ورگیس کورین و انقلاب در صنعت شیر

کورین ۲۶ نوامبر ۱۹۲۱ در استان‌ کرالا (در جنوب‌ باخترى هند) در خانواده‌ای که تبار آن به مسیحیان سوری-انگلیسی می‌رسید به دنیا آمد. در ۱۹۴۳ در رشته مهندسی مکانیک از دانشگاه مدرس فارغ‌التحصیل شد. اما بعدتر به آمریکا فرستاده شد تا تحصیلات خود را در دانشگاه میشیگان دنبال کند. در ۱۹۴۸ به کشور بازگشت و یک سال بعد از سوی دولت به ایالت بمبئی فرستاده شد تا در صنایع لبنیات مشغول به کار شود. او در ۱۹۵۰ شرکتی موسوم به «فرآورده‌های لبنی ناحیه کایرا» (اکنون با نام لبنیات امول) را در آناند بمبئی تاسیس کرد.

  تاسیس کارخانه لبنیات

دامداران هند در آن زمان با این مساله روبه‌رو بودند که در فصول فراوانی، برای شیر خود مشتری نمی‌یافتند و در این راه کارخانه کورین به کمک آنها شتافت تا با کمک یک مهندس آمریکایی شیر آنها را به شیرخشک تبدیل کرده و از هدررفت آن جلوگیری کند. این مهندس با نام اچ‌ام دالایا همکلاسی دوران دانشجویی کورین بود و توانست در تاسیسات او فناوری ساخت پودر شیر بی‌چربی و شیر غلیظ را از شیر گاومیش به جای شیر گاو ابداع کند. کارخانه امول دامپروران هندی را در دهکده‌ها سازمان داد و بین آنها و مصرف‌کنندگان ارتباط مستقیم برقرار کرد تا واسطه‌ها را از بین ببرد و درآمد منظم و ثابتی برای آنها تامین شود.

در ۱۹۵۶ کورین از شرکت نستله در سوئیس بازدید کرد و در ۱۹۶۲ طی جنگ هند و ژاپن کمپانی کورین در خدمت ارتش این کشور بود. در ۱۹۶۵ با خواست دولت هند، «کمیته توسعه لبنیات کشور» تحت نظر کورین شکل گرفت، اما او شرط کرد که این نهاد باید مستقل از دولت باشد و مرکز آن نیز باید در آناند قرار داشته باشد؛ یعنی دور از هیاهوی پایتخت و نزدیک به دامداران. در ۱۹۷۹ او انستیتو مدیریت روستایی آناند را برای تربیت مدیران موسسات تعاونی راه‌اندازی کرد.

در دهه ۱۹۹۰ کورین با چالش رقابت با کمپانی‌های چندملیتی برای ورود به بازار هند مواجه شد، اما هند در ۱۹۹۸ با پشت سر گذاشتن آمریکا بدل به بزرگ‌ترین تولید‌کننده شیر جهان شد و در سال ۲۰۱۱-۲۰۱۰ این کشور ۱۷ درصد از کل تولید شیر جهان را به خود اختصاص داد. این صنعتگر قهار ۹ سپتامبر ۲۰۱۲ درگذشت.