هزینه ایجاد سرپناه موقت

در ایران در طول چند دهه اخیر همواره هزینه استفاده از این مکان‌های گردشگری برای قشر متوسط و پایین‌تر جامعه بالا بوده و توان پرداخت اجاره آنها را نداشته‌اند. بنابراین مدت‌ها است که خانواده‌ها برای عبور از این مشکل به سمت خرید و استفاده از چادرهای مسافرتی رفته‌اند. بنابراین برای سفر، طبیعت‌گردی و کوه‌نوردی چادر مسافرتی، یکی از مهم‌ترین وسایلی است که به آن احتیاج خواهید داشت. به همین دلیل در طول سال‌های اخیر سیر تولید چادرهای مسافرتی در ایران رو به پیشرفت بوده و انواع مختلف آن بر اساس کیفیت، ظرفیت و قابلیت ساخته شده است.

در سال‌های اخیر استفاده مسافران و گردشگران از چادرهای مسافرتی به نحو قابل ملاحظه‌ای افزایش پیدا کرده است. این اتفاق ضربه بزرگی به صنعت هتلداری و دیگر بخش‌هایی که مسافران را اسکان می‌دهند وارد کرده است. افزایش استفاده از چادرهای مسافرتی به جایی رسیده که چند سال پیش شهرداری اصفهان، قشم، شیراز و برخی دیگر از شهرها برپایی چادر در پارک‌ها و دیگر جاهای عمومی ‌را ممنوع کردند.

  مزایا و معایب

استفاده از چادرها در مسافرت معایب و مزایایی دارد که در ادامه آنها را مرور می‌کنیم. از مزایای آن همچنان که پیش‌تر نیز اشاره شد می‌توان به کاهش زیاد هزینه خانوار برای اسکان در مقابل قیمت‌های بالای هتل‌ها، مسافرخانه‌ها و حتی اقامتگاه‌های بوم‌گردی اشاره کرد. از طرف دیگر حمل‌ونقل چادرها بسیار آسان است و جای زیادی اشغال نمی‌کنند. مزیت دیگر آن این است که چادرها بسیار ساده مستقر می‌شوند و خیلی هم سریع جمع می‌شوند.

در نهایت چادرها یک حریم خصوصی کوچک برای افراد ایجاد می‌کنند و از تابش اشعه خورشید یا باران و برف جلوگیری می‌کنند.

اما چادرها معایبی هم دارند که از مهم‌ترین آنها می‌توان به کم بودن امنیت آنها در مقابل اتفاق‌هایی مثل سرقت، حمله حیوانات وحشی و... اشاره کرد. دیگر عیب آن نیز این است که در شرایط جوی دشوار چادر کمک زیادی به افراد نمی‌کند.

 برترین برند‌های چادر مسافرتی

شرکت‌های تولیدی زیادی در گوشه و کنار دنیا هستند که انواع چادرهای مسافرتی با کاربردهای مختلفی را تولید می‌کنند. از باسابقه‌ترین و با‌کیفیت‌ترین برند‌های موجود در بازارهای جهانی می‌توان به Coleman ، Big Agnes ، Kelty اشاره کرد. شرکت آمریکایی Bestway هم از تولیدکنندگان باسابقه در همین زمینه است. شرکت‌هایی هم در ایران هستند که چادر مسافرتی تولید می‌کنند، FIT از جمله آنهاست که چادرهای باکیفیتی عرضه کرده است.

  معیارهای خرید

با این همه مارک، مدل و انواعی که از چادرهای مسافرتی وجود دارد بهترین انتخاب چیست؟ واقعیت این است که بهترین انتخابی وجود ندارد، بلکه هر کسی با توجه به بودجه، نیاز و مورد مصرف چادر باید بهترین گزینه را برای خودش انتخاب کند. مهم‌ترین مواردی که باید در خرید چادر مسافرتی در نظر گرفت، اندازه چادر، نوع میله‌های آن، جنس چادر و بافت آن، نوع زیپ‌ها و نوع دوخت آن است.

  انواع مدل‌های چادر

چادرهای مسافرتی انواع مختلفی دارند که می‌توان آنها را در دسته‌های کلی جای داد. این دسته‌ها عبارتند: از چادر فنری، چادر عصایی و چادرهای اتوماتیک. چادرهای فنری سنگین‌ترین و پرحجم‌ترین نوع چادر‌ها هستند که برای ساحل دریا یا جاهایی که دمای آن خیلی بالا یا خیلی پایین نباشد مناسب هستند.

با این نوع چادرها حتما در تعطیلات عید در مسافرت یا پارک‌ها برخورد داشته‌اید. قیمت این چادرها نسبت به انواع دیگر آن نیز پایین‌تر است. این نوع چادرها استحکام بالایی ندارند، اما به سادگی بعد از درآوردن آن از کیف فنرها باز شده و به سرعت چادر به شکل کامل خود درمی‌آید.

 قیمت چادر

هنگام خرید چادرهای مسافرتی با انواع مختلفی از قیمت‌ها مواجه خواهید شد که از ۳۰۰هزار تا ۲۴میلیون تومان خواهد بود. براین اساس گران‌ترین آنها چادر مسافرتی ۶ نفره برند «نیچرهایک» مدل   Cloud که هفت سال گارانتی دارد ۲۳ میلیون و ۵۰۰هزار تومان فروخته می‌شود. در قیمت‌های متوسط اما چادر مسافرتی ۸ نفره برند «اف‌آی‌تی‌تنت» ۱.۵۰۰.۰۰۰، ۱۰ نفره برند ایرانی «فیت»  ۱.۲۵۰.۰۰۰ و سه نفره برند «پکینیو» ۱.۲۰۰.۰۰۰هزار تومان است. و سرانجام در حدود قیمت پایین‌تر نیز هشت نفره برند «آآ‌پکس» ۳۹۰  و هشت نفره برند «آسیم» نیز ۶۹۰هزار تومان فروخته می‌شود. مراکز مهم فروش چادرهای مسافرتی در تهران نیز میدان سپاه (عشرت‌آباد)، خیابان هلال‌احمر و بلوار مرزداران هستند.