تا اطلاع ثانوی تعطیل

  کرونا چه تاثیری بر بازار خرازان گذاشته‌ است؟

نه‌تنها صنف خرازان بلکه بازار همه اصناف عملا راکد است. مردم خرید نمی‌کنند، تولید‌ی‌ها کار نمی‌کنند و توزیع‌کننده‌‌ها هم فعالیت چندانی ندارند. مردم باید پوشاک و البسه بخرند که وسایل خرازی هم استفاده شود و بازار بچرخد، اما آنها برای حفظ سلامتی‌شان سعی می‌کنند کمترین حضور را در بازار داشته ‌باشند. فروش خرازی‌ها ۷۵ درصد افت کرده است به گونه‌ای که برخی از همکاران کرکره‌ها را پایین کشیدند؛ این همکاران رونوشتی مبنی بر تعطیلی کارگاه‌ها به اتحادیه و سازمان امور مالیاتی فرستادند و متذکر شدند که تا اطلاع ثانوی تعطیل هستند. اتحادیه هم بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در حوزه استحفاظی اصرار دارد و این امر نیز مزید بر علت شده که فعالیت‌ها تا میزان ممکن کم شود. ما انتظار میزان درآمد پیش از کرونا را نداریم اما بازار به قدری بد است که بعضی از کارخانه‌های دکمه‌سازی بسته شده چراکه عرضه و تقاضای بازار از بین رفته‌ است؛ نه مدرسه، نه موسسات آموزشی و نه دانشگاه‌ها فعالیت ندارند.

   اتحادیه خرازان از طرح‌های حمایتی دولت استفاده کرد؟

بخشنامه‌هایی مبنی بر طرح‌های حمایتی به اتحادیه ارسال شد که بعضی از اعضا استفاده کردند. برخی از همکاران برای وام نیروی انسانی تقاضا دادند که یا از طریق اتحادیه یا شخص متقاضی پیگیری می‌شوند. مشکل عمده اتحادیه مالیات است، اسفند سال گذشته و فروردین ماه که بازار به کلی تعطیل بود و مابقی سال هم همانطور که گفتم با ۲۵ درصد فروش فعالیت می‌کردیم، به همین جهت پرداخت مالیات آن هم با افزایش درصد برای کاسب در شرایط رکود واقعا سخت است. اگر دولت در اخذ مالیات از اعضا و کاسب‌ها نه تنها اتحادیه خرازان بلکه همه اتحادیه‌ها تخفیف قائل شود کمک بسیار بزرگی است چراکه به دلیل کاهش فروش حجم نقدینگی در گردش بسیار پایین آمده‌ است. از طرفی جنس مدت زیادی در گمرک می‌ماند و جا دارد که این نهاد در تسریع و تسهیل امور کمک کند. هرچه جنس در گمرک بیشتر بماند هزینه انبارداری آن بالا می‌رود و شرایط برای همکاران ما که در شرایط خوبی هم قرار ندارند، سخت‌تر می‌شود.

   چند درصد از کالای بازار خرازی‌ وارداتی است و چند درصد خارجی؟

۵۰ درصد وارداتی است و ۵۰ درصد تولید داخل. درست است که برخی از کارخانه‌های دکمه‌سازی به خاطر رکود حاکم بر بازار فعالیت نمی‌کنند اما هیچ کمبودی در بازار وجود ندارد و اگر گمرک و بانک مرکزی در امور واردات و ترخیص کالا همکاری کنند شرایط بازار بهتر هم می‌شود.

   افزایش قیمت‌ اجناس خرازی از ابتدای سال چگونه بوده است؟

در تولیدات داخلی ۱۰ درصد افزایش قیمت داشته‌ایم که البته در جنس‌های خارجی به سبب افزایش نرخ ارز بیشتر است. اتحادیه بر توزیع‌کنندگان نظارت دارد اما باید این نظارت را گسترش داد چراکه برخی از فعالان در این حوزه بی‌انصافی می‌کنند و جنس را گران‌تر می‌فروشند. در این خصوص شماره تلفن‌ شکایات مردمی در مغازه همکاران ما درج شده که مردم در صورت مشاهده تخلف یا گران‌فروشی می‌توانند تماس بگیرند و حتما پیگیری می‌شود.

   آینده بازار را چگونه می‌بینید؟

تا وقتی که مشکل کرونا حل نشود نمی‌توان انتظار خاصی از بازار داشت چراکه هم مردم و هم همکاران دست به عصا و با احتیاط بیشتری عمل می‌کنند. در آینده هم مثل الان هیچ کمبودی در بازار نخواهد بود و اگر مشکلات همکاران اعم از ترخیص کالا از گمرک و روال اداری بانک مرکزی تسهیل شود، بازار روی خوشی به فعالان نشان می‌دهد.