ایزابل دوس سانتوس

 فوربس همچنین گفته است که وی ۳۴۰ میلیون دلار به شرکت پرتغالی پی تی ونچرز بدهی دارد. فوربس در ۲۰۱۳ نیز تاکید کرد که دوس سانتوس ثروت خود را از طریق قدرت و روابط خانواده خود در آنگولا به دست آورده است.

از ۲۰۱۸ دولت آنگولا درصدد تعقیب قضایی وی به اتهام فساد مالیِ منجر به رکود اقتصادی در آن کشور برآمده است اما او همچنان در پرتغال به سر می‌برد. در دسامبر ۲۰۱۹ دادگاهی در لواندا پایتخت آنگولا، دستور مسدودسازی حساب‌های بانکی سانتوس و مصادره  سهام وی در شرکت‌های محلی را صادر کرد. در پرتغال هم درباره وی تحقیقات قضایی در جریان است و از همین رو وی امارات را به عنوان کشور رسمی محل اقامت خود برگزیده است.

ایزابل دوس سانتوس در ۲۰ آوریل ۱۹۷۳ در باکو از پدری آنگولایی و مادری روس به دنیا آمد. سانتوس تحصیلات عالی خود را در رشته  مهندسی برق در دانشگاه کینگز کالج لندن به پایان برد و در همان‌جا بود که با همسرش سیندیکا دوکولو، فرزند یک میلیونر کنگویی، آشنا شد.

سانتوس از ۱۹۹۷ با تاسیس شرکت‌ها و هلدینگ‌هایی در آنگولا و به خصوص در خارج از کشور و سرمایه‌گذاری در شرکت‌های با سودآوری بالا به ویژه در پرتغال به جهان تجارت وارد شد. از اوایل دهه ۹۰ سانتوس به عنوان مهندس و مدیر پروژه وارد همکاری با اوربانا ۲۰۰۰-از زیرمجموعه‌های گروه یمباس-شد؛ گروهی که برنده  یک قرارداد برای پاک سازی و ضدعفونی سازی پایتخت آنگولا شده بود.

پس از آن سانتوس کسب و کاری در زمینه  باربری راه‌اندازی کرد و پس از آن در زمینه ارتباطات سیار نیز شروع به سرمایه‌گذاری کرد.

در ژوئن ۲۰۱۶ از سوی پدرش به ریاست «سونانگول»، شرکت نفت دولتی آنگولا، منصوب شد؛ انتصابی که بحث‌های زیادی برانگیخت و دیری نپایید که رئیس جمهوری بعدی آن کشور وی را از این مقام برکنار کرد.

در دسامبر ۲۰۱۹ دادستان آنگولا دستور مسدودسازی حساب‌های بانکی سانتوس، همسرش و فردی دیگر با نام لیته داسیلوا را صادر کرد.

بر اساس بیانیه این دادستانی، سه فرد یاد شده از طریق یک شرکت فروش الماس و شرکت نفت آنگولا با دولت آنگولا معاملاتی انجام داده بودند که به زیان ۴/ ۱ میلیارد دلاری دولت انجامیده است.

 این بیانیه افروده بود که بخش اعظم دارایی‌های سانتوس با استفاده از بودجه‌ شرکت‌های دولتی تحصیل شده است. در این زمان دادستانی پرتغال هم تحقیقات در باب وی را شروع کرده است.