در تاریخ 31 فروردین سال 1241 نخستین آزمایش عمل «پاستوریزه» از سوی لوئی‌پاستور و کلود برنارد انجام شد. لویی پاستور شیمی‌د‌ان و زیست‌شناس فرانسوی بود. شهرت او به‌خاطر کشف نقش باکتری‌ها در بیماری‌ها و واکسن‌ ضد‌بیماری هاری است. همچنین عمل پاستوریزاسیون از نام او اخذ شده است.
پاستور در ۲۷ دسامبر سال ۱۸۲۲ میلادی در شاتوویل نوولتان و در خانواده یک گروهبان مستعفی از ارتش شکست خورده ناپلئون به نام ژان ژوزف پاستور به دنیا آمد. جد او به شغل دباغی مشغول بود لوئی پس از گذراندن دو سال تحصیل در دوره دبستان به‌عنوان و شاگرد روزانه وارد کولژآربوا شد. او دارای نبوغ خاصی نبود شاگردی بود کمی بهتراز حد متوسط و چیزی که شاید دراین دوران چشمگیر می‌نمود استعداد هنری او بود. او در سال ۱۸۴۳ برای دومین سال پیاپی در امتحانات ورودی دانشسرای عالی فرانسه شرکت و با تلاش و کوشش فراوان وارد این دانشسرا شد. در ۲۶ سالگی (۱۸۴۸) سمت استاد شیمی در دانشگاه استراسبورگ را به دست آورد. او با تهیه و نوشتن رساله‌هایی درباره فیزیک و شیمی درجه دکترای خود را گرفت. وی در این زمان با نوشتن نامه‌ای به رئیس دانشگاه استراسبورگ تقاضای ازدواج با دخترش را می‌‌کند. لوئی پاستور۲۶ ساله و ماری لوران ۲۲ ساله،در روز ۲۹ مه ۱۸۴۹ با هم ازدواج کردند. پس از ازدواج، همسرش خود را وقف پاستور می‌کند و علاقه شدید و جذب شدن او به کارش را تحمل می‌کند و گاهی هم سمت منشی‌گری و تندنویس او را بر عهده می‌‌گیرد. آنها دارای سه دختر می‌‌شوند که هر سه آنها قبل از بلوغ می‌‌میرند، اما دختر چهارم زنده می‌‌ماند. آنها صاحب پسری به نام ژان باتیست می‌شوند که بعدها سیاست‌مدار می‌‌شود.
پاستور پس از مدتی به فعالیت نورشناسی علاقه‌مند می‌‌شود و در این زمینه تحقیقات فراوانی انجام می‌‌دهد. عمل تخمیر مورد توجه پاستور قرار می‌‌گیرد، او متوجه شد که تخمیر نتیجه عمل بعضی از موجودات ریز است که پاستور وجود میکروب‌ها را پیش کشید و دریافت که تخمیر شیره چغندر قند در اثر فعالیت موجودات ذره‌بینی است که به‌صورت کپک می‌‌باشد. پاستور بیان کرد که اگر شراب در معرض هوا باشد، ترش می‌شود و تبدیل به سرکه می‌شود و مساله«خود به خودی»را رد کرد و علت این فعل و انفعالات را موجودات ریزی به نام میکروب دانست و گفت شیر همانند شراب ترش نمی‌شود مگرآنکه موجودات ریزی داخل آن بشوند. این دانشمند فرانسوی با این کشف بزرگ بزرگ‌ترین خدمت را به جهانیان کرد.
پاستور نتایج مطالعات خود را در سوم اوت ۱۸۵۷ به آکادمی علوم (لیل) ارائه کرد و ثابت کرد که مخمر احتیاج به اکسیژن دارد تا بتواند زندگی کند. وی بیان کرد که پس از مرگ، موجودات ذره‌بینی روی جسد قرار می‌‌گیرند و از کمبود هوا استفاده کرده و به زاد و ولد می‌‌پردازند و جسد متعفن و تجزیه می‌‌شود و مواد حاصله مورد استفاده دیگر موجودات قرار می‌‌گیرد و حیات ادامه پیدا می‌کند. از جمله دیگر فعالیت‌های علمی او در درمان هاری (RAGE) بود. هاری یک نوع بیماری است که به‌وسیله گاز گرفتن سگ، گربه، روباه و... به آدمی سرایت می‌‌کند. مدت نهفتگی یعنی از گاز گرفتن تا علائم بیماری از ۱۲روز تا ۲ماه است. اکتشافات پاستور در مورد باکتری‌ها و نیز برخی از بیماری‌ها خدمت بزرگی به بشریت بود. در او اشتیاق به پاکی و پاکیزگی در حد وسواس بروز کرده بود. وی یک روز در حالی که مشغول مطالعه در مورد کرم ابریشم بود، ناگهان دچار خونریزی مغزی شد و سمت چپ بدنش به کلی فلج شد. او پس از درمان تا حدی بهبود یافت، اما سکته مغزی دیگری باعث شد تا عمل تکلم و نیز تحرک بدنش مختل شود. او هنگام مرگ به کلی فلج شده بود. لوئی پاستور در سال ۱۸۹۵ در پاریس در ۷۳ سالگی درگذشت. جسد او را در زیرزمین انستیتو پاستور دفن کردند. ۴۵ سال بعد پسرش، ژان باپتیست، در همین زیر زمین به دست ارتش آلمان نازی کشته شد.