دلال بازی در بازار گوشت گوسفندی

ملکی با اشاره به نزدیکی ایام نوروز گفت: با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال دامداران برای بهره‌مندی از بازار گرم نوروز میزان عرضه خود را کاهش می‌دهند.

او گفت: با افزایش تولید و گرانی نهاده انتظار این است که افزایش عرضه داشته باشیم، اما دامداران امیدوار هستند در ایام نوروز جبران بازار بد ماه‌های اخیر را بکنند.

ملکی این اتفاق را مختص ماه‌های پایانی سال جاری دانست و افزود: هر ساله دامداران در ماه‌های پایانی سال بازار دام را با کاهش عرضه گرم می‌کنند تا درآمد بیشتری در این ایام داشته باشند.

این سخنان در حالی است که منصور پوریان، رئیس شورای تامین دام کشور گفته: عده‌ای با حضور در میادین عرضه دام با بازاربازی مهندسی شده در حال تدارک زمینه‌های گران کردن قیمت دام زنده و به‌تبع آن گوشت قرمز در روزهای پایان سال هستند.

حسین رحمتی هم یکی از فعالان خریدوفروش دام درباره حضور واسطه‌ها در میادین گفته: « در چند سال اخیر با افزایش بی‌سابقه قیمت گوشت قرمز، در یک تا دو ماه آخر سال شاهد حضور افرادی تازه وارد در میادین عرضه دام زنده هستیم تا از التهاب روزهای پایانی سال به نفع خود استفاده و سود بی‌زحمت به‌دست آورند. این افراد دام را از تولیدکننده ارزان خریده و پس از کشتار لاشه را با فاصله قیمتی بالاتر به بازار عرضه می‌کنند.»

به گفته رحمتی این افراد حتی از فضای مجازی برای تاثیر بیشتر بر  مسیر بازار استفاده و در شبکه‌های اجتماعی شایعه‌سازی می‌کنند. این در حالی است که طبق گزارش‌های مرکز آمار فقط در دام سبک در بهار امسال، تعداد ۹/ ۲ میلیون راس گوسفند و بره و ۹۷۷ هزار راس بز و بزغاله توسط دامداری‌های کشور پروار شده است که نسبت به فصل زمستان سال گذشته، به ترتیب ۷/ ۵۰ و ۵/ ۴۴ درصد افزایش یافته است. رئیس شورای تامین دام کشور درباره حضور دلال‌ها در بازار گوشت گوسفندی گفته «این افراد بازاربازی مهندسی شده‌ای برای گرانی گوشت راه‌ انداخته‌اند.» منصور پوریان گفت: آنها برای سود بیشتر حاضر به قربانی کردن دامداران با فضاسازی و شایعه سازی هستند. تلاش این افراد برای تلقین کمبود و کاهش عرضه دام در حالی است که تولید دام زنده در سطح بسیار بالایی در حال انجام است و حتی با مازاد تولید نیز روبه‌رو هستیم.

به گفته پوریان بیش از ۵۰ هزار تن گوشت منجمد در انبار بخش دولتی و خصوصی وجود دارد که آماده عرضه در بازار شب عید است و در حال حاضر بخش خصوصی گوشت‌های تولید داخل را با قیمت ۸۵ تومان به‌صورت عمده عرضه می‌کند. اگر فرض را بر باز شدن مراکز پر مصرف بگذاریم نیز تنها با ذخایر شرکت پشتیبانی امور دام که حدود ۲۰ هزار تن گوشت منجمد است می‌توان نیاز بازار را تامین کرد. بنابر دلایل ذکر شده هیچ توجیهی برای گران شدن گوشت قرمز در روزهای پایانی سال وجود ندارد. اظهارات فعالان این حوزه نشان می‌دهد حتی در صورت تزریق گوشت‌های منجمد به  بازار واسطه‌ها مانع از کاهش قیمت این کالا خواهند شد.  هدف آنها رساندن نرخ گوشت گوسفندی به ۱۵۰ هزار تومان تا پایان سال است. این عمل در واقع مصداق اخلال در نظام اقتصادی است و با توجه به اینکه این افراد به صورت سرپایی فعالیت می‌کنند، نهادهای نظارتی باید با نگاهی کیفری به این مساله ورود کنند.