بیماران مبتلا به سرطان نیازمند مدیریت بهینه و جامع

قانعی اظهار کرد: امروزه باید به مقوله پیشگیری بیشتر توجه شود و هزینه‌کرد برای آن امری ضروری است. وی گفت: خلأ برنامه‌ای جامع که همراه با پرونده الکترونیکی بتواند از پیشگیری و سطح یک، بیماری سرطان را پوشش دهد همچنین مسیر ارائه خدمات را تا سطوح بعدی تشخیص و درمان به شیوه‌ای علمی ‌و تخصصی مدیریت کند، در کشور کاملا به چشم می‌آمد. وی افزود: ارائه این مدل همراه با پرونده الکترونیک طراحی‌شده که در برخی موارد از پیشتازان این عرصه نظیر انگلیس هم جلوتر است، فرصتی مغتنم و مفید برای ارائه خدمات به بیماران مبتلا به سرطان است.

در ادامه این همایش مدیر عامل مرکز کنترل سرطان ایرانیان از برخورداری بیش از ۳۱ هزار بیمار مبتلا به سرطان از خدمات مراقبت‌های حمایتی و تسکینی رایگان طی ۱۴ سال گذشته در این مرکز خبر داد‌: این طرح که آزمایشی در شهر قم اجرا شده قرار است در ۵ استان کشور نیز اجرا شود. محمد جهانگیری با تاکید بر اینکه مراقبت‌های حمایتی و تسکینی باید قبل از تشخیص بیماری شروع شود، اظهار کرد: هدف از اجرای مدیریت بهینه و جامع بیماران مبتلا به سرطان رفع دغدغه‌های بیماران بوده و این طرح ۲۶ گام دارد و در حوزه پیشگیری، غربالگری، درمان و خودمراقبتی تعریف شده و اکنون در قم  به صورت آزمایشی در حال اجراست.

جهانگیری با اشاره به اینکه سازمان جهانی بهداشت از سال ۱۳۹۰ طب تسکینی را به عنوان دانش پذیرفته است، ادامه داد: مراقبت‌های حمایتی و تسکینی برای بهتر زندگی کردن بیماران و خانواده‌های آنها است. طب تسکینی به هیچ وجه در روند تخصصی درمان مداخله نمی‌کند و به شرایط جسمی، روحی و عوارض اجتماعی، معیشتی بیمار توجه دارد. مدیرعامل موسسه کنترل سرطان ایرانیان، شبکه مراقبت در منزل را اصلی‌ترین بخش مراقبت‌های این مرکز برشمرد و گفت: تا قبل از تاسیس این مرکز این خدمت در کشور مغفول مانده بود و این مرکز خدمات پر‌هزینه را رایگان ارائه می‌دهد.

سرطان دومین علت مرگ و میر در کشور

حسن ابوالقاسمی، ‌رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله نیز در این همایش گفت: سرطان، دومین علت مرگ و میر در کشور است و هزینه‌های آن در آینده افزایش خواهد یافت. زیرا درمان‌های جدید، هزینه‌بر بوده و اگر این بیماری کنترل نشود، نظام سلامت را دچار بحران می‌کند. وی با بیان اینکه ۲ درصد سرطان‌ها مربوط به کودکان است، اظهار کرد: اگر حمایت‌های موسسه محک نبود، در هزینه‌های درمانی این بیماران گرفتار می‌شدیم و ضرورت دارد بنیادهای خیریه در رابطه با این بیماری‌ها در کشور گسترش یابد.

ضرورت افزایش تخت‌های درمان بیماران سرطانی در بیمارستان‌ها

محسن خالقیان، رئیس بیمارستان فیروزگر نیز تاکید کرد: با توجه به اینکه درمان بیماران مبتلا به سرطان باید به موقع انجام شود در بسیاری از مراکز درمانی از جمله بیمارستان فیروزگر تخت‌های این بیماران برای بستری و انجام شیمی‌درمانی کم بوده و ضرورت دارد خیرین در این زمینه مشارکت بیشتری داشته باشند. وی با بیان اینکه مشکلات زیادی به ویژه به دلیل غیر‌واقعی بودن تعرفه‌های خدمات درمانی در مراکز درمانی وجود دارد، تصریح کرد: کمبود نیروی انسانی در مراکز درمانی مشهود است و باید طوری برنامه‌ریزی‌ شود تا در آینده نظام سلامت دچار مشکل نشود. در پایان این همایش از مدل مدیریت بهینه و جامع بیماران مبتلا به سرطان و پرونده الکترونیک رونمایی شد.