وزیر بهداشت در جمع سفرای کشورها و نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی با اعلام این خبر گفت: امروز سلامت، محور پیشرفت کشورها محسوب شده و همه دولت‌‌‌ها بخشی از درآمدهای خود را مصروف ارتقای سلامت می‌کنند، بنابراین توانمندسازی شاغلان حِرَف پزشکی، همکاری در به اشتراک گذاشتن فناوری‌‌‌های نوین سلامت، توسعه نظام‌‌‌های بهداشتی و درمانی، تامین نیازهای دارویی و تجهیزات پزشکی و تحقق دسترسی عادلانه به خدمات سلامت باید در دستور کار همه دولت‌‌‌ها قرار گیرد. به گفته بهرام عین‌‌‌اللهی نظام سلامت در ایران بعد از انقلاب، با تحولی بزرگ در چارچوب ادغام بهداشت و درمان و آموزش پزشکی در دهه ۸۰ میلادی همراه بود و ادغام بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از دستاوردهای انقلاب است. وی گفت: طی سال گذشته نظام درمانی ما میزبان بالغ بر یک میلیون و ۲۰۰‌هزار بیمار مراجعه‌‌‌کننده از سایر کشورهای منطقه بوده است. طب ایرانی، خدمات تندرستی و سایر زمینه‌‌‌های طب مکمل نیز از حیطه‌‌‌های قابل ارائه نظام گردشگری سلامت در ایران است.

عین‌‌‌اللهی خاطرنشان کرد: در حوزه غذا، دارو و تجهیزات پزشکی ما دستاوردهای بزرگی داشته‌‌‌ایم؛ بالغ بر ۱۷۰۰ شرکت دانش‌‌‌بنیان فعال در حوزه سلامت فعالیت می‌کنند، به‌‌‌طوری که در دوره کووید بیش از ۶ پلتفرم واکسن با فناوری بسیار بالا تولید شد. وی گفت: آمادگی داریم ضمن همکاری در توسعه نظام دارویی کشورها در زمینه توانمندسازی مدیران حوزه غذا و دارو مشارکت کنیم و در تامین نیازها و ملزومات دارویی، تجهیزات پزشکی، ملزومات پزشکی، مکمل‌‌‌های دارویی و داروهای گیاهی تعامل موثر داشته باشیم. عین‌‌‌اللهی افزود: هیچ کشوری بر دیگری برتری ندارد و همه کشورها همگرایی، وحدت و همکاری کنند تا همان اتفاقی که در اتحادیه اروپا افتاد، و کشورهای مختلف اروپایی کنار یکدیگر قرار گرفتند و توانستند در قالب یک قدرت واحد عمل کنند، رخ دهد.

وی گفت: دارو منحصر به هیچ کشوری نیست، هر کشوری می‌تواند در تولید دارو موفق عمل کند. دارو، تجهیزات پزشکی، علم، دانش و فناوری باید بین کشورها تبادل پیدا کند و این ارتباطات باید تقویت شود، زیرا مهم‌ترین موضوعی که اهمیت دارد، سلامت مردم است. عین‌‌‌اللهی در نهایت تاکید کرد: سلامت، جدا از سیاست و سیاستگذاری بین کشورهاست. سلامت موضوعی فرامرزی بوده و ماورای سیاست‌‌‌هاست.