گروه تاریخ و اقتصاد‌‌: امروزه مردم معمولی تلاش می‌کنند تا فراز و فرودها و تغییراتی را که در زندگانی خویش تجربه کرده‌اند، از طریق تاریخ بفهمند؛ مسائلی مانند جنگ‌ها، تغییرات اجتماعی، تغییرات تکنولوژیک، مهاجرت افراد به یک جامعه جدیدو... در این راستا تاریخ خاندانی می‌تواند به یک شخص حسی قوی از یک زندگی شخصی طولانی‌تری را بدهد به‌طوری که حتی این زندگی، بعد از مرگ هم ادامه یابد. یا از طریق تاریخ محلی، یک روستا یا شهر تلاش می‌کند معنا و مفهومی برای ویژگی در حال تغییر خود بیابد و تازه‌واردان می‌توانند حسی از ریشه‌دار بودن در اطلاعات شخصی تاریخی به دست آورند.

در این میان تاریخ شفاهی وظیفه‌ای مهم به عهده دارد و می‌تواند به عنوان وسیله‌ای برای تغییر نوع تمرکز بر تاریخ به کار رود و عرصه‌های جدیدی را برای تحقیق باز نماید. در یک دیدگاه کلی وقتی که تجربه‌های زندگانی مردم از هر نوع می‌تواند به‌عنوان مواد خام تاریخ به کار رود، تاریخ شفاهی هم منبعی شبیه به زندگینامه‌های خودنوشت منتشر شده افراد مختلف می‌شود که البته تاریخ شفاهی از نظر دیدگاه وسیع‌تر است چرا که بخش عظیمی از این‌گونه زندگینامه‌های خودنوشت به‌وسیله گروه‌های خاصی از جامعه مانند رهبران سیاسی، اجتماعی و فکری نوشته شده‌اند و حتی وقتی که یک مورخ آن اندازه خوش‌شانس است تا یک زندگینامه را از جهت مکانی، زمانی و اجتماعی که نیاز دارد، بیابد آن زندگینامه ممکن است توجه کمی به آن نکته‌ای که مورخ نیاز دارد، کرده باشد. اما در مقابل در تاریخ شفاهی، مورخان ممکن است به‌طور دقیق انتخاب کنند که با چه کسی و در چه رابطه‌ای مصاحبه کنند. همچنین مصاحبه می‌تواند وسیله‌ای شود برای کشف منابع نوشتاری و عکس‌ها که ممکن است بدون این مصاحبه‌ها قابل شناخت نباشند...

از فواید دیگر تاریخ شفاهی مساله‌ای است که می‌توان آن را «خاطرات درمانی» نامید. این شیوه به افراد سالمند کمک می‌کند تا در یک دنیای در حال تغییر احساس وجود کنند و به رسمیت شناخته شوند و همچنین می‌تواند روحیه افراد سرخورده و افسرده را احیا نماید، در عین اینکه این خاطرات می‌توانند در فهم تاریخ مفید باشند.

ماحصل کلام اینکه تاریخ و اجتماع در هیچ سطحی نباید یک طرفه باشد بلکه باید مجموعه‌ای از دادوستدها و نوعی گفت‌وگو بین اطلاعات و تفاسیر، بین تعلیم دهندگان و مردم، بین طبقات مختلف اجتماعی و نسل‌های گوناگون باشد؛ اموری که تاریخ شفاهی می‌تواند آنها را محقق کند.

- بخشی از یک مقاله به قلم پل تامسون درباره تاریخ شفاهی، ترجمه سید رسول ابطحی