مراقبت‌های شب یلدایی

پزشکان توصیه می‌کنند که مردم در این روزهای سرد بدن خود را گرم نگه دارند و از مواد غذایی استفاده کنند که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود که یکی از آنها آجیل و خشکبار است.همین امر باعث شده با وجود صنف فروشندگان آجیل و خشکبار سایر صنوف هم اقدام به فروش خشکبار کنند به‌طوری‌که برخی لبنیاتی‌ها نیز گردو،انجیر و توت خشک عرضه می‌کنند. این تخلفات در حالی صورت می‌گیرد که نه اتحادیه و نه اتاق اصناف نیروی کافی برای برخورد با این اصناف متخلف را ندارند و این مردم هستند که در این شرایط بد اقتصادی باید به فکر فعالان این صنف باشند، اما نکته اصلی اینجاست که با نزدیک شدن به شب چله مغازه‌ها و حتی دکه‌ها و غرفه‌ها به فروشندگان آجیل و خشکبار اضافه شدند. واحدهایی که فقط به دنبال سود خود هستند و کاری به کیفیت و اصالت کالا ندارند. شیوع کرونا مصادف شد با شب عید، قرنطینه و تعطیلات اجباری. صنف آجیل و خشکبار نیز مانند اکثر صنوف نتوانست جنس خود را بفروشد از سوی دیگر، تعطیلات اجباری ۶ ماه ابتدایی سال و رکود بازار به علت کاهش قدرت خرید مردم سبب شد که جنس زیادی در مغازه‌ها و انبار بماند به‌طوری‌که بسیاری از کشاورزان نتوانستند کشت امسال خود را بفروشند.

شاید کمتر صنفی مانند آجیل و خشکبار امروزه تا این حد تحت فشار باشد. در سال ۹۷ شاهد موج تحریم خرید آجیل و پسته در شبکه‌های اجتماعی بودیم که تاثیر زیادی بر کسب و کار ما گذاشت، پس از آن در سال ۹۸ شیوع کرونا و اکنون نیز دخالت‌های صنفی و تعطیلات دیگر رمقی برای اعضای این صنف نگذاشته است. ‌اغراق نیست اگر بگوییم در این سال‌ها بیش از ۵۰ درصد آجیل فروشان تهران مجبور به تعطیلی کسب و کار خود شده‌اند. با بستن هر واحد حداقل رزق و روزی ۴ خانواده تحت تاثیر قرار می‌گیرد، آن هم در شرایطی که بیکاری مشکل اصلی کشور است.

آجیل و خشکبار جزو مواد خوراکی محسوب می‌شوند و در صورت عدم مراقبت لازم کیفیت خود را از دست می‌دهند، به‌طور مثال توت خشک اگر هر سه روز جابه‌جا نشود اصطلاحا پروانه می‌زند یا گردو اگر در شرایط مناسب نباشد کرم زده می‌شود به‌طوری‌که با چشم غیر مسلح به سختی می‌توان متوجه آن شد.آجیل خام را می‌توان مدت زمان زیادی نگهداری کرد آن هم به شرط شرایط مناسب، اما خشکبار بو داده یا فرآوری شده بعد از ۶ ماه مزه و کیفیت خود را از دست می‌دهد و اصطلاحا بوی نا‌می‌گیرد طبیعی است آن دسته از واحدهایی که فقط برای شب یلدا اقدام به فروش آجیل و خشکبار می‌کنند برای آنها این موارد اهمیتی ندارد، زیرا نهایت فعالیت آنها در این حوزه فقط ۲۰ روز است درحالی‌که واحدهایی که دارای مجوز اتحادیه هستند برای نگه داشتن مشتری و شرمنده نشدن جلوی آنها پس از شب چله هیچ وقت چنین جنس‌هایی را عرضه نمی‌کنند.

درخصوص قیمت نیز با توجه به کاهش قدرت خرید مردم تمام تلاش اعضای این صنف بر این است که کمترین افزایش قیمت را اعمال کنند و با توجه به وضعیت فعلی پیش‌بینی می‌کنیم قیمت آجیل شب چله نسبت به پارسال حداکثر ۲۰درصد افزایش قیمت داشته باشد.

 بر همین اساس امسال طوری برنامه‌ریزی کردیم که اگر واحد جوازدار ما بیش از رقم اعلام شده اقدام به فروش آجیل شب چله کند پس از تماس تلفنی مردم با اتحادیه یا سازمان تعزیرات در همان روز یا نهایتا ۲۴ ساعت بعد بازرسان ما در محل حاضر خواهند شد. بنابراین توصیه ما به مردم این است که حتما خرید‌های خود را از واحدهای جوازدار انجام دهند تا سلامت آنها در خطر قرار نگیرد. انتظار داریم که روسای سایر اتحادیه‌ها و اتاق اصناف نیز با واحدهای زیر‌مجموعه خود که اقدام به فروش خشکبار و آجیل در این ایام می‌کنند برخورد کنند تا با کمک هم بتوانیم این روزهای سخت را پشت سر بگذاریم.