ویلیام پلانکینتون صنعتگر آمریکایی

او عضویت موزه میلواکی، نمایشگاه صنایع و اتاق بازرگانی را در کارنامه خود داشت و در عین حال در صنعت بانکداری هم فعال بود. پلانکینتون در پی یک رسوایی کلاهبرداری و اختلاس مورد تعقیب قضایی نیز قرار گرفت.

پلانکینتون در هفتم نوامبر ۱۸۴۳ در الگینیِ پنسیلوانیا به دنیا آمد و به زودی همراه با خانواده به میلواکی واقع در ویسکانسین رفت و در همین شهر از دبیرستان و کالج فارغ التحصیل و سپس در کارخانه بسته بندی گوشت پدرش استخدام شد. با کمک او، کمپانی توانست شعبی در شیکاگو، کانزاس سیتی و نیویورک تاسیس کند.

در ۱۸۷۶ پلانکینتون با ماری الا وودز ازدواج کرد و از وی صاحب دو فرزند شد. در ۱۸۹۳ این شرکت «کمپانی بسته‌بندی پلانکینتون» نام داشت و رقبای اصلی آن در شیکاگو فعالیت می‌کردند.

با یاری وی چند شرکت مشتمل بر «شرکت جانسون الکتریک میلواکی» تاسیس شد. او موسس و از مالکان «سیمان پورتلند غربی» در یانکتونِ داکوتای جنوبی، و از مدیران موزه میلواکی، کتابخانه عمومی این شهر و نمایشگاه صنایع میلواکی بود. عضویت در گالری هنر لیتون و اتاق بازرگانی را باید از دیگر فعالیت های او برشمرد. وی از کمپانی پستال تلگراف که خطوط تلگراف ویسکانسین و میشیگان را اداره می‌کرد، حمایت مالی می‌کرد‌.

در ۱۸۹۱ و در پی مرگ پدرش، به معاونت بانک پلانکینتون رسید. اما این بانک دو سال بعد ورشکسته شد. این بحران با مشارکت پلانکینتون در یک کلاهبرداری و اختلاس مرتبط می‌شد که در پی آن از سوی دادگاه محکوم به بازپس دادن مبالغ سپرده گذاران و تامین اعتبارکنندگان شد. وام های این بانک که به فرانک ای. لاپن و شرکت‌های متبوع وی، بالغ بر ۳۰۰ هزار دلار داده شده بود، فروپاشی این بانک را تسریع داد. پس از فراخوانی لاپن به بانک، وی به مکزیک گریخت و دولت نتوانست او را بازگرداند.

پلانکینتون در ۲۹ آوریل ۱۹۰۵ در میلواکی و در پی عوارض ابتلا به سینه پهلو که از چند ماه قبل دچار آن شده بود درگذشت. ارزش دارایی‌های وی که به وراثش رسید، تقریبا ۴ میلیون دلار بود.