زمان سنج - ۱۵ آبان ۹۳

گروه تاریخ و اقتصاد: در ششم نوامبر سال ۱۸۹۳ «ادسل برایان فورد» پسر هنری فورد در ایالت میشیگان آمریکا به دنیا آمد. او از سال ۱۹۲۱ به مدت ۲۲ سال، چهره اصلی شرکت بزرگ خودرو سازی Ford Motor Company بود. ادسل تنها فرزند کلارا و هنری بود. هنری فورد به یاد یکی از بهترین دوستان دوران نوجوانی اش نام ادسل را بر او نهاد. ادسل در رشته مهندسی درس خواند و همزمان در کارخانه پدرش مشغول کار شد. او در دوره ریاستش بر مجموعه کارخانجات فورد طرح‌های تازه‌ای را اجرا و مدل‌های نوینی از خودرو فورد از جمله «مدل A» را طراحی و تولید کرد. شرکت فورد در ۱۶ ژوئن سال ۱۹۰۳ توسط هنری فورد با سرمایه ۲۸هزار دلار تاسیس شد. این شرکت یک ماه پس از راه‌اندازی، نخستین خودرو تولیدی خود را به بازار عرضه کرد. هفت سال پیش از آن، هنری فورد، بنیان‌گذار شرکت، به عنوان یک مهندس جوان و خلاق، اولین وسیله نقلیه چهار چرخ را ابداع کرد و ساخت. این وسیله که «چهارچرخ» (QUADRICYCLE) نام گرفت ، مانند یک قایق، با فرمانی رانده می‌شد و بدون اینکه توان برگشت به عقب داشته باشد، با دو سرعت متفاوت حرکت می‌کرد. مدل‌های تولیدی خودرو این شرکت در آغاز با حروف الفبای انگلیسی نام‌گذاری شد. پس از تولید خودروی فورد «مدل E»، در سال ۱۹۰۸ معروف‌ترین و ماندگارترین مدل خودروی شرکت، یعنی فورد مدلT به بازار آمد.

این خودرو سیاه رنگ، ساده و از نظر قیمت، مناسب بود. یک سال بعد که بیش از ۱۰۰ هزار دستگاه از این مدل تولید شد، قیمت خودرو از ۸۲۵ به ۳۶۰ دلار کاهش یافت. بهبود چشم‌گیر در کارآیی تولید، به‌ویژه نصب و به‌کارگیری اولین نوار نقاله خط مونتاژ، در سال ۱۹۱۳ در شرکت دلیل اصلی این کاهش قیمت‌ها بود.در سال ۱۹۱۴، تعداد کارکنان شرکت ۱۳هزار نفر بود که سالانه ۳۰۰ هزار خودرو تولید می‌کردند. در آن زمان بقیه ۲۹۹ خودروساز جهان، با ۶۶هزار۳۵۰ پرسنل، تنها ۲۸۰هزار خودرو تولید می‌کردند.در سال ۱۹۱۸ نیمی از خودروهای ایالات متحده آمریکا، فورد مدل تی بود. سال ۱۹۲۲ شرکت بیش از یک میلیون خودرو از فورد مدل تی تولید کرد که ۵۶ درصد تولید خودرو جهان بود. این مقدار در سال‌های بعد، به سالانه دو میلیون خودرو رسید. در سال ۱۹۲۰، فورد در هر دقیقه، یک خودرو تولید می‌کرد. در فاصله ۲۰ سال از تولید مدل تی، بیش از ۱۵ میلیون دستگاه از آن به فروش رفت.

در سال ۱۹۱۹ فورد و پسرش ادسل که قصد توسعه شرکت را داشتند و با مقاومت سهامداران روبه رو شده بودند، تمام سهام شرکت را خریدند. درهمین سال، هنری فورد، رهبری شرکت را به دست پسرش سپرد. یک سال بعد، شرکت برای حمل مواد و قطعات به کارخانه و آمادگی برای تولید انبوه، از راه‌آهن استفاده کرد. شرکت در سال ۱۹۲۵، شرکت موتور لینکلن را خرید و در دهه ۱۹۳۰ نیز بخش مرکوری برای خودروهای با قیمت متوسط، تاسیس شد.

ادسل فورد، برخلاف پدرش که به مکانیک علاقه و تاکید داشت، دوستدار طراحی بود. او در سال ۱۹۳۳ واحد طراحی را در شرکت فورد، دایر کرد که حاصل کار آن، طراحی‌های نوین خودرو بود. در سال ۱۹۴۳، ادسل که از ۱۹۱۷ نایب رئیس و از ۱۹۱۹ رئیس هیات‌مدیره شرکت فورد بود، درگذشت.

سود خالص شرکت فورد در سال ۲۰۱۳ حدود ۷.۵ میلیارد دلار برآورد شده است. خانواده فورد اکنون تنها ۲ درصد سهام این شرکت را در اختیار دارند.