روبرتو گونزالس باررا؛ سلطان نان مکزیکی

باررا اول سپتامبر ۱۹۳۰ در سرالوو واقع در نئولئون به دنیا آمد و از کودکی با فروش تخم‌مرغ، نان، سبزیجات و سایر مواد غذایی علاقه خود به تجارت را نشان داد. او نوشته است: «من کودکی شادی داشتم، اما هرگز از مدرسه غافل نشدم. به محض اینکه وقت آزاد پیدا می‌کردم، راهی خیابان‌ها می‌شدم تا پول دربیاورم».

در ۱۱سالگی در یک خواربارفروشی مشغول به کار شد که پدرش در سرالوو باز کرده بود و بیشتر متمرکز بر فروش لبنیات بود. در ۱۵سالگی باررا کسب‌وکار خودش را راه انداخت. به نوشته خودش «روزی را به یاد می‌آورم که پدربزرگم از من پرسید، سودآورترین کاری را که کرده‌ام، نام ببرم. گفتم از فروش سبزیجات پول بیشتری درمی‌آورم. پدربزرگم گفت: پس تمام وقت خود را به این کار اختصاص بده و کار دیگری نکن.»

باررا بعدتر به شرکت نفت مکزیک، پمکس پیوست و به‌عنوان راننده در یکی از سایت‌های آن مشغول به کار شد. وی در آنجا به کاری مشغول شد که فرد دیگری خواستار آن نبود؛ یعنی حمل مواد منفجره. در این دوران بود که در یک مزرعه کوچک نارگیل شریک شد. در حالی که داشت پول خوبی درمی‌آورد، پس از دوسال در پی ابتلا به مالاریا، با ۲۰۰ هزار پزو به زادگاهش بازگشت. در سرالوو با پدرش شریک شد و به کسب‌وکار خانوادگی توسعه بیشتری بخشید.

در ۱۸سالگی در جست‌وجوی فرصت‌های تجاری بهتر، به تولید نان ذرت روی آورد و همراه با پدرش نخستین آسیاب دانه‌های ذرت خود را در ۱۹۴۸ خریدند و آن را به جایی بردند که اکنون کمپانی مازکا قرار دارد. مازکا در حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان تورتیا به اروپا، آسیا و آمریکای مرکزی به شمار می‌رود. بارررا و پدرش از آن پس تمام وقت خود را صرف تولید تورتیا کردند و در این راه به ناگزیر وام هم گرفتند.

باررا پس از تاسیس گروه مالی بانورته به باشگاه میلیاردرها پیوست. او از ۱۹۹۲ از سهامداران عمده این بانک بود و تنها بانکی بود که پس از بحران اقتصادی ۱۹۹۵ مالکیت آن همچنان در دست مکزیکی‌ها ماند. باررا ۲۵ اوت ۲۰۱۲ درگذشت.