طلعت حرب  پاشا موسس بانک مصر

ایده تاسیس چنین بانکی نخستین بار در ۱۹۰۷ مطرح شد؛ زمانی که طلعت حرب، صنعتگر ملی‌گرا و مشهور با انتشار کتابی نسبت به تاسیس یک بانک ملی با تامین مالی از داخل مصر و از سوی مصریان فراخوان داد و توجهات را نسبت به وجوه سرمایه‌گذاری شده از سوی بیگانگان با اهدافی جدای از منافع مصر معطوف کرد.

او با همتی فراوان و مقاومتی عجیب هر جا که امکان داشت از چنین فراخوانی حمایت می‌کرد. در ۱۹۱۱ کتاب دیگری به نام «اصلاحات اقتصادی مصر و پروژه بانک ملی» منتشر کرد و در آن تفکر اقتصادی خود را شرح داد. بانک مصر در راستای بسط و افزایش آگاهی در باب بانکداری ملی در داخل و خارج از مصر، در پی تاسیس شعبی در سراسر کشور و چند کشور دیگر برآمد؛ کشورهایی مانند لبنان، سوریه، سودان، یمن و عربستان.

بانک مصر با هدایت طلعت حرب، چند شرکت فعال در زمینه‌های مختلف را تاسیس کرد؛ مانند پارچه‌بافی، کشتیرانی، انتشارات، فیلم‌سازی، بیمه و نخستین خط هوایی کشور با نام Egypt Air. طلعت حرب در بسیاری از بحران‌ها و رخدادهای اقتصادی مصر در دوران جدید نقش ایفا کرد مانند بحران شکر کوم اومبو و نیز تجارت کتان.

پس از اعلام تاسیس جمهوری مصر چند خیابان و میدان در قاهره و شهرهای دیگر به افتخار وی نام‌گذاری شد. مجسمه وی در جنوب قاهره واقع در میدان طلعت حرب نصب شده است. در ۱۹۸۰ در شصتمین سالروز تاسیس بانک مصر، رئیس‌جمهور وقت مصر انور سادات بالاترین نشان دولتی کشور را به خاطره طلعت حرب تقدیم کرد.

حرب پروژه‌های اقتصادی زیادی در عربستان نیز انجام داد و در ۱۹۳۶ سلطان‌عبدالعزیز به پاس خدمات وی دو بخش از پرده سیاه خانه کعبه را به وی اهدا کرد. در ۲۰۰۲ این دو قسمت از سوی نوادگان حرب به یک موزه اهدا شد.

حرب پیش از مرگ خود در ۱۳ اوت ۱۹۴۱، زمینی را برای ساخت موسسه قلب به دانشکده پزشکی عین‌الشمس اهدا کرد. شاعرانی مانند احمد شوقی، عباس‌العقاد و جبران خلیل جبران در اشعار خود وی را تحسین کرده‌اند.