الیکو دانگوت، میلیاردر و بازرگان نیجریه‌ای

دانگوت در ۱۹۷۸ از کالج دولتی بیرنین کودو فارغ التحصیل شد و سپس توانست لیسانس خود در رشته مطالعات بازرگانی و علوم اداری را از دانشگاه الازهر قاهره دریافت کند.

گروه دانگوت در ۱۹۷۷ به عنوان یک بنگاه بازرگانی خرد تاسیس شد و در همان سال الیکو دانگوت برای توسعه فعالیت‌های خود راهی لاگوس شد. امروزه دانگوت یک گروه بزرگ بازرگانی بوده که در بنین، غنا، نیجریه، زامبیا و توگو فعالیت دارد. این گروه در زمینه  مواد غذایی، تولید سیمان و ترابری فعال بوده و بازار شکر نیجریه در کنترل این شرکت است. دانگوت تامین‌کننده  اصلی مواد اولیه نوشابه‌های غیرالکلی و شیرینی‌سازی‌های نیجریه به شمار می‌رود و توانسته از این شرکت بازرگانی بدل به بزرگ‌ترین گروه صنعتی نیجریه شود.

کارخانه شکر دانگوت بزرگ‌ترین و سومین کارخانه در نوع خود به ترتیب در آفریقا و سراسر جهان به شمار می‌رود که سالانه هشتصد هزار تن شکر تولید می‌کند. گروه دانگوت چندین کارخانه نمک و آرد را در اختیار داشته و از واردکنندگان عمده  برنج، ماهی، پاستا، سیمان و کود به این کشور به شمار می‌رود. این شرکت پنبه، کاکائو، کنجد و زنجبیل را به کشورهای مختلف صادر می‌کند. املاک، بانکداری، منسوجات، نفت و گاز از دیگر عرصه‌های سرمایه‌گذاری این گروه تولیدی بازرگانی است. این کمپانی بیش از ۱۱ هزار نیرو نیز در استخدام خود دارد. در مارس ۲۰۲۰ الیکو دانگوت نیم میلیون دلار برای مبارزه با کرونا در نیجریه اهدا کرد.