سیوانتی آدیتان، صنعتگر و نیکوکار هندی

سیوانتی آدیتان ۲۴ سپتامبر ۱۹۳۶ در کایاموژی به دنیا آمد. پدرش وکیل و موسس روزنامه تامیلی‌زبان دیلی‌تانتی بود. آدیتان تحصیلات عالی خود را در کالج پرزیدنسی دنبال کرد. وی بی‌توجه به اینکه پسر اس.پی آدیتان است، به عنوان کارمند معمولی در Dinath Thanthi شروع به کار کرد و به‌تدریج پله‌های ترقی را تا سردبیری پیمود. زمانی که اس.پی آدیتان، مدیریت دیلی‌تانتی را بر عهده داشت، این روزنامه تنها در سه شهر منتشر می‌شد، اما دامنه انتشار آن با مدیریت سیوانتی در ۱۵ شهر کشور گسترش یافت و به پرخواننده‌ترین روزنامه تامیلی‌زبان در سراسر کشور بدل شد.

سیوانتی آدیتان، نیکوکار هم بود و نوسازی بسیاری از بناها را بر عهده گرفت. در نواحی جنوبی ناحیه «تامیل نادو» باشگاه‌های ورزشی بسیاری هست که نام وی بر آنها گذاشته شده است. سیوانتی همچنین یک استادیوم پیشرفته و سرپوشیده والیبال در کالج آدیتانار ساخت؛ جایی که تیم‌های ملی هند در آنجا تمرین می‌کنند.

دولت هند در سال ۲۰۰۸ به سیوانتی آدیتان به پاس خدماتش در زمینه ادبیات و آموزش جایزه پادما شری را اعطا کرد. آدیتان در سال ۲۰۱۰ جایزه لیاقت اُ.سی.‌ای را در بازی‌های آسیایی گوانگجو دریافت کرد و از ۱۹۸۷ تا ۱۹۹۶ در راس کمیته ملی المپیک هندوستان قرار گرفت. وی نخستین و آخرین فرد از منطقه جنوب هند بود که چنین جایگاهی را کسب کرد. فدراسیون بین‌المللی والیبال در سال ۱۹۸۹ نشان شایستگی را به پاس خدماتش در عرصه ورزش و آموزش به وی اعطا کرد. او همچنین معاونت اداره توسعه ورزش تامیل نادو را بر عهده داشت. آدیتان در دوران ریاستش بر کمیته ملی المپیک نقش برجسته‌ای در کسب میزبانی هند برای بازی‌های آسیای جنوبی ایفا کرد. در سال ۲۰۱۲ او کانال تلویزیونی خبری ان.دی.تی.وی را خرید و نام آن را به تانتی تی‌وی تغییر داد. سیوانتی آدیتان در فوریه ۲۰۱۳ در چینای هند درگذشت. وی دو دختر و یک پسر داشت.