لوازم آرایشی ایرانی نیاز بازار را تامین کرد

  وضعیت لوازم آرایشی و بهداشتی پس از ممنوعیت واردات اجناس مشابه خارجی چگونه است؟

خوشبختانه واحدهای داخلی توانستند قسمت عمده‌ای از نیاز بازار را جوابگو باشند. طی سال‌های اخیر کیفیت لوازم آرایشی و بهداشتی در کشور ما رشد بسزایی داشته و سرمایه‌گذاری‌های خوبی در این حوزه صورت گرفته به‌طوریکه اکنون ماشین‌آلاتی که در واحدهای فعال کشور کار می‌کنند مجهز به آخرین تکنولوژی روز هستند. بر همین اساس ما توانستیم نیاز داخلی را جواب بدهیم و عمده مردم نیازهای خود را از برندهای داخلی تامین می‌کنند و سراغ کالاهای قاچاق نمی‌روند؛ ضمن آنکه افزایش قیمت دلار هم روی سلیقه مردم تاثیر گذاشته است اما کالای آرایشی جزو اجناسی است که مصرف‌کنندگان بهترین کیفیت را می‌خواهند و تا جایی‌که بتوانند هزینه آن را می‌دهند اما خوشبختانه توانستیم از هدر‌رفتن بخش زیادی از پول مردم جلوگیری کنیم.

  آیا این افزایش کیفیت منجر به صادرات هم شده است؟

مصرف‌کننده ایرانی کالای با‌کیفیت را می‌شناسد و آن رامصرف می‌کند؛ پس اگر ما بتوانیم رضایت آنها را به‌دست آوریم به‌طور حتم رضایت مصرف‌کننده سایر کشورها را نیز خواهیم داشت؛ علاوه بر اینکه پوست و موی مردم کشورهای حوزه خاورمیانه بسیار شبیه به‌هم هست. به‌طور مثال ما در صادرات به آفریقا نتوانستیم موفق باشیم زیرا پوست و موی آنها با فرمولاسیون ما سازگاری نداشت اما از چند سال پیش توانستیم بازار خوبی در حوزه خلیج‌فارس و کشورهای C.I.S به‌دست آوریم و اگر تحریم‌ها، محدودیت‌های جابه‌جایی پول و کرونا نبود این بازار وسعت بیشتری پیدا می‌کرد. هرچند اکنون مشکلات داخلی بیش از تحریم‌ها ما را اذیت می‌کند.

  در مورد مشکلات داخلی توضیح می‌دهید.

مهم‌ترین مشکل عدم‌ثبات در بازار ارز و نرخ دلار است؛ این تغییر هر روزه قیمت‌ها عملا فرصت برنامه‌ریزی را از ما گرفته و حتی نمی‌دانیم بر چه اساس قیمت تمام‌شده خود را محاسبه کنیم چون بخشی از مواد‌اولیه ما وارداتی است و از سوی دیگر محاسبه قیمت فروش و به‌خصوص صادرات را برای ما مشکل کرده است.

  در مورد محاسبه قیمت فروش توضیح بیشتری می‌دهید.

امروزه با وجود اینترنت همه می‌توانند قیمت یک کالا را در تمام نقاط جهان به‌دست آورند؛ حالا وقتی من به‌عنوان یک تولید‌کننده قیمت خود را به‌صورت دلاری به مشتری خارجی می‌دهم مشتری خیلی راحت قیمت ریالی در داخل کشور را چک می‌کند و با احتساب تفاوت قیمت دلار با ریال آن را محاسبه می‌کند که به‌طور طبیعی قیمت ریالی کمتر از قیمت صادراتی است. اوج مشکلات ما زمانی بود که قیمت دلار به ۳۲ هزار تومان رسید و هر روز قیمت‌ها نوسان داشت. وقتی من به‌عنوان مثال یک کالا را یک‌دلار قیمت می‌دادم با احتساب قیمت روز، قیمت آن ۳۲ هزار تومان بود اما در بازار داخل قیمت کمتر بود. در نهایت مشتری‌های افغانی یا عراقی خودشان یا نماینده آنها در ایران کالا را در بازار ریالی می‌خرید و از مرز به‌صورت قانونی یا غیرقانونی خارج می‌کرد، بدون آنکه در مبادی مرزی هیچ‌گونه نظارتی باشد که آیا این کالا از شرکت مادر تهیه‌شده یا خیر. این مشکلات خاص هستند و همگی آنها به سبب عدم‌ثبات در قیمت ارز به‌وجود می‌آید. اگر ثبات وجود داشته باشد حالا با هر قیمتی، می‌توان جلوی بسیاری از این مشکل‌ها را گرفت.