عمار بوز؛ کارآفرین و هفتاد‌و‌یکمین ثروتمند جهان در سال 2007

بوز در دوم نوامبر ۱۹۲۹ از پدری بنگالی-هندو و مادری آمریکایی در فیلادلفیا به‌دنیا آمد. پدرش که یک انقلابی آزادی‌خواه بود برای اجتناب از آزار و ستم پلیس استعماری بریتانیا در دهه ۱۹۲۰ ناگزیر به ترک ناحیه بنگال شده بود. بوز در اوایل دهه پنجاه موفق به اخذ لیسانس مهندسی برق از ام‌آی‌تی شد و بعدتر با ارائه‌ رساله‌ای در باب «سیستم‌های غیرخطی» از همین دانشگاه دکترا گرفت.

پس از آن در ام‌آی‌تی به‌عنوان استادیار کار خود را آغاز کرد و در ۱۹۵۶ یک سیستم استریویی گران‌قیمت خریداری کرد اما به‌زودی دریافت که اسپیکرها با وجود داشتن ویژگی‌های فنی شگفت‌انگیز نمی‌توانند واقعیت یک اجرای زنده را بازتولید کنند. این امر در نهایت به پژوهش‌های وی در باب فناوری اسپیکر انجامید که در آن نقاط ضعف اساسی در سیستم‌های اسپیکر موجود در آن زمان را مورد توجه قرار داده بود. تحقیقات وی در باب اکوستیک منجر به توسعه یک بلندگوی استریویی پیشرفته شد.

استادان راهنما و مشاورش در راه‌اندازی کمپانی وی در ۱۹۶۴ به او کمک‌های زیادی کردند و بوز توانست حق ثبت‌های مهمی در زمینه کاری خود به‌خصوص طراحی بلندگو به‌دست آورد.

کمپانی بوز در ۲۰۱۶، ۱۱۷۰۰ تن را در سراسر جهان در استخدام خود داشته و محصولاتی برای خانه، اتومبیل و شنوندگان حرفه‌ای موسیقی تولید می‌کند. این کمپانی در عین‌حال در زمینه اکوستیک نیز به تحقیق می‌پردازد. بوز در مصاحبه‌ای با مجله «پاپیولار ساینس» در ۲۰۰۴ گفت: «وقتی می‌بینم شرکتی از سوی اهالی ام‌آی‌تی راه‌اندازی می‌شود، صدها‌بار بر سر شوق می‌آیم اما من هیچ‌وقت برای پول درآوردن به تجارت نپرداخته‌ام. من وارد دنیای کسب و کار شدم تا بتوانم کارهایی خارق‌العاده انجام دهم که مسبوق به‌سابقه نبوده است.»

در سال ۲۰۰۷ مجله فوربس، بوز را دویست و هفتاد و یکمین ثروتمند جهان با ۸/ ۱میلیارد دلار دارایی نامید. او در سال ۲۰۱۳ در وایلند ماساچوست درگذشت.