انتشار نخستین شماره نیویورک تایمز

گروه تاریخ و اقتصاد: در ۱۸ سپتامبر سال ۱۸۵۱ نخستین شماره روزنامه نیویورک تایمز منتشر شد. این روزنامه به عنوان اثرگذارترین نشریه در تاریخ آمریکا شناخته می‌شود. دو بنیانگذار این نشریه یعنی «هنری جاوریس ریموند» روزنامه نگار و «جورج جونز» بانکدار، در ابتدا عنوان آن را «نیویورک دیلی‌تایمز» گذاشتند که این عنوان در سال ۱۸۵۷ به نیویورک تایمز تغییر کرد. از زمان جنگ‌های داخلی آمریکا این روزنامه روزهای یکشنبه هم منتشر می‌شود. این روزنامه تاکنون حدود یکصد جایزه پولیتزر را از آن خود کرده است که رکوردی دور از دسترس همه روزنامه‌های دیگر است. نیویورک تایمز یکی از مهم‌ترین روزنامه‌های آمریکا است.

روزنامه‌های دیگری همچون USA Today و وال استریت ژورنال از این لحاظ در جایگاه پایین‌تری دارند. در سال ۱۹۱۸ این روزنامه برای نخستین بار برنده جایزه پولیتزر شد. نیویورک‌تایمز ۱۶ دفتر در شهر نیویورک، ۱۱ دفتر در ایالات متحده و ۲۶ دفتر دیگر در سراسر جهان دارد.

۲۰ چاپخانه در نقاط مختلف ایالات متحده این روزنامه را به‌طور همزمان چاپ می‌کنند، در نتیجه تعدد چاپخانه‌های منتشرکننده، این روزنامه هر روز صبح به موقع به دست همه خوانندگانش می‌رسد. تیراژ روزانه نیویورک تایمز یک میلیون و سیصد و پنجاه هزار نسخه در روز است.