. این تجزیه و تحلیل، که تصور می‌شود بزرگ‌ترین مطالعه در خصوص تاثیر تجویز فرآورده‌‌‌های کشاورزی بر بیماران باشد، بیش از ۳۸۰۰ شرکت‌کننده را در ۹ برنامه مختلف در برگرفت. تقریبا نیمی ‌‌‌از آنها (۱۸۱۷نفر) کودکان با میانگین سنی ۹ سال بودند، در حالی که ۲۰۶۴ نفر را نیز بزرگسال با میانگین سنی ۵۴ سال تشکیل می‌‌‌دادند و بیش از نیمی ‌‌‌از خانوارهای حاضر در این مطالعه گزارش کردند که دچار ناامنی غذایی بودند.

شرکت‌کنندگان میانگین ۶۳ دلار در ماه برای خرید محصولات دریافت کردند و پرسش‌نامه‌‌‌هایی را در مورد مصرف میوه و سبزیجات، ناامنی غذایی و وضعیت سلامت خود تکمیل کردند. آزمایش‌های منظمی‌‌‌ نیز برای بررسی وضعیت سلامتی آنها انجام شد، اما هیچ گروه کنترلی برای مقایسه نتایج وجود نداشت، که این از محدودیت‌های مطالعه بود. با این حال، نتایج نشان می‌دهند که تجویزات سبزی و میوه می‌تواند ابزار مهمی ‌‌‌برای بهبودی سلامت باشد. به عنوان مثال، بزرگسالان گزارش دادند که مصرف میوه و سبزیجات آنها تقریبا یک وعده در روز افزایش یافته و مصرف کودکان نیز حدود یک‌چهارم وعده در روز با افزایش مواجه شده است. این در حالی است که احتمال ناامنی غذایی آنها نیز یک‌سوم کاهش یافت.

الکیند افزود: تحقیقات آینده باید شامل کارآزمایی‌‌‌های تصادفی‌‌‌‌سازی‌‌‌شده و کنترل‌شده باشد تا هرگونه سوءگیری احتمالی را خنثی کند و مزایای برنامه‌‌‌های نسخه‌‌‌نویسی بر اساس مصرف میوه و سبزیجات را با دقت بیشتری اثبات کند. ابتکار جدید «غذا دارو است» انجمن قلب آمریکا نیز بر حمایت از چنین آزمایش‌هایی متمرکز خواهد شد. دکتر داگفین اون، نویسنده ارشد این تحقیق از دانشکده بهداشت عمومی ‌‌‌در امپریال کالج لندن، گفت: ما می‌‌‌خواستیم بررسی کنیم که برای به دست آوردن حداکثر محافظت در برابر بیماری‌‌‌های قلبی و مرگ زودرس، چه مقدار میوه و سبزیجات نیاز دارید بخورید. نتایج نشان می‌دهد که اگرچه پنج وعده میوه و سبزیجات خوب است، اما ۱۰ وعده در روز حتی بهتر است.

نتایج نشان داد که حتی مقادیر کمتری از میوه‌‌‌ها و سبزیجات دارای برخی از مزایای محافظتی هستند. به عنوان مثال، مصرف ۲۰۰ گرم میوه و سبزیجات در روز - معادل دو وعده و نیم - با کاهش ۴ درصدی خطر ابتلا به سرطان و کاهش ۱۵ درصدی در خطر مرگ زودرس همراه بود. اما خوردن ۱۰ وعده میوه و سبزیجات در روز با موارد زیر مرتبط است:

* ۲۴‌درصد خطر ابتلا به بیماری‌‌‌های قلبی را کاهش می‌دهد.

* ۳۳‌درصد کاهش خطر سکته مغزی

* ۲۸‌درصد خطر ابتلا به بیماری‌‌‌های قلبی- عروقی را کاهش می‌دهد.

* ۱۳‌درصد خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد.

* کاهش ۳۱ درصدی مرگ زودرس.

کارشناسان توصیه می‌کنند برای کاهش مصرف قند، میوه‌‌‌ها را سبک‌‌‌تر و سبزیجات را سنگین‌تر کنید. با این حال، مشخص است که مصرف زیاد میوه و سبزیجات فواید سلامتی فوق‌‌‌العاده‌‌‌ای دارد و ما باید سعی کنیم میزان مصرف آنها را در رژیم غذایی خود افزایش دهیم.