یان کولزیک، ثروتمندترین فرد  در لهستان

کولزیک در دانشگاه آدام میکیویچز و دانشگاه اقتصاد و بازرگانی پوزنان لهستان تحصیل کرد و در ۱۹۷۵ دکترای خود را در علوم سیاسی و حقوق بین‌الملل دریافت کرد. در ۱۹۸۱ نخستین شرکت خود را با استفاده از پس‌اندازهای پدرش راه‌انداخت و در زمینه واردات ماشین‌آلات کشاورزی از آلمان غربی فعالیت کرد. در ۱۹۸۸ عامل فروش رسمی‌کمپانی فولکس واگن در لهستان شد و در اواخر دهه نود ۳هزار خودرو فولکس‌واگن را به ارزش ۷/ ۳۵ میلیون یورو، به پلیس لهستان و سرویس‌های امنیتی آن کشور تحویل داد. در ۱۹۹۱ هلدینگ کولزیک، شرکتی با مسوولیت محدود را تاسیس کرد که در ۱۹۹۳ به شرکت سهامی ‌تغییر یافت. کولزیک ریاست شورای نظارت این شرکت را به عهده گرفت.  

در سال ۲۰۰۷ کمپانی مزبور به «موسسه سرمایه‌گذاری‌های کولزیک» تغییر یافت تا این‌بار کولزیک در بخش‌های مختلفی از جمله انرژی، نفت و گاز، زیرساخت‌ها، املاک و ... سرمایه‌گذاری کند و به‌ این‌ترتیب شرکت متبوع او بخش عمده‌ای از سهام شرکت‌های مختلفی همچون «انرژی نکوند» در نیجریه، «سن لئون»، «شرکت انرژی لون» در کلمبیا و پرو، «شرکت استراتا» فعال در حوزه معادن آفریقا، «سنترا» شرکتی فعال در حوزه اکتشاف منابع طبیعی در افغانستان، «انرژی سرینوس» و «انرژی افیر» را تملک کرد.

در ۲۰۱۰ شرکت کولزیک مشترکا با شرکت دارایی‌های سیلوراستاین، «دارایی‌های کولزیک سیلوراستاین» را در راستای توسعه املاک تجاری در اروپای مرکزی تاسیس کرد.

از دیگر فعالیت‌های او می‌توان به موارد زیر  اشاره کرد:

  تاسیس پلنرژیا [انرژی لهستان]؛ به عنوان نخستین گروه انرژی بخش خصوصی لهستان و فعال در زمینه‌های تولید، توزیع و خرید و فروش انرژی

  از موسسان میزگرد تجارت لهستان

  رئیس افتخاری اتاق بازرگانی آلمان و لهستان

  رئیس هیات‌مدیره «موسسه بین‌المللی صلیب سبز»؛ سازمانی وابسته به ملل متحد و فعال در حوزه حفاظت از زیست بوم از سال ۲۰۰۶

  رئیس شورای حمایت از پژوهش‌های علمی ‌در دانشگاه آدام میکیویچز در پوزنان؛ و نیز عضو هیات مدیره موزه ملی همان شهر

  تاسیس بنیاد سی‌ای‌ای‌دی؛ اندیشکده‌ای فعال در زمینه توسعه اروپای مرکزی و شرقی در ۲۰۱۰

  اهدای حدود ۵ میلیون یورو به «موزه تاریخ یهودیان لهستان» در ۲۰۱۲

  تاسیس «شورای سرمایه‌گذاران لهستانی در آفریقا» در ۲۰۱۴ متشکل از بزرگ‌ترین شرکت‌های لهستان

کولزیک در۲۹ جولای ۲۰۱۵ پس از یک جراحی ناموفق در وین درگذشت و در پوزنان به خاک سپرده شد.