مجید اعزازی میراث سیاسی - اقتصادی دوران ریاست‌جمهوری جرج بوش پسر همچنان بر سر ایالات متحده آمریکا سنگینی می‌کند. چالش‌های درونی و بیرونی آمریکا به نقطه‌ای حساسی رسیده‌اند. نقطه‌ای که مستلزم به‌کارگیری قدرتمند تر سیاست «تغییر» در عرصه‌های اقتصادی و سیاست داخلی و خارجی این کشور است.
در پی بحران مالی سال 2008 ،نظام بانکی آمریکا 885 میلیارد دلار از وام‌های معوقه را بخشید. بدهی خالص دولت آمریکا از 66 درصد تولید ناخالص داخلی به بیش از 100 درصد آن رسید. فدرال رزرو 3 تریلیون دلار پول جدید چاپ کرد. 4/5 میلیون نفر از آمریکایی‌ها شغل خود را از دست دادند و میانگین سرانه تولید ناخالص داخلی تا 5 درصد معادل 2200 دلار کاهش یافت.
اگرچه هم‌اکنون اقتصاد آمریکا به تدریج راه خود را باز می‌یابد، اما دولت آمریکا برای پرداخت بدهی‌ها خود، نیازمند همراهی موثر کنگره است.
موضوعی که ریشه در مناسبات سیاست داخلی این کشور دارد. از سوی دیگر، سیاست‌های اشتباه آمریکا در خاورمیانه، جنوب شرقی آسیا و همچنین، رسوایی شنود مکالمات تلفنی برخی از رهبران جهان و از جمله متحدان اروپایی ایالات متحده، این کشور را در عرصه سیاست خارجی و رقابت‌های بین‌المللی در شرایط نامساعدی قرار داده است. پرونده پیش رو، ترجمه برخی از مطالب تازه مجله اکونومیست درباره آمریکا است. این پرونده تلاش دارد تصویری از شرایط اقتصادی و سیاسی این کشور به نمایش بگذارد.