هربرت هنری داو، مخترع و موسس شرکت چندملیتی «داو کمیکال»

هربرت داو در ۲۶ فوریه ۱۸۶۶ در «بلویل» اونتاریو در خانواده‌ای آمریکایی به دنیا آمد؛ پدرش جوزف داو نیز مخترع و مهندس مکانیک بود. تنها ۶ هفته پس از تولد هربرت، خانواده به زادگاه خود یعنی شهر دربی کنتیکت بازگشت. داوها در ۱۸۷۸ با توجه به شغل پدر خانواده در یک شرکت تولیدی، به کلیولند اوهایو رفتند.

در ۱۸۸۴ هربرت داو وارد آموزشگاه دانش‌های کاربردی کیس شد که اکنون «دانشگاه وسترن رزرو کیس» نام دارد. داو در «کیس»  شروع به تحقیق روی ترکیبات شیمیایی شوراب‌ها در اوهایو و نواحی دیگر کرد و کشف کرد که نمونه‌های شوراب جمع‌آوری شده سرشار از ماده شیمیایی برومین است که در آن زمان ترکیبی مهم و پرکاربرد در پزشکی بود و در صنعت نوپای عکاسی مورد استفاده قرار می‌گرفت.

در ۱۸۸۹ داو نخستین حق اختراع خود را به‌دلیل ابداع فرآیندی بهینه و به‌صرفه برای استخراج برومین دریافت کرد. او به‌زودی کمپانی خود را تاسیس کرد؛ اما طی یک سال ورشکسته شد. همکارانش که تحت‌تاثیر کار وی قرار گرفته بودند به او کمک کردند تا «کمپانی مواد شیمیایی میدلند» را در میدلند میشیگان تاسیس کند. او همچنان به استخراج برومین ادامه داد و در ۱۸۹۱ فرآیند داو را اختراع کرد؛ روشی برای استخراج برومین با استفاده از الکترولیز تا با اکسیده کردن برومید، برومین به دست بیاید.

  تاسیس داو کمیکال

داو برای فرآوری سایر مواد شیمیایی درصدد توسعه پژوهش‌های خود در حوزه الکترولیز بود، اما حامیان مالی‌اش پژوهش‌های او را تایید نکرده و در نهایت او را از کمپانی اخراج کردند. اما او با ادامه تحقیقات خود موفق به استخراج کلر و سود سوزآور از نمک طعام شد. در ۱۸۹۵ داو در اوهایو کمپانی «پروسس داو» را تاسیس کرد تا مکانیزم تولیدی خود را توسعه دهد. سال بعد با بازگشت به میدلند، کمپانی داو کمیکال را تاسیس کرد و سپس شروع به صادرات محصول خود به انگلستان و ژاپن کرد. در ۱۹۱۸، ۹۰ درصد از فرآورده‌های شیمیایی این کمپانی به تولید محصولات نظامی اختصاص داشت. پس از جنگ، داو شروع به تحقیق درباره منیزیم کرد و کشف کرد که از این عنصر می‌توان در تولید پیستون خودرو استفاده کرد. پیستون‌های جدید سرعت بیشتری به خودرو می‌بخشید و موجب مصرف کمتر سوخت می‌شد. از این پیستون‌ها به‌خصوص در خودروهای مسابقه استفاده می‌شد. داو در زمان مرگش در ۱۵ اکتبر ۱۹۳۰ بیش از ۹۰ حق اختراع را از به نام خود ثبت کرده بود.