اصلاح سیستم توزیع تخم‌مرغ  از ابتدای بهمن‌ماه

 دلیل افزایش قیمت اخیر تخم‌مرغ چیست؟

دخالت دولت. هرجا که دولت دخالت کرده و دو نرخی ایجاد شده است دلال‌ها فعال شده و بازار را آشفته می‌کنند وگرنه هیچ کمبودی در تولید وجود ندارد. وزارت جهادکشاورزی با این استدلال که چون این وزارتخانه مسوولیت تامین نهاده‌ها را به عهده گرفته، تولیدکنندگان به قیمت مصوب ۱۴ هزار تومانی به ایشان بفروشند که با نرخ دولتی به گفته خودشان ۱۷ هزار تومان به‌دست مصرف‌کننده برسد که هر کسی می‌داند عملا غیرممکن است. این طرح روی کاغذ عملی بود اما همان زمان فعالان گفتند با توجه به ضعف‌های سیستم توزیع، نرخ‌گذاری روی تخم‌مرغ باعث آشفتگی بازار می‌شود. دولت توانست ۲۰ درصد از تخم‌مرغ تولیدکنندگان را بخرد که باعث دونرخی شدن بازار و افزایش قیمت این کالا شد. تا پیش از این سهم شرکت‌های توزیع فله و بسته‌بندی بیشتر بود و با حضور آنان، دلال‌ها مجال فعالیت ندارند.

 هم‌اکنون تولیدکنندگان از نرخ مصوب ۱۴ هزار تومان راضی هستند؟

بله. این نرخ مورد توافق تولیدکنندگان و دولت است و تا به حال هم هیچ مرغداری اقدام به افزایش قیمت نکرده است. تخم‌مرغ نهایتا باید بین کیلویی ۱۸ تا ۲۰ هزارتومان به‌دست مصرف‌کننده برسد.

 طرح اصلاح سیستم توزیع در چه وضعیتی است؟

خوشبختانه در این راه قدم‌های خوبی برداشته شده و از ابتدای بهمن‌ماه تخم‌مرغ بسته‌بندی در سه کیفیت مختلف با نرخی یکسان در سراسر کشور توزیع می‌شود. از این پس تخم‌مرغ در سه کیفیت ممتاز، معمولی و ۳۰عددی خانوار عرضه می‌شود و خریداران با توجه به قدرت خرید حق انتخاب دارند. این نوع توزیع علاوه بر اینکه به سبب نرخ‌گذاری روی کالا دست دلالان را از بازار کوتاه می‌کند، بهداشت توزیع این کالا را افزایش می‌دهد که فکر می‌کنم برای مردم خیلی مهم است. از آن گذشته ثبات قیمتی نسبت به شرایط کنونی باعث می‌شود کالا کم‌کم جایگاه و قیمت واقعی خود را در بازار پیدا کند که در صورت فراهم بودن شرایط مناسب، این ثبات فعالیت تولیدکنندگان و همین‌طور کیفیت محصولات را هم بالا می‌برد.