میانبری برای رشد صنعت  آرایشی و بهداشتی

در این راستا نشستی با حضور محمدرضا بحیرایی رئیس هیات‌مدیره انجمن واردکنندگان و تولیدکنندگان آرایشی، بهداشتی و عطریات و عضو کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق ایران و حمیدرضا بنایی، تولیدکننده محصولات آرایشی و بهداشتی پیرامون موضوعات مختلف حول این صنعت و اهمیت تولید بدون کارخانه برگزار شد. در ابتدای این نشست نایب رئیس انجمن واردکنندگان فرآورده‌‌‌های آرایشی، بهداشتی و عطریات در دومین نشست خبری تولید کازمو پرایوت (بدون کارخانه) با بیان اینکه تا به امروز بیش از ۴۰۰ نفر در همایشی که ۱۸ مهر  با حضور تولیدکنندگان، واردکنندگان، صاحب‌نظران و دانشگاهیان برگزار می‌شود، شرکت خواهند کرد، گفت: این همایش فرصتی خواهد بود که حلقه مفقوده ارتباطی بین اعضا برقرار شود.

موسی احمدزاده با بیان اینکه خودتحریمی‌‌‌ها در صنایع ایرانی و بوروکراسی‌‌‌های حاکم در کار می‌تواند زمان چابک‌‌‌سازی در صنعت را طولانی کند گفت: تولید بدون کارخانه در صنعت آرایشی و بهداشتی در دنیا باعث افزایش بهره‌‌‌وری شده و امروز در کشور دامنه ارتباطات بین تامین‌‌‌کنندگان، تولیدکنندگان، توزیع‌‌‌کنندگان و ظرفیت‌‌‌های خالی شناسنامه‌دار بهبود یافته تا با آخرین دستاوردهای علمی‌‌‌ بتوانند تولیدات منحصر به فردی را ارائه کنند و همایش هجدهم مهر ماه فرصت مناسبی است تا ضمن ارتباط بین فعالان بخش خصوصی با سیاستگذاران، موضوع آموزش نیز به طور جدی در دستور کار قرار بگیرد.

شاهد رشد بالای محصولات آرایشی و بهداشتی هستیم

همچنین بحیرایی در این نشست با بیان اینکه رسالت محصولات آرایشی و بهداشتی پیشگیری از بیماری‌‌‌ها و کاهش هزینه‌‌‌های درمان و مصرف دارو است گفت: کالاهای فیک و قاچاقی که در این بازار وجود دارد هزینه‌‌‌های درمان را برای کشور افزایش داده است. وی با اشاره به کمبود ارز و کاهش واردات در سال‌‌‌های اخیر و ورود شرکت‌های ایرانی به حوزه تولید محصولات وارداتی توسط واردکنندگان گفت: حدود ۴۰‌هزار نفر نیروی کار پس از ممنوعیت واردات محصولات آرایشی و بهداشتی بیکار شدند، اما با همت فعالان این بخش نه تنها اشتغال از دست رفته دوباره بازگشت بلکه امروز با کمبود نیرو نیز روبه‌‌‌رو هستیم.

رئیس هیات‌مدیره انجمن واردکنندگان و تولیدکنندگان آرایشی، بهداشتی و عطریات در پاسخ به سوال دنیای اقتصاد در ارتباط با تاثیر واردات بر تولید داخلی به‌خصوص تولید بدون کارخانه گفت: بعد از انقلاب، ما در ایران شاید در برندهای آرایشی و بهداشتی ۲۰ مورد بیشتر نداشتیم، اما امروز بالای ۱۰‌هزار برند داریم. درواقع، بعد از ممنوعیت واردات لوازم آرایشی و بهداشتی به کشور، واردکنندگان بیکار ننشستند و به سمت تولید آمدند به طوری که امروز این صنعت خیلی رونق دارد و افراد زیادی در این بخش مشغول فعالیت شده‌‌‌اند. امروز سالانه مقدار محدودی نیز فرآورده‌‌‌ آرایشی، بهداشتی و شوینده‌‌‌ از ایران به کشورهای همسایه و آفریقایی صادر می‌شود و ایران جایگاهی هرچند اندک در صادرات این محصولات دارد که این امر نشان‌‌‌دهنده مقبولیت و توانمندی کشور در عرصه بین‌المللی است.

با واردات مخالف نیستیم

عضو هیات‌مدیره فدراسیون سلامت در ادامه افزود: در حال حاضر تا حدود زیادی تولید لوازم آرایشی و بهداشتی در ایران اتفاق افتاده و کمبودها جبران شده است اما در کنار تولید باید واردات هم انجام شود درواقع ما معتقدیم وقتی صنعت جان می‌گیرد که واردات مکمل تولید باشد و رقابت وجود داشته باشد و همان‌طور که اشاره کردیم در محصولاتی مانند محصولات آرایش چشم، نیازمند واردات هستیم و تولید آن به صرفه نیست.

بحیرایی گفت: فرآورده‌‌‌های آرایشی، بهداشتی و شوینده‌‌‌ها جنبه پیشگیری از بروز بیماری‌‌‌ها دارند و مقدم بر درمان هستند و لازم است در حوزه پیشگیری، دولت سرمایه‌گذاری بیشتری کند. به گفته وی بحث عرضه فرآورده‌‌‌های آرایشی و بهداشتی قاچاق در کشور معضل بزرگی است که سلامت مردم را به خطر می‌‌‌اندازد و بار هزینه‌‌‌های ناشی از بیماری‌‌‌ها را زیاد می‌‌‌کند. بر اساس گزارش ستاد مبارزه با قاچاق کالا، سالانه ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار فرآورده آرایشی و بهداشتی در کشور قاچاق می‌شود و ضرورت دارد وزارت بهداشت و نهادهای مربوط با نظام سلامت نظارت بیشتری بر این محصولات قاچاق کنند.

روش شناخت محصولات فیک و واقعی

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که مردم کالای فیک و اصل را چگونه شناسایی کنند؟ گفت: توصیه ما به مردم این است که در لوازم آرایشی و بهداشتی چیزی به عنوان جنس درجه یک و درجه دو وجود ندارد و از هر برند فقط یک جنس موجود است. همچنین، از مردم می‌‌‌خواهیم که امروز که اینترنت در دسترس آنهاست محصول مدنظر خود را با برندهای اصلی چک کنند و پیشنهادمان این است که محصولی را استفاده کنند که تحت نظارت سازمان غذا و داروی ایران است.عضو هیات‌مدیره فدراسیون سلامت در پاسخ به این سوال که در حال حاضر معتبرترین مراکز برای خرید لوازم آرایش و بهداشتی کجاست؟ گفت: در حال حاضر جایی که صددرصد تحت نظارت سازمان غذا و داروست، داروخانه‌‌‌هاست و خرید از داروخانه هم به درمان کشور کمک می‌‌‌کند چون بنگاهی است که در زمینه توزیع دارو فعال است و به اقتصاد آنجا کمک شود و هم قیمت‌ها مشخص است و امکان افزایش قمیت وجود ندارد؛ البته این به معنای آن نیست که مراکز غیر‌داروخانه‌‌‌ صددرصد اشکال دارند اما ما اطمینان داریم که داروخانه صددرصد تحت کنترل سازمان غذا و داروست.

سه محدودیت در برابر صنعت

همچنین یک تولیدکننده صنعت آرایشی و بهداشتی نیز در این نشست با بیان اینکه در حال حاضر تولیدات ایران در صنعت عطر و آرایشی و بهداشتی از کیفیت بالایی برخوردار است و مردم از خرید این محصولات ایرانی استقبال می‌‌‌کنند، افزود: ما محصولاتی تولید می‌‌‌کنیم که در کشورهای اروپایی در حال تولید است و سایت‌‌‌های معتبر مجازی خواهان عرضه محصولات ما هستند.

حمیدرضا بنایی،  با بیان اینکه  تولیدی که از سال ۹۵ به بعد در این حوزه در کشور اتفاق افتاده قابل مقایسه با سال‌‌‌های قبل از آن نیست گفت در حوزه عطر، آرایشی و بهداشتی و حالا در تولید بدون کارخانه نیازمند به‌روزرسانی و نوآوری و تولیدات جدید هستیم، اما در این میان چند مساله وجود دارد که باید رفع شود؛ نخست، ممنوعیت واردات مواد بالک (مواد آماده آرایشی) است؛ چرا که خیلی از برندها دوست دارند وارد ایران شوند، اما نمی‌‌‌خواهند فرمولاسیون خود را برای تولید در اختیار شرکت‌های ایرانی قرار دهند ولی به صورت بالک حاضرند وارد شوند و به این صورت قسمتی از صنعت ما شوند که این کار در اشتغال‌زایی و افزایش رقابت بین تولیدکنندگان موثر خواهد بود.

این تولیدکننده افزود: مساله دوم این است که ما در صنعت بسته‌‌‌بندی در ایران پیشرفت زیادی نکرده‌‌‌ایم و برای مثال، امروز نمی‌توانیم شیشه عطر بسازیم، برای همین از مسوولان وزارت صمت درخواست داریم که حداقل در قسمت بسته‌‌‌بندی به ما کمک کنند تا بتوانیم اجناس و دستگاه‌‌‌های بهتری وارد ایران کنیم تا این صنعت رونق بگیرد.

بنایی ادامه داد: مساله سوم اینکه به خاطر تحریم‌‌‌ها، خیلی از برندها حاضر نیستند حتی برای مواد اولیه و بسته‌‌‌بندی با ما کار کنند اما با وجود این موانع، ما با سختی و رایزنی بسیار توانسته‌‌‌ایم با برخی از شرکت‌های خارج از ایران این مسائل را حل کنیم. در اینجا درخواستمان از مسوولان بخش تولید این است که حمایت بیشتری از تولیدکننده داشته باشند و دست از خودتحریمی ‌‌‌و بوروکراسی در بخش‌‌‌های تولیدی بردارند تا تولیدکنندگان انگیزه لازم برای ادامه تولید و نوآوری داشته باشند وگرنه شاهد خروج بیشتر بزرگان این صنعت از کشور خواهیم بود.

وی با درخواست حمایت‌‌‌های بیشتر از صنعت گفت: بسیاری از چالش‌‌‌ها باعث شده تا فعالان اقتصادی از این بازار خارج شوند؛ چراکه چالش‌‌‌ها و موانع موجود در مسیر نوآوری باعث کاهش سرمایه‌گذاری در این افراد شده و ممکن است بزرگان این صنعت را از دست بدهیم، این در حالی است که استقبال بالای جامعه از محصولات ایرانی نشان می‌‌‌دهد تولید درستی در کشور حاکم است و حتی امروز عطرهایی در کشور تولید شده که فروشگاه‌‌‌های بزرگ دنیا از آنها استقبال کرده‌اند.

۲.۱میلیارد دلار قاچاق محصولات آرایشی و بهداشتی

حمیدرضا بنایی در بخش دیگری از صحبت‌‌‌ها با بیان اینکه بیش از ۶ میلیارد دلار (حدود ۷۰ همت به جز شوینده‌‌‌ها) حجم مالی بازار آرایشی و بهداشتی است که ۲ میلیارد دلار و ۱۰۰ میلیون دلار آن کالای قاچاق است، گفت: حدود ۱۰ همت هم صادرات محصولات تولید ایران به کشورهای همسایه از جمله عراق، تاجیکستان، افغانستان و حتی روسیه صورت می‌گیرد که بیشترین حجم صادرات به کشور روسیه است.

این فعال حوزه محصولات آرایشی و بهداشتی با هشدار نسبت به کالاهای فیک در بازار گفت: همان‌طور که اشاره شد بعد از ممنوعیت واردات، ما هم در عطر و هم در لوازم آرایشی و بهداشتی قاچاق بالایی داریم که اغلب آن تقلبی است چون ما نمایندگی خیلی از این برندها را داشته‌‌‌ایم و وقتی قیمت‌‌‌ اجناس موجود در بازار از قیمت کارخانه هم پایین‌‌‌تر است این موضوع دال بر قاچاق و فیک بودن آن دارد. برای مثال، قیمت خرید کارخانه یک ریمل از یک برند خوب خارجی در خارج از کشور ۳ یورو معادل ۱۸۰‌هزار تومان است اما در بازار تهران فقط ۱۰۰‌هزار تومان قیمت دارد که با مقایسه قیمتی متوجه می‌‌‌شوید این کالا صددرصد فیک یا تاریخ‌‌‌گذشته یا دزدی است برای همین از مردم می‌‌‌خواهیم در مورد محصولاتی که مصرف می‌‌‌کنند دقت کافی داشته باشند.

شناسایی حلقه‌‌‌های مفقوده

در این نشست همچنین لیلا حسام وزیری از فعالان صنعت آرایشی و بهداشتی با بیان اینکه تولید محصولات رقابتی با کالاهای خارجی به موضوع مواد اولیه و بسته‌بندی که در داخل تولید نمی‌‌‌شوند گفت:  در این مسیر حلقه مفقوده بین کارخانه‌هایی که دارای ظرفیت خالی هستند و تامین‌کنندگان را شناسایی کردیم تا از این ظرفیت در راستای تولید استفاده شود. وی با بیان اینکه این صنعت بسیار مهم و پیشگیری کننده از بیماری‌‌‌هاست گفت: متاسفانه به این صنعت نگاه لوکس می‌شود و انتظار داریم مسوولان دولتی بوروکراسی‌‌‌های موجود را در زمینه آنچه در کشور تولید نمی‌شود کاهش داده و برطرف کنند تا شرکت‌های فعال در این حوزه نیز بتوانند تولیدات رقابتی خود را ارائه کنند و در این زمینه رفع موانع واردات مواد اولیه ضروری است.