زادروز پژوهشگر روش‌های مقداری در تاریخ

گروه تاریخ و اقتصاد: رابرت فوگل، اقتصاددان بزرگ روسی‌الاصل در نخستین روز ماه جولای سال ۱۹۲۶ در شهر نیویورک متولد شد. خانواده او وقتی وارد بندر نیویورک شدند حتی یک پنی نداشتند. آنها به زحمت واحد شغلی کوچکی را اجاره کردند و به فوگل و برادرش امیدواری دادند که به آینده خوشبین باشند. با این حال بخت با فوگل همراه بود و او توانست پس از گذراندن مراحل اولیه تحصیل در سال ۱۹۴۸ از دانشگاه کورنل لیسانس، در سال ۱۹۶۰ در رشته آمار از دانشگاه کلمبیا فوق‌لیسانس و در سال ۱۹۶۳ از دانشگاه جان‌هاپکینز دکتری بگیرد.

او در سال ۱۹۹۲ به خاطر تحقیق در تاریخ اقتصاد جایزه نوبل را دریافت کرد. اساتیدی که بیشترین آموزش در دانشگاه جان‌هاپکینز را به وی دادند (به جز سیمون کوزنتس) عبارت بودند از: آبالرنر و فریتز مکلوپ در نظریه اقتصاد خرد، اِوسی دومار در نظریه اقتصاد کلان و دو استاد از دانشکده بهداشت عمومی در رشته آمار ریاضی و نمونه‌گیری. فوگل در کتاب «گذرگاه زمان» که با همکاری استانلی انگرمن نوشت و در سال ۱۹۷۴ به چاپ رساند، اظهار می‌دارد که برده‌ها در آمریکای جنوبی نسبت به برخی کارگران صنایع در شمال، زندگی بهتری داشته‌اند. کتاب مزبور، مجادلاتی را ایجاد کرد و برخی صاحب‌نظران به اشتباه، فوگل را به دفاع از برده داری متهم کردند. فوگل مطالعه‌ میان رشته‌ای پنج ساله‌ای دارد که به بررسی دوره زندگی چهل هزار سرباز جنگاور در جنگ جهانی دوم می‌پردازد. هدف از این مطالعه آن است که اثر عوامل اقتصادی- اجتماعی و زیستی- پزشکی دوران بچگی و نوجوانی را بر پیشرفت بیماری‌های خاص در میانسالی و پیری اندازه‌گیری کند.

این پژوهش با همکاری ۹ محقق جوان از سایر موسسات، در نظر داشت تا شواهدی دال بر کاهش شدید نرخ میزان مرگ‌ومیر در افراد با سنین بالای ۶۵ و به‌ویژه ۸۵ را از سال ۱۹۶۸ نشان دهد. پیرامون موضوع تاریخ اقتصادی، کتاب‌های محدودی را می‌توان یافت که همچون کتاب فوگل، تا این حد اثرگذار باشد. مباحثات خلاف عینیت وجود و تحلیل هزینه- فایده، او را به ابداع‌کننده روش‌شناسی تاریخی- اقتصادی مبدل ساخته است. زمینه دیگر تحقیقات فوگل، جمعیت‌شناسی و به‌طور خاص، بررسی تغییرات نرخ مرگ‌ومیر در طول زمان و رابطه آن با تغییرات استانداردهای زندگی در طول قرن‌ها بوده است. تحقیقات وی در این رابطه، در مقایسه با سایر زمینه‌های تحقیقی‌اش، به میزان کمتری بحث‌انگیز بوده است. فوگل در دهه ۱۹۸۰ تحقیقات خود را متمرکز بر موضوعی کرد که آن را «مساله ایجاد و مطالعه سیکل‌های زندگی و داده‌های حاصل از آن» نامید. تحقیقات وی منجر به تألیفات متعددی با موضوعات اقتصادی شد. کتاب او با عنوان «فرار از گرسنگی و مرگ زودرس»، ماخذ و منبع با اهمیتی برای علاقه‌مندان به مطالعات اقتصادی، جمعیت‌شناسی تاریخ و سیاست‌های بهداشت همگانی است. بیشترین شهرت فوگل به‌خاطر طرفداری از روش‌های مقداری در تاریخ است. فوگل به کاربرد مدل‌های ریاضی و روش‌های آماری در اقتصاد برای مطالعه فرآیندهای پیچیده طولانی مدت علاقه داشت.