آنگوس اوگیلوی، بازرگان بریتانیایی

او در سال‌های پایانی عمر خود، درگیر فعالیت‌های خیریه شد. آنگوس اوگیلوی ۱۴ سپتامبر ۱۹۲۸ در لندن به دنیا آمد. بسیاری از اعضای خانواده وی روابط نزدیکی با خاندان پادشاهی بریتانیا داشتند.

  تحصیلات و کار

اوگیلوی در مدرسه هیثرداون در نزدیکی اسکوت در برکشایر و بعدتر در کالج ایتون در همان شهر تحصیل کرد. از سال‌های ۱۹۴۶ تا ۱۹۴۸ هنگامی که در خدمت ملی بود، در اسکات گاردز ماموریت یافت. در ۱۹۴۷ وارد کالج‌ ترینیتی آکسفورد شد و سه سال بعد، کارشناسی ارشد خود در فلسفه، سیاست و اقتصاد را اخذ کرد.

پس از دوران دانشگاه در شرکت درایتون و پس از آن در غول صنعتی تینی‌رولند در شعبه درایتون، لندن و معادن رودزیا و لند کمپانی (لانرو) مشغول به کار شد. سر ادوارد هیث که بعدتر نخست‌وزیر شد، از این کمپانی انتقاد کرد و در مجلس عوام از آن به‌عنوان «چهره غیردلپذیر و ناپذیرفتنی سرمایه‌داری» یاد کرد. اوگیلوی پس از آنکه نامش در گزارش انتقادی وزارت بازرگانی در زمینه فعالیت‌های این شرکت آورده شد،

کناره‌گیری کرد.

  ازدواج

اوگیلوی در آوریل ۱۹۶۳ با شاهدخت الکساندرا، نوه جورج پنجم و دخترعموی ملکه الیزابت دوم ازدواج کرد. در جشن عروسی آنها همه اعضای خانواده سلطنتی حاضر بودند و از تلویزیون در سطح جهانی پخش می‌شد. تخمین زده می‌شود که ۲۰۰ میلیون نفر بیننده این مراسم بودند.

ملکه به اوگیلوی در این مراسم عنوان کنتی داد، اما وی مودبانه آن را نپذیرفت. او همچنین از سکونت در آپارتمان یکی از کاخ‌های سلطنتی امتناع کرد و در عوض خانه‌ای اشرافی در ریچموند لندن اجاره کرد تا با همسرش در آن سکنی گزیند؛ جایی که الکساندرا همچنان در آن زندگی می‌کند. این زوج صاحب دو فرزند شدند.

  سال‌های بعد

اوگیلوی پس از ناکامی و رسوایی در کار تجارت، مشغول امور خیریه شد و ریاست صندوق پژوهش سرطان امپریال و باشگاه‌های جوانان بریتانیا -بزرگ‌ترین سازمان نایکسان جوانان در بریتانیا- را بر عهده گرفت. او از حامیان مالی «سازمان مراقبت از التهاب مفاصل» و نیز خانه‌های ملی کودکان بود. از دیگر فعالیت‌های خیریه وی موارد زیر شایان ذکر است:

- ریاست شورای مشورتی پرنس تراست،  عضویت در هیات امنای بنیاد لیدز کستل، عضویت در شورای حکمرانی «تجارت در جامعه» و «انجمن توسعه دانش مسیحی» و عضویت در کمپانی سلطنتی تیراندازی.

او از سرطان حنجره رنج می‌برد و آخرین حضور وی در انظار عمومی زمانی بود که همسرش را طی یک سفر رسمی به تایلند همراهی کرد. در ۲۰۰۴ اوگیلوی در بیمارستان بستری شد و پس از سه ماه در ۲۶ دسامبر درگذشت.