هزینه‌های تولید دلیل افزایش قیمت کره

مشاهدات میدانی «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد پس از آزادسازی نرخ شیرخام از نظام دستوری، قیمت کره در موج جدید افزایش قیمت‌ها به ۱۳هزار تومان رسیده ‌است. البته یکی از تولیدکنندگان گفته «این حداکثر قیمت است». به گفته این فعال صنایع لبنی همه شرکت‌ها افزایش قیمت نداشتند و «کره حیوانی ۱۰۰گرمی در بازار حسب سیاست‌های بازاریابی شرکت‌ها با قیمت ۱۰ هزارتومان، ۱۱هزار تومان، ۱۲ هزار تومان و حداکثر  ۱۳ هزار تومان  وجود دارد».

او اولین دلیل این صعود قیمتی را افزایش قیمت مصوب چربی حیوانی از ۶۰ هزار تومان به هر کیلو ۸۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: «با افزایش هزینه‌های بسته‌بندی، بازاریابی، سهم خرده‌فروش و سهم پخش، شاهد افزایش قیمت این محصول هستیم که کماکان تناسبی با افزایش هزینه‌های تولید ندارد.» همچنین به گفته او قیمت کره ۱۳هزار تومانی «کاملا قابل دفاع بوده و بر اساس آیین‌نامه قیمت‌گذاری محصولات ساخت داخل انجام شده و تخلفی در خصوص تغییر قیمت یا افزایش قیمت اتفاق نیفتاده است».

او ۱۰درصد این قیمت را سهم مغازه‌دار دانسته و حدود ۱۰درصد دیگر را به شرکت‌های پخش اختصاص داد و گفت: «با وجود اینکه طبق آیین نامه قیمت‌گذاری محصولات ساخت داخل، تولیدکنندگان چیزی حدود ۱۷درصد می‌توانند سود ببرند، سود شرکت تولیدکننده کمتر از ۱۰درصد است هم در کره حیوانی و هم در سایر محصولات لبنی.»

باید دید با افزایش قیمت شیرخام که ماده اولیه اصلی صنایع لبنی است، این اقلام با چه قیمتی به سبد مصرف‌کننده خواهند رسید.