هنری بیرکس بازرگان و جواهرساز کانادایی

بیرکس در ۱۸۷۹ فروشگاه کوچک جواهرآلات خود را با سرمایه آغازین ۳۰۰۰ دلاری در خیابان سنت جیمز واقع در قلب ناحیه مالی و تجاری مونترال افتتاح کرد. در ۱۸۹۳ با سه پسر خود شراکتی تشکیل داد و نام شرکت به هنری بیرکس‌اند سانز تغییر یافت. با انتقال مرکز تجاری مونترال به خیابان سنت کاترین، بیرکس نیز جواهرفروشی خود را به میدان فیلیپس انتقال داد؛ جایی که فروشگاه و دفاتر کمپانی یاد شده همچنان پابرجا و فعال است. با آغاز قرن بیستم بیرکس فعالیت‌های شرکت خود را در سراسر کشور توسعه داد و در شهرهای بزرگ کانادا شعبی دایر کرد.

هنری بیرکس الگویی برای بسیاری از کارآفرینان کانادایی در قرن ۱۹ به‌شمار می‌رود. او که فرزند یک خانواده مهاجر انگلیسی بود، در زمینه آموزش از همان آغاز بر تجارت متمرکز شد و توانست یک شرکت موفق و بزرگ را بنا کرده و آن را توسعه دهد؛ شرکتی که به زودی به یک امپراتوری تجاری در گستره کانادا بدل شد. از زمان تاسیس هنری بیرکس‌اند سانز در سال ۱۸۷۹، پنج نسل از خانواده بیرکس در این شرکت فعالیت داشته‌اند. یکی از پسران بیرکس به نام جرالد بیرکس یک سیستم آموزشی برای سربازان کانادایی پیشنهاد داد که در ۱۹۱۷ برای همه سربازان اجرا شد.

«ساختمان ویلیام و هنری بیرکس» در دانشگاه مک گیل که یک بنای گوتیک به شمار می‌رود، به افتخار بیرکس و یکی از پسران وی نام‌گذاری شده است.