زادروز ریچارد نیکلاس استون

گروه اقتصاد بین‌الملل: سر جان ریچارد نیکلاس استون، زاده ۳۰ آگوست سال ۱۹۱۳، یک اقتصاددان برجسته انگلیسی بود که در دانشکده وست‌مینستر دانشگاه کمبریج تحصیل کرد و در سال ۱۹۸۴ موفق به دریافت نوبل اقتصاد شد. این جایزه به‌خاطر ارائه یک مدل اقتصادی به او اهدا شد که می‌توانست برای بررسی فعالیت‌های اقتصادی در ابعاد ملی و بین‌المللی مورد استفاده قرار گیرد.در اینجا نگاهی گذرا داریم به زندگی این نوبلیست بزرگ اقتصادی.

ریچارد استون در دوران کودکی، زمانی‌که به محل کلیودن و مدرسه وست‌مینستر می‌رفت تحصیلات انگلیسی متوسطه خود را سپری کرد. اگرچه او تا مقطع راهنمایی علوم و ریاضیات را نیاموخته بود. زمانی که ریچارد ۱۷ سال داشت، به همراه پدر خود که به‌عنوان قاضی شهر مدرس انتخاب شده بود، به کشور هند رفت. پس از یک سال زندگی در هند، وی دوباره به لندن بازگشت و در کالج گانویل و کایس در دانشگاه کمبریج، برای دو سال در رشته حقوق مشغول تحصیل شد. استون جوان براساس عقیده‌ای که داشت مبنی بر اینکه «اگر اقتصاددانان بیشتری وجود داشتند، دنیا به محل بهتری برای زندگی تبدیل می‌شد» به اقتصاد علاقه‌مند شد و تصمیم گرفت که علم اقتصاد را بیاموزد.

در طی بحران بزرگ سال ۱۹۳۰ که نرخ بیکاری به‌شدت افزایش یافته بود، وی مشتاق بود تا علل آن را بیابد و راهکارهایی برای برون‌رفت از آن ارائه کند. درحالی که والدین او چندان تمایل به تحصیل او در رشته اقتصاد نداشتند. هرچند که ریچارد از خواندن علم اقتصاد لذت می‌برد و انگیزه بسیاری برای اقتصاددان شدن داشت. وی طی دوران تحصیل، از راهنمایی‌های ریچارد کان و جرالد چاو بهره‌ می‌برد. ازطرفی می‌توان گفت که ذهن ریاضیاتی وی کاملا تحت تاثیر استاد آمارش در دانشگاه کمبریج، کولین کلارک بود. در همین راستا کولین کلارک در پروژه خود که قرار بود در آن درآمد ملی اندازه‌گیری شود از ریچارد استفاده کرد. انجام این پروژه تجربه زیادی برای ریچارد به همراه داشت، تا جایی که شاید بتوان یکی از دلایل دریافت جایزه نوبل وی را همین موضوع دانست.

دوران اشتغال

ریچارد استون بعد از فارغ‌التحصیل شدن از دانشگاه کمبریج در سال ۱۹۳۶، تا جنگ جهانی دوم در لویدز لندن مشغول به کار شد. در دوران جنگ جهانی دوم، وی به همراه جیمز مید به‌عنوان اقتصاددان و متخصص آمار برای دولت بریتانیا کار می‌کردند. به درخواست دولت بریتانیا، استون و مید مسوول تحلیل و بررسی وضعیت کل منابع اقتصاد انگلیس طی جنگ جهانی شدند. در همین زمان بود که آنها توانستند روی اولین نسخه‌های سیستم حساب‌های ملی کار کنند. نتیجه این شد که آنها موفق شدند تا اولین حساب‌های‌ ملی انگلیس در سال ۱۹۴۱ را ارائه کنند. همکاری میان استون و مید بعد از سال ۱۹۴۱، زمانی که محل کار آنها از هم جدا شد، به پایان رسید. بعد از آن هر کدام به‌صورت جداگانه کار می‌کردند، مید، مسوول بخش اقتصادی، و استون مسوول بخش درآمد ملی بود. در محل کار جدید استون، در اداره آمار مرکزی، وی دستیار جان مینیارد کینز شد. زمانی که جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۴۵ خاتمه یافت، استون با دولت انگلیس قطع همکاری کرد.

حرفه دانشگاهی

بعد از جنگ، استون به‌عنوان رئیس دانشکده جدید اقتصاد کاربردی در دانشگاه کمبریج مشغول به کار شد (۱۹۴۵-۱۹۵۵). استون محور برنامه‌ها و تحقیقات دانشکده را تئوری‌های اقتصادی و روش‌شناسی‌های آماری قرار داد. این امر موجب شد که اقتصاددانان معتبری جذب این دانشکده شوند. بنابراین دانشکده اقتصاد کاربردی کمبریج تبدیل به یکی از مراکز اصلی تحقیقات اقتصادی ریاضی‌محور شد. در سال ۱۹۵۵، استون از ریاست دانشکده اقتصاد استعفا کرد و در سمتی دیگر در دانشگاه کمبریج مشغول به‌کار شد (تا در همانجا در سال ۱۹۸۰ بازنشسته شود). استون به‌همراه آلن برون پروژه رشد کمبریج را شروع کرد که مربوط به مدل پویای چندبخشی (MDM) برای اقتصاد بریتانیا بود.

جایزه نوبل اقتصاد

استون در سال ۱۹۸۴ به‌دلیل توسعه یک مدل حسابداری که به‌وسیله آن بتوان فعالیت‌های اقتصادی را در سطح ملی و بین‌المللی دنبال کرد، جایزه نوبل اقتصاد را دریافت کرد. اگرچه او اولین اقتصاددانی نبود که در این زمینه کار کرده، اما اولین کسی بود که حسابداری دوطرفه (یا دوبل) معرفی کرد. براساس حسابداری دوطرفه، تمام موارد درآمدی در یک طرف ترازنامه باید با موارد هزینه در طرف دیگر ترازنامه مطابقت داشته باشد. امروزه حسابداری دوطرفه در سراسر دنیا به‌کار گرفته می‌شود. روش حسابداری دوطرفه، روشی مورد قبول است که می‌توان به‌وسیله آن مبادلات تجاری در سطح جهانی را نیز دنبال کرد.

زندگی خانوادگی

استون در سال ۱۹۳۶ با وینیفرد مری جنکینز که او هم از دانشجویان کمبریج بود ازدواج کرد. اما زندگی آنها دوام چندانی نداشت و استون در سال ۱۹۴۱ با فئودورا لئونتیف ازدواج کرد. در سال ۱۹۶۵ همسر دومش فوت کرد و در سال ۱۹۶۰، او با جیوانا سافی، نوه ارشد یکی از سیاستمداران ایتالیایی، زندگی مشترک را آغاز کرد. جیوانا در بسیاری از کارهای استون، با او همکاری می‌کرد. ریچارد استون سرانجام در ۶ دسامبر ۱۹۹۱، چشم بر جهان فرو بست.