پاتولوژیست‏‏‌ها و متخصصان طب آزمایشگاه نگران فردا

در این راستا محمدرضا امینی فرد، رئیس انجمن آسیب‌شناسی و عضو شورای‌عالی سازمان نظام پزشکی درخصوص چرایی اعتراض اعضای این جامعه به تعرفه‌‌‌های اعلامی‌‌‌ در هر سال گفت: قانون می‌‌‌گوید که دولت موظف است قیمت واقعی خدمات را هر ساله با مشارکت سازمان نظام پزشکی احصا و تنظیم و قبل از سال اعلام کند. سال‌‌‌هاست که نظام پزشکی در کمیسیون‌‌‌های خود قیمت را در می‌‌‌آورد. کارشناسان از انجمن‌‌‌های مختلف می‌‌‌گویند که مثلا ویزیت پزشک ۱۸۰‌هزار تومان می‌شود اما چون کشور کشش ندارد، ۱۵۰‌هزار تومان پیشنهاد ماست. این پیشنهاد به شورای عالی بیمه می‌‌‌رود و آنجا هفت عضو دارد که یکی از آنها نظام پزشکی است. قطعا خریدار خدمت با افزایش تعرفه موافقت نخواهد کرد حتی اگر به سود او باشد. مثل قضیه دیابت که بیمه حاضر نیست تعرفه ۲۰‌هزار تومانی آزمایش قند را برای چکاپ کلیه جامعه بدهد اما حاضر است که ۲۰ میلیارد تومان پول دیالیز و... یک مبتلا شده به دیابت در سال‌‌‌های بعد را بدهد. من نمی‌‌‌دانم اینها چه تدبیری دارند.

رئیس انجمن آسیب‌شناسی و طب آزمایشگاه ادامه داد: پارسال اعلام کردیم در حوزه آزمایشگاه ۳۷۵‌درصد تورم منفی داریم که لازم است آن را در برنامه‌‌‌ریزی درست کنید. جلسات برگزار شد و نهایتا نظام پزشکی گفت حقیقتا بیشتر از ۴۵‌درصد زورمان نرسید و آن را درشورای عالی بیمه تصویب کردیم. این رقم به سازمان برنامه و بودجه رفت و درنهایت شد ۱۰ درصد. حالا ما التماس کنیم که ۱۰ را تبدیل به ۲۵‌درصد کنید. ما که ورشکست شدیم لااقل بیچاره‌‌‌تر نشویم. دولت باید قیمت واقعی را احصا کند. چطور در حوزه تاکسی، ‌‌‌ اسنپ هر بار یک تعرفه می‌‌‌دهد؟ ما که نمی‌‌‌خواهیم هر دقیقه یک قیمت دهیم. مگر می‌شود ارز ۴هزارو دویستی شده ۴۰‌ ، ۵۰‌هزار تومان اما تعرفه همان باشد؟ افزایش حقوق کارمندان را ۵۰‌درصد در نظر می‌‌‌گیرند اما برای ما ۲۰‌درصد فقط تعرفه‌‌‌ها را افزایش می‌‌‌دهند. این علت اعتراض همگانی است. متاسفانه با این وضعیت نگرانیم که شاید در آینده مردم کشورمان مجبور شوند برای انجام چکاپ راهی کشورهای همسایه شوند.

بخش اعظمی‌‌‌از مشکلات جامعه پاتولوژی مربوط به تعرفه‌‌‌هاست

همچنین دبیر انجمن آسیب‌‌‌شناسی ایران با تایید صحبت‌‌‌های رئیس انجمن آسیب‌شناسی گفت: در سال‌‌‌های اخیر تعرفه‌‌‌های خدمات آزمایشگاهی برای چند سال اصلا افزایش نداشت و بعد هم افزایش اندکی داشت که اصلا متناسب نبوده است. تعرفه در اجزای فنی و حرفه‌‌‌ای تعریف‌‌‌های خاصی دارد که با یک اعمال نظر شخصی برای آزمایشگاه به یکباره ۳۰ تا ۴۰‌درصد نسبت به رشته‌‌‌های دیگر کاهش داشته است. همین الان استقبال از پذیرش نمونه‌‌‌های بزرگ در آزمایشگاه‌‌‌های خصوصی کم می‌شود، چون آن‌قدر انجام آزمایش‌ها هزینه دارد که با تعرفه پایین اصلا قابل انجام نیست.

به گفته مهران قهرمانی مطلب آزاردهنده بعدی ابلاغ دیرهنگام تعرفه‌‌‌هاست. دولت موظف است قبل از شروع هر سال تعرفه پزشکی را اعلام کند، اما همیشه این موضوع با تاخیر مواجه می‌شود و به ماه‌‌‌های تیر و خرداد می‌‌‌رسد. سازمان‌های بیمه‌‌‌گر که باید بخش عمده‌‌‌ای از هزینه انجام آزمایش‌ها را پرداخت کنند، با نظر شخصی یک تاریخ را اعلام می‌‌‌کنند و آن را ملاک قرار می‌‌‌دهند و افزایش تعرفه‌‌‌ها را به بعد از آن موکول می‌‌‌کنند. در حالی که این اجحاف در حق آزمایشگاه‌‌‌هاست که خدمات ارائه می‌‌‌دهند. بیمه‌‌‌ها موظف هستند برنامه‌‌‌ها و قوانین را اجرا کنند و باید حق واقعی آزمایشگاه‌‌‌ها به آنها داده شود. پرداختی بی‌حساب و کتاب و با تاخیر بیمه‌‌‌ها و تاخیرهای هفت و هشت ماهه از معضلات بعدی است. یکی از راهکارهایی که آزمایشگاه می‌تواند برای جبران هزینه‌‌‌ها حساب کند، پرداختی بیمه‌‌‌هاست. اگر بخواهد ۸ ماه طول بکشد با تورمی‌‌‌ که در کشور می‌‌‌بینیم، این قضیه بسیار به اقتصاد آزمایشگاه‌‌‌ها صدمه می‌‌‌زند و منجر به ورشکستگی بعضی آزمایشگاه‌‌‌های تازه‌کار و جدید می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه مشکل بعدی در خصوص کیت و ملزومات مصرفی آزمایشگاه‌‌‌هاست گفت: به ما اعلام کردند سیستم ارزی که به کیت و ملزومات مصرفی تعلق می‌‌‌گرفت و همان ارز ترجیحی بود به زودی قطع و به ارز اتاق دوم تبدیل می‌شود. در ادامه گفتند ارز نیمایی می‌شود و احتمالا تا آخر سال قطع و به ارز آزاد تبدیل می‌شود. این یعنی یک شوک قیمتی وحشتناک به آزمایشگاه‌ها. با توجه به اینکه آزمایشگاه یک سیستم خدماتی است و تعرفه مشخصی دارد، انتظار از تصمیم‌گیران کشوری این است که بار هزینه‌ای در خصوص مالیات و همچنین مثلا سازمان آب و فاضلاب برای آزمایشگاه‌‌‌ها صورت نگیرد. در حال حاضر سازمان آب آزمایشگاه‌‌‌ها را به عنوان یک مرکز تجاری نگاه می‌‌‌کند.

به گفته وی متاسفانه در جلساتی که با فارغ‌‌‌التحصیلان جوان داشتیم، واقعا ناامید و ناراحت هستند. از رقبایی که معادل آنها درس نخواندند و عدالت آموزشی در سیستم آزمایشگاهی کشور برقرار نیست. آنها از حقوق پایین دوران طرح ناراحت هستند. دوستان می‌‌‌گفتند ارزیابی می‌‌‌کنیم که به سمت کار دیگری برویم و بسیاری تمایل دارند به سمت زیبایی بروند. به این افراد وقتی وارد طرح می‌‌‌شوند مجوز کار نمی‌‌‌دهند و یک‌سوم دیگران برای پاتولوژی حق ماندگاری می‌‌‌گذارند و دوستان جوان ما گفتند این حق به آنها پرداخت نمی‌شود. قهرمانی در ادامه افزود: در بخش پاتولوژی قضیه خیلی خنده‌‌‌دار است. هر لام ۹۰ تا ۱۰۰‌هزار تومان قیمت دارد. اگر مریض سرطان داشته باشد و بخواهد کولون را بردارد، مجبوریم که ۳۰ لام تهیه کنیم و سه میلیون تومان پول لام بدهیم. در حالی که تعرفه ۴۰۰‌هزار تومان است. چه کسی می‌‌‌خواهد این را پوشش دهد؟ مجبوریم که از سر و ته کار بزنیم و کار را با سه لام انجام دهیم. آن وقت اگر اشتباه کنیم باید ۹۰۰ میلیون تومان دیه بدهیم.

آینده سلامت مردم گره خورده  به آینده آسیب‌شناسی

همچنین عضو هیات‌مدیره انجمن آسیب‌شناسی و عضو شورای‌عالی سازمان نظام پزشکی گفت: عمده تشخیص‌‌‌ها در حوزه پزشکی متکی به آزمایشگاه و آسیب‌شناسی است. تشخیص‌‌‌های درست این حوزه به کاهش دغدغه‌‌‌های بیماران می‌‌‌انجامد و باعث کاهش هزینه‌‌‌های درمان می‌شود. محمدهادی صادقی در ادامه گفت: وظیفه اصلی جامعه پزشکی ارتقای سلامت جامعه عمومی ‌‌‌و حفظ سلامت بیماران است. در حال حاضر سطح پزشکی کشور ما در تمام حوزه‌‌‌های تخصصی و فوق‌‌‌تخصصی بسیار بالاست.

عضو هیات‌مدیره انجمن آسیب‌‌‌شناسی در ادامه گفت: نگاه‌داشت این دستاورد بسیار ارزشمند نیازمند توجه به دغدغه‌‌‌های فعالان آن حوزه است. اما متاسفانه برخی مسوولان ما این بینش و دید را ندارند که از این دستاورد ارزشمند فعالان جامعه پزشکی مراقبت کنند و حتی برخی از آنها انگار براین باور هستند که وقتی امکان حمایت مالی از این دستاوردهای کلان جامعه پزشکی را نداریم اشکالی ندارد که سطح کیفی ارائه خدمات سلامت ما افت پیدا کند و مثلا به همان سطح مثال گونه پراید برسد. مشخص است که چنین طرز فکری بسیار خطرناک و آسیب‌رسان است و باید با آن مقابله کرد. در حوزه آسیب‌شناسی و طب آزمایشگاه هم نظیر همین مشکلات را داریم و برخی مسوولان به جای سیاست‌‌‌های حمایتی و برنامه‌‌‌های آینده‌نگر در این حوزه، از برنامه‌‌‌های محدودکننده و کاهش‌دهنده کیفیت ارائه خدمات حمایت می‌‌‌کنند. 

عضو شورای‌عالی سازمان نظام پزشکی گفت: متاسفانه مشکلی که جامعه پزشکی دارد این است که بسیاری از سیاستگذاران و حتی جامعه عمومی ‌‌‌از بین این جامعه ۲۰۰ تا ۳۰۰‌هزار نفری فقط شاید آن پنج‌درصد جامعه پزشکی و دندان‌پزشکی را می‌‌‌بینند که دارای درآمد بسیار بالا هستند و این درآمدهای کلان را به کلیت جامعه پزشکی تعمیم می‌‌‌دهند که این بسیار اشتباه است و به فعالیت ۹۵درصد دیگر جامعه پزشکی آسیب می‌‌‌رساند. به گفته صادقی همین امروز هیچ فارغ‌التحصیل جوانی با تعرفه‌‌‌های فعلی آزمایش‌ها هرچقدر هم بیمار داشته باشد نمی‌تواند یک آزمایشگاه تاسیس کند. تنها گزینه این است که یک سرمایه‌گذار آزمایشگاه را تاسیس کند که این مورد هم عموما به دنبال کسب درآمد به هر طریق ممکن هستند و آشکار است که آنچه در این میان قربانی خواهد شد سلامت مردم است.

برخی افراد می‌‌‌پرسند اگر این گونه است چگونه آزمایشگاه‌‌‌های فعلی دوام می‌‌‌آورند. باید اشاره کنم آزمایشگاه‌‌‌های فعلی و نظیر آنها، مراکز رادیولوژی و موسسات دیگر، به‌‌‌خاطر تعرفه‌‌‌های نازل با حداقل درآمد ممکن یا حتی درآمد منفی به کار ادامه می‌‌‌دهند چراکه عاشقان ارائه خدمت و کسانی که حرفه و تعهد کاری دارند درحال فداکاری هستند تا ارائه خدمات آسیب نبیند و مردم ایران بیش از این در حوزه سلامت آسیب نبینند. وی در انتهای صحبت‌‌‌هایش به مسوولان هشدار داد: بدون تردید اگر مسوولان با نگاه حل مساله و به‌‌‌صورت عاجل درخصوص حمایت موثر اقدامی ‌‌‌نکنند در آینده ما در کشور با کمبود آزمایشگاه، کمبود آزمایشگاه باکیفیت و کمبود انجام آزمایش‌های کلیدی و جدید مواجه خواهیم شد و حتی بسیاری از تست‌‌‌های تشخیصی که امروز انجام می‌شود و نقش کلیدی در تشخیص دارند در آینده انجام نخواهد شد. حوزه آزمایشگاهی از حوزه‌‌‌های پیشرو در سلامت است و روز به‌روز امکانات و آزمایش‌های جدید و مدرن به آن اضافه می‌شود و اگر سیاستگذاران به نظرات کارشناسی توجه نکنند آینده سلامت جامعه تاریک خواهد بود.