کشف جسد رضا شاه؟ مقبره رضا شاه پس ازتخریب/ 1358

در این زمینه یکی از مسوولان شهرداری عنوان کرده است که جنازه در محل کشف شده است و شورای تامین استان در محل کشف مستقر شده و جابه‌جایی صورت نپذیرفته است. مدیرکل روابط‌عمومی آستان حضرت عبدالعظیم نیز، خبر کشف جسد مومیایی رضا شاه پهلوی را شایعه قلمداد کرد. مصطفی آجرلو تصریح کرد: «این منطقه در اطراف حرم حضرت عبدالعظیم، قبلا قبرستان بوده است،بنابراین کشف جسد در این منطقه و در طرح توسعه آستانه یک چیز طبیعی است. جسد کشف شده نیز باقی‌مانده از یک جسد طبیعی است، هیچ جسد مومیایی در این منطقه به دست نیامده است، حتی چهره آن قابل تشخیص نبوده و شایعه پخش شده درخصوص بقایای این جسد صرفا ساخته شده فضای مجازی است.» 

مصیب‌زاده، مدیر میراث فرهنگی و صنایع ‌دستی شهرری نیز در این زمینه توضیح داد: «هنوز این خبر را از منبع موثقی نشنیده و مسوولان آستان خبری به میراث فرهنگی نداده‌اند.» او حتی احتمال داده که آستان قدس برای حفاری و عملیات عمرانی در این محل از مراجع بالاتر از اداره میراث فرهنگی شهرری استعلام کرده باشد. حسن خلیل‌آبادی، عضو شورای شهر تهران نیز می‌گوید: «این جنازه مومیایی‌شده در پی حفاری در قسمت غربی صحن شاه‌عبدالعظیم حسنی پیدا شده است. برخی احتمال می‌دهند که جنازه متعلق به پهلوی اول باشد که به‌صورت مومیایی شده به تهران آورده شده و در حرم عبدالعظیم حسنی دفن شده است. جنازه متعلق به هر کسی که باشد به دلیل اینکه مومیایی شده جنبه میراثی دارد و باید حفظ شود. البته نظر نهایی را باید کارشناسان میراث و پزشکی قانونی بدهند که ببینیم که این جنازه متعلق به چه کسی است.»

گفتنی است رضاشاه پس از دومین سکته قلبی در ژوهانسبورگ در تاریخ ۴ مرداد ۱۳۲۳ در گذشت. پیکر او را پس از مرگ به‌صورت مومیایی به قاهره، مصر بردند و در آن‌جا به امانت در مسجد رفاعی گذاشتند. برای انجام مراسم رسمی خاکسپاری در مصر، شمشیر طلای رضاشاه که مرصع به گوهرها و سنگ‌های گرانبها بود، به قاهره فرستاده شد تا طبق رسوم درباری، پیشاپیش جنازه حمل شود؛ ولی ملک فاروق این شمشیر گرانبها را بعد از انجام مراسم تشییع جنازه، به کاخ سلطنتی برد و مراجعات مکرر هیات اعزامی ایران برای پس گرفتن آن بی‌نتیجه ماند. ماجرای ربوده شدن شمشیر مرصع رضاشاه از طرف ملک فاروق، پس از کودتای ضد‌سلطنتی مصر در سال ۱۹۵۳ در مطبوعات مصر انعکاس یافت؛ ولی دولت جمهوری مصر نیز مدعی شد که اثری از این شمشیر نیافته‌ است.

در اردیبهشت ۱۳۲۹، در دوره نخست‌وزیری رجبعلی منصور قرار شد جنازه رضاشاه از مصر به ایران آورده شود. سرانجام هفدهم اردیبهشت ۱۳۲۹، جنازه رضاشاه به وسیله هواپیما و سپس با قطار مخصوص به تهران حمل شد و با تشریفات رسمی به شاه عبدالعظیم برده شد و در آرامگاه ویژه او دفن شد. بنا به برخی روایت‌ها روز ۲۶ دی‌ماه ۱۳۵۷ و زمان کوتاهی پیش از پیروزی انقلاب در سال ۱۳۵۷ پیکر رضاخان بار دیگر به همراه پیکر پسرش علیرضا پهلوی از سوی محمدرضاپهلوی، نخست به لس‌آنجلس و سپس به مسجدالرفاعی مصر برده شد. سرانجام در اردیبهشت ماه ۱۳۵۹، مقبره رضا شاه به دستور حاکم شرع وقت، صادق خلخالی، به کلی ویران و نابود شد.