جان بارترام، موسس نخستین  باغ گیاه‌شناسی آمریکا

بارترام دانش خود در خصوص گیاهان و دانه‌های آمریکای شمالی را با دانشمندان مختلفی در انگلستان و اروپا به اشتراک گذاشت. او بنای آنچه را که اینک باغ بارترام نامیده می‌شود در سال ۱۷۲۸ در مزرعه شخصی خود در کینگزینگ گذاشت؛ باغی که احتمالا نخستین باغ گیاه‌شناسی آمریکاست. این باغ در ۱۹۶۰ در فهرست آثار تاریخ ملی قرار گرفت.

وی در ۲۳ مارس ۱۶۹۹ در داربی واقع در مستعمره پنسیلوانیا به دنیا آمد. او جدای از تحصیل در مدرسه‌ای محلی هیچ آموزش رسمی ندید و تمام عمر به مطالعه و گیاهان دارویی علاقه داشت. بارترام کار خود در حوزه گیاه‌شناسی را با اختصاص بخشی از مزرعه‌اش به پرورش گیاهان موردعلاقه‌اش آغاز کرد. وی بعدتر با گیاه‌شناسان و باغداران اروپایی علاقه‌مند به گیاهان آمریکای شمالی رابطه برقرار، و علاقه خود را به یک تجارت پرسود بدل کرد.

 گردآوری گیاهان

بارترام سفرهای گسترده‌ای در مستعمرات شرق آمریکا صورت داد تا گیاهان را مطالعه و گرد آورد. در ۱۷۴۳ از بخش‌های غربی نیویورک و کناره‌های جنوبی رودخانه اونتاریو بازدید کرد که حاصل آن نگارش «مشاهداتی در باب سکنه، آب و هوا، خاک، رودخانه‌ها، محصولات، جانوران و سایر موارد شایان توجه نوشته جان بارترام در سفرهایی از پنسیلوانیا به سوی اونونداگا، اسوهگو و دریاچه اونتاریو در کانادا» (لندن ۱۷۵۱) بود. در زمستان ۶۶-۱۷۶۵ از فلوریدای شرقی در جنوب که مستعره انگلستان بود دیدن کرد و شرحی از این سفر نگاشت. وی از برخی نواحی رودخانه اوهایو و کوهستان آپالاچی هم بازدید کرد. او بسیاری از گیاهانی را که کشف می‌کرد با کشتی به اروپا می‌فرستاد.

از بارترام گاه به عنوان «پدر گیاه‌شناسی آمریکا» یاد می‌شود. او به شاگرد لینه، پهر کالم طی سفرش به آمریکای شمالی برای گرد‌آوری گیاهان کمک کرد.

سایر استعمارگران بریتانیایی در گردآوری نمونه‌های گیاهان به بارترام کمک می‌کردند. او در «دفتر خاطرات یک سفر در کارولینا، جورجیا و فلوریدا» از نمونه‌هایی که گرد آورده یاد می‌کند.

در سال ۱۷۲۸ او یک باغ گیاه‌شناسی به مساحت بیش از سه هکتار در کینگزینگ پنسیلوانیا تاسیس کرد. بارترام در سال ۱۷۴۳ در همکاری با بنجامین فرانکلیت «انجمن فلسفه آمریکا» را در فیلادلفیا برای حمایت از مطالعات علمی و فلسفی تاسیس کرد. وی در ۲۲ سپتامبر ۱۷۷۷ در فیلادلفیا درگذشت.