هزینه خدمات تزریق در منزل

همان طور که اشاره شد تقاضا برای این امکان به سرعت رو به افزایش می‌رود. بیمار بدون نیاز به مراجعه حضوری قادر به دریافت تزریقات در منزل است و می‌تواند روند درمان خود را در منزل پیگیری کند و درنهایت، در هزینه‌های رفت و آمد نیز صرفه‌جویی کند. به همین علت، درمان آنها سریع‌تر و آسان‌تر نیز پیش خواهد رفت.

مسلما برای همه پیش آمده است که گاهی برای انجام تزریقات و کارهایی از این قبیل، امکان خارج شدن از منزل را نداشته‌اند. مطمئنا در آن لحظه به این فکر می‌کردید که انجام کارهایی از قبیل تزریقات، نیازمند تخصص و مهارت است و نمی‌توان چنین اموری را به دست افرادی سپرد که هیچ سررشته‌ای در زمینه پرستاری ندارند. از طرفی، انجام ندادن تزریقات در چنین شرایطی، امکان دارد مشکلات جدی برای بیمار به وجود آورد و به همین خاطر، نمی‌توان آن را نادیده گرفت. در چنین حالتی، بی‌شک مستاصل شده‌اید و به دنبال راهی برای انجام کار گشته‌اید.

جالب اینکه در روزهای اخیر که ظرفیت بیمارستان‌ها و حتی مطب پزشکان به دلیل انبوه بیماران کرونایی پر شده، برخی پزشکان برای تزریقات داروهای کرونا به منزل بیماران مراجعه می‌کنند. از سوی دیگر اکثر درمانگاه‌ها در روزهای تعطیل، خدمات ارائه نمی‌دهند به همین دلیل یکی از مزایای تزریق در منزل این است که تمامی ‌روزها از قبیل روزهای تعطیل، مجموعه آماده خدمت‌رسانی است و از ارائه هیچ خدمات تزریقی دریغ نمی‌کند. به همین دلیل بازار تزریقات خانگی در روزهای اخیر رونق گرفته است.

 عوارض کم‌تجربه‌ها

اما تزریقات بدون توجه به نکات بهداشتی و به طور غیر اصولی یا توسط شخصی نابلد، عوارضی را برای بیمار ایجاد می‌کند. عوارض خفیف عبارت هستند از کبودی و تورم، اما بی‌دقتی در تزریقات عوارض جدی‌تری را نیز می‌تواند به همراه داشته باشد که امکان وقوع آبسه در محل تزریق، احساس درد در محل تزریق، امکان بروز خونریزی در برخی از افراد، امکان بروز واکنش آلرژیک شدید یا شوک در برخی از بیماران  و آسیب رسیدن به رگ‌های خونی یا یافت بدن از جمله این عوارض است. به همین دلایل باید در انتخاب فردی که برای تزریقات انتخاب می‌شود دقت زیادی به خرج داد.

 اهمیت مجوز

به دلیل بروز برخی مشکلات احتمالی در تزریقات خانگی، نیاز است افرادی که برای این کار مراجعه می‌کنند مجوزهایی از سازمان‌های علوم پزشکی استان‌ها داشته باشند. البته موسسه‌هایی که مجوز این کار را دریافت کرده‌اند معمولا کادر درمان آنها شناسنامه‌دار هستند و در نتیجه در صورت بروز خطای پزشکی باید پاسخگو باشند، اما برای استفاده از خدمات تزریقاتی‌هایی که در مطب‌های پزشکان فعالیت می‌کنند باید احتیاط بیشتری کرد.

 مشکلات سرم

تقاضا برای تزریق انواع سرم‌ها همیشه وجود دارد، اما وضعیت تولید و توزیع این محصول پزشکی در طول دو ماه اخیر در کشور بسیار نابسامان و ملتهب شده و گفته می‌شود با کمبود آن، هرعدد سرم در برخی مراکز با قیمت ۱۵۰هزار تومان و به صورت محدود فروخته می‌شود. البته اعلام شده در روزهای اخیر تعداد زیادی سرم وارد کشور شده و پیش‌بینی می‌شود تا روزهای آینده وضعیت تهیه آن بهبود پیدا کند.

 قیمت تزریقات و فیزیوتراپی

باید توجه داشت که نرخ انواع تزریقات درمنزل ثابت نیست و در بیشتر شهر‌ها متفاوت است. این تفاوت قیمت بسته به مراکز خدمات و نفرات تزریقات مطب‌های خصوصی متغیر است، اما بر اساس تعرفه اقدامات پرستاری در منزل که در شهر تهران انجام می‌شود قیمت سرم‌تراپی ۱۶۰، تزریق آمپول داخل سرم بین ۱۰ تا ۲۵، تزریق عضلانی (پنی سیلین) ۱۰۰، پانسمان زخم بین  ۲۰۰ تا ۳۰۰، سونداژ ۲۲۰ و کشیدن بخیه بین ۱۶۰ تا ۱۸۰هزار تومان است. این درحالی است که قیمت تزریقاتی‌های مطب‌ها کمی‌ پایین‌تر است و مثلا آنها برای تزریق سرم ۱۰۰ و برای تزریق عضلانی ۶۰هزار تومان دریافت می‌کنند.

هزینه خدمات فیزیوتراپی در منزل را هم نمی‌توان به طور دقیق تعیین کرد، چرا که این هزینه براساس فاکتورهای مختلفی چون نوع آسیب، تعداد اندامی ‌که به فیزیوتراپی نیاز دارند، تعداد جلسات و روش فیزیوتراپی مشخص می‌شود، اما متوسط قیمت هر جلسه در منزل بین ۲۵۰ تا ۳۵۰ هزار تومان است.