هشدار برای  بازار ماهی

خشکسالی شدید امسال، تنش‌های آبی را تحت‌‌تاثیر قرار داد و از آنجا که محیط زندگی ماهی، آب است، با کاهش سطح آب پیش‌بینی دقیق میزان تولید انواع ماهی سخت شده است.

بیشتر مزارع پرورش ماهی، به‌ویژه در تابستان، به‌علت کم‌آبی مجبور شدند با احتیاط کار کنند که این موضوع بر میزان تولید اثر گذاشته است و پیش‌بینی می‌شود تولید نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یابد. فعالان بازار ماهی می‌گویند سال گذشته ۱۳۵ تا ۱۴۰هزار تن قزل‌آلا در کشور تولید شد، اما امسال با استمرار شرایط کم‌آبی پیش‌بینی می‌شود تولید قزل‌آلا با کاهش ۲۰هزار تنی به ۱۲۰هزار تن برسد که این موضوع افزایش قیمت را نیز در پی خواهد داشت. کارشناسان و تحلیلگران بازار معتقدند حمایت‌های نامناسب دولت در بحث یارانه و تخصیص نهاده به مرغ و آبزیان و خصوصا قیمت‌گذاری‌های دستوری موجب شده قیمت این محصولات در بازار افزایش داشته باشد و تعادل سبد خانوار به هم بریزد.

درحال‌حاضر قیمت تمام‌شده هر کیلو قزل‌آلا در کشور ۳۸ تا ۴۲هزار تومان است، اما با توجه به مشکلات موجود پیش‌بینی می‌شود در ماه‌های آینده این قیمت‌ها با افزایش ۵ تا ۱۰درصدی مواجه شوند. این درحالی است که قیمت‌های پایین‌تر از این برای تولیدکنندگان صرفه اقتصادی ندارد و در صورت افزایش فشار برای کنترل قیمت ممکن است تولید با کاهش محسوسی مواجه شود.