نویسنده: دونالد جی. بودرو

مترجم: حسن افروزی

حمایت‌گرایی (سیستم حمایت از تولیدات داخلی) بیماری است که از جهل و ترس ناشی می‌شود.متاسفانه عدم ثبات شرایط اقتصادی حاضر باعث افزایش میزان ترس و در نتیجه رشد احساسات حمایت‌گرانه شده است. نظریه‌پردازان و سیاست‌مداران حمایت‌گرا و پر سر و صدایی چون لو دابز، سناتور شرود براون و سناتور بایرون دورگان، امروز از میدان وسیعی که تا به حال نظیر آن را ندیده‌اند و در اختیارشان قرار گرفته، لذت می‌برند.استدلال حمایت‌گرایان بسیار ساده و قابل فهم است:‌ «اگر ما خرید کالاهای خارجی را برای مردم خودمان سخت‌تر کنیم، تقاضا برای کالاهای داخلی بیشتر شده و باعث می‌شود هموطنان بیشتری بتوانند مشغول به کار شوند و این همان چیزی است که می‌خواستیم.»

هر حمایت‌گرایی، قبل از اینکه بتواند نظر شما را جلب کند، باید به سوالات زیر پاسخ دهد:

۱. شما آقای حمایت‌گرا!، می‌گویید که واردات کالاهای ارزان به ما آسیب می‌رساند. آیا می‌توانید توضیح دهید که چرا دسترسی داشتن به کالاها و خدمات ارزان‌قیمت ما را فقیرتر می‌کند؟

۲.شما به سوال ۱ اینگونه پاسخ می‌دهید که اجازه دادن به مردم داخل کشور برای خرید کالاها و خدمات ارزان‌قیمت خارجی باعث می‌شود که تولیدکنندگان داخلی - که تنها قادرند همان کالاها و خدمات را با قیمتی بالاتر در اختیار

مصرف کنندگان قرار دهند - بازار خود را از دست بدهند و هنگامی که این تولیدکنندگان بازار خود را از دست بدهند، کارگرهای داخلی که دستمزد بالایی دریافت می‌کنند، بیکار خواهند شد.

پس آقای حمایت‌گرا، شما احتمالا معتقدید که ما هر روز صبح باید قبل از استفاده از نور خورشید، تعرفه‌ استفاده از آن را بپردازیم! بالاخره، نور خورشید هم کالای بسیار مفیدی است که آمریکایی‌ها در قبال واردات آن هیچ تعرفه‌ای پرداخت نمی‌کنند! آیا شما نگران این نیستید که این کالای ارزان‌قیمت که هر روز در اختیار ما قرار دارد بازار کالاهای آمریکایی چون لامپ‌های چراغ برق، چراغ‌قوه‌ها، سیستم‌های حرارت مرکزی و پتوهای برقی را خراب کند؟

اگر شما موافق تعریف تعرفه روی نور خورشید نیستید، سوال من از شما این است که چرا نه؟ لطفا توضیح دهید که چگونه یک کالای ارزان‌قیمت مثل نور خورشید با کالاهای ارزان‌قیمت دیگر مانند فولاد و پارچه، فرق دارد؟

۳. اگر شما فکر می‌کنید که مثال نور خورشید بی‌ربط است، اجازه دهید مثال دیگری بزنم: اگر روزی دارویی ارزان اختراع شود که انسان را در مقابل بیماری‌هایی چون سرماخوردگی و... واکسینه کند، آیا به نظر شما باید برای خرید آن دارو تعرفه تعیین شود؟ بالاخره ورود چنین دارویی به بازار باعث بیکاری تعداد زیادی پزشک عمومی، پرستار و داروساز خواهد شد.اگر شما با ورود این دارو به بازار مخالفتی ندارید، پس لطفا بگویید فرق این دارو با کالاهای ارزان‌قیمت خارجی چیست؟

۴. مانند همه‌ حمایت‌گرایان، شما مکررا تاکید می‌کنید که کشور‌های با دستمزد بالا مانند آمریکا نمی‌توانند با کشور‌های با دستمزد پایین رقابت کنند، چراکه آمریکایی‌ها معمولا واردات را با‌ دلار می‌خرند - و چون‌دلار معمولا فقط در آمریکا خرج می‌شود - به نظر شما تولیدکنندگان با این‌دلاری که به دست می‌آورند چه می‌کنند؟ مسلما معابد خود را با‌ دلار آمریکا کاغذ دیواری نمی‌کنند یا آنها را در درون متکاهای خود قایم نمی‌کنند! آقای حمایت‌گرا آیا فکر نمی‌کنید آنها به ما جنس می‌فروشند چون می‌خواهند که از ما جنس بخرند؟

شاید شما به درستی می‌دانید که خارجی‌ها اکثرا ‌دلار‌هایی را که با فروش اجناسشان به دست می‌آورند در آمریکا خرج می‌کنند. اگر چنین است پس چه چیز باعث می‌شود فکر کنید که آمریکا نمی‌تواند با کشور‌های با دستمزد پایین رقابت کند؟ پس، این ادعا کاملا باید اشتباه باشد. اگر خارجی‌ها جنس‌هایشان را به این دلیل به آمریکایی‌ها می‌فروشند که بتوانند با‌دلار به دست آمده جنس آمریکایی بخرند، پس آمریکایی‌ها در تولید بعضی اجناس به خوبی می‌توانند با دیگر کشور‌ها رقابت کنند؛ چرا که افرادی پیدا شده‌اند که ترجیح می‌دهند آن اجناس - از جمله فرصت سرمایه‌گذاری در آمریکا - را از آمریکایی‌ها بخرند.

۵. بسیاری از شما حمایت‌گراها در مورد کم شدن قدرت تولید آمریکا ابراز نگرانی می‌کنید. آیا می‌دانید که این نگرانی شما تنها به این دلیل است که شما شغل‌های تولیدی را با کالای تولیدی اشتباه می‌گیرید؟ شغل‌های تولیدی، به عنوان‌درصدی از تمام شغل‌ها در آمریکا، در حال کاهش‌اند و شما جسورانه این مساله را اینگونه تعبیر می‌کنید که تولیدکنندگان خارجی باعث تحلیل اقتصاد آمریکا شده‌اند.

ولی آیا شما می‌دانید که میزان کالای تولیدی آمریکا تقریبا هیچ کاهشی پیدا نکرده؟ آیا شما می‌دانید که آمریکا بزرگترین صادر‌کننده‌ کالاهای تولیدی در جهان است؟

آیا می‌دانید که کاهش شغل‌های تولیدی در آمریکا بیشتر به افزایش بهره‌وری صنایع آمریکا مرتبط است تا به افزایش تجارت خارجی؟ شغل‌های تولیدی در مقابل تکنولوژی پیشرفته‌تر و بهره‌وری بیشتر است که کاهش می‌یابند. آیا به نظر شما این روند، روندی نامطلوب است؟