رونق بازار رهیاب کودک

13

ردیاب کودک یکی از جدیدترین تکنولوژی‌های روز دنیاست که با به‌کارگیری آن توسط والدین، بسیاری از دل‌نگرانی‌های آنها برطرف می‌شود. هر‌چند رهیاب‌های کوچک برای سالمندان، بیماران به‌ویژه فراموشکاران و حیوانات خانگی نیز کاربرد دارد.

با رهیاب کودک، به‌راحتی می‌توانید کودکان خود را در محیط‌های شلوغی مانند شهربازی و پارک‌های بازی تنها بگذارید. کافی است ردیاب را به لباس یا جیب لباس فرزندتان وصل کنید و با استفاده از اتصال آن به اپلیکیشن موبایل خود، حرکت کودکتان را لحظه به لحظه کنترل کنید.

یکی دیگر از کاربردهای ردیاب کودک، ویژه والدینی است که از کودک مبتلا به اوتیسم مراقبت می‌کنند. این کودکان با توجه به شرایط خاصی که دارند، باید نوع نگهداری خاصی هم داشته باشند. کودکانی که با بیماری سندروم‌داون دست و پنجه نرم می‌کنند نیز به دلیل اختلالات ذهنی، گاهی در هنگام بازی در پارک، مهدکودک یا حتی میهمانی‌های خانوادگی دچار مشکلاتی می‌شوند.

همچنین از معضلاتی که برخی پدر و مادرها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، مراقبت از کودکان بیش‌فعال است. کنترل این دسته از کودکان یک مشکل بزرگ است که موجب می‌شود والدین به مراقبت بیشتری از فرزند خود بپردازند، اما توجه و نگهداری بیش از اندازه و مستقیم برای کودکان بیش‌فعال، آزار‌دهنده به‌نظر می‌رسد که راهکار این موضوع، رهیاب مخفی کودک است.

یکی دیگر از کاربردهای ردیاب کودک، برای دانش‌آموزانی است که به‌تنهایی مسیر خانه تا مدرسه را طی می‌کنند یا هر روز با سرویس مدرسه به محل تحصیل خود می‌روند. در این شرایط، تنها کافی است با استفاده از جی‌پی‌اس کودکان از مسیر طی‌شده فرزند خود اطلاع لازم را پیدا کنید و دیگر نگران دیررسیدن کودک به خانه یا مدرسه نباشید.

 کمیاب؛ نه نایاب

بررسی‌های خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد بازار رهیاب‌های شخصی در ‌ماه‌های اخیر دچار کمبود کالا شده است و بسیاری از برندها در بازار عرضه نمی‌شوند یا عرضه کمی دارند، به‌همین‌دلیل هنگام جست‌وجو در فروشگاه‌های اینترنتی با جمله «این کالا فعلا موجود نیست»، زیاد مواجه می‌شویم. در مورد برخی برندها و مدل‌ها، جست‌وجو در فروشگاه‌های متعدد راهگشا است و برخی دیگر در هیچ فروشگاهی یافت نمی‌شود که باید به‌دنبال کالای مشابه باشیم.

 کدام رهیاب؟

بازار رهیاب‌های کودک به مرور و با پرمشتری شدن، متنوع‌تر نیز می‌شود. یک رهیاب کودک باید بتواند متناسب با نیاز مورد نظر والدین، شارژ باتری را نگهداری کند، زیرا با اتمام باتری، رهیاب از کار می‌افتد.

همچنین اغلب رهیاب‌ها به دلیل ارتباط سیگنالی با ماهواره، مصرف انرژی بیشتری نسبت به موبایل دارند. هرچند برخی از مدل‌های پیشرفته‌تر رهیاب، با سیمکارت تلفن‌همراه نیز کار می‌کنند که کاربرد مناسب‌تر و طولانی‌تری دارند. رهیاب‌ها بر اساس سیستم ارسال سیگنال، اندازه فیزیکی، توان باتری، برند سازنده و آپشن‌هایی که دارند، در محدوده قیمتی یک‌ تا 4‌میلیون تومان در بازار ایران به فروش می‌رسند.

به گزارش وب‌سایت «کلاغه»، ردیاب کودک Qbit ردیابی کوچک با امکانات مناسب و زیاد است. این دستگاه ۴۵‌میلی‌‌‌‌‌‌‌‌متری با وزن سبک ۳۳‌گرم طراحی شده است و برای حمل بسیار مناسب و سبک است. ردیاب کودک کیوبیت ضد‌آب و ضد‌گرد و غبار است و به همین دلیل برای کودکان وسیله‌‌‌‌‌‌‌‌ای مناسب به حساب می‌‌‌‌‌‌‌‌آید. این وسیله مجهز به جی‌پی‌اس قوی است و دقت بسیار بالایی در مشخص‌کردن موقیت دارد. علاوه‌بر این، ردیاب شخصی و کودک مدل Qbit مجهز به سیستم LBS است، در واقع این سیستم کمک می‌‌‌‌‌‌‌‌کند تا دستگاه با استفاده از سیم‌کارت و از طریق دکل‌‌‌‌‌‌‌‌های مخابراتی، بتواند موقعیت‌‌‌‌‌‌‌‌یابی را به‌طور دقیق انجام دهد.

دو تکنولوژی GPS و LBS قوی، از این دستگاه، ردیابی قوی ساخته است. یکی از ویژگی‌های جالب این ردیاب این است که می‌‌‌‌‌‌‌‌توانید برای آن محدوده جغرافیایی ایمن را تعریف کنید، برای مثال یک شهر یا حتی یک خیابان را در آن معین کنید.

در صورتی‌که کودک از این محدوده خارج شود، هشدار دریافت خواهید کرد. این هشدار به‌صورت پیام کوتاه یا از طریق نمایش روی پنل مدیریتی نشان داده می‌شود. در زمان اتمام شارژ باتری نیز به همین شکل هشدار را دریافت می‌‌‌‌‌‌‌‌کنید. باتری این محصول از نوع لیتیوم یون ۵۰۰ میلی‌آمپر است. همچنین دکمه‌‌‌‌‌‌‌‌ای با عنوان SOS روی این دستگاه تعبیه شده است که به کمک آن می‌‌‌‌‌‌‌‌توانید در موقعیت‌‌‌‌‌‌‌‌های اضطراری، موقعیت دقیق کودک را به شماره‌‌‌‌‌‌‌‌ای که روی آن از پیش تعریف کرده‌‌‌‌‌‌‌‌اید، ارسال کنید. با نگه‌داشتن همین دکمه به مدت ۳‌ثانیه، تماس با شماره تعریف‌شده برقرار می‌شود تا در صورت نیاز به کمک فوری، بتوانید با نزدیکان‌‌‌‌‌‌‌‌تان تماس بگیرید. از دیگر ویژگی‌‌‌‌‌‌‌‌های مثبت این ردیاب، امکان انتقال صدای اطراف است که این قابلیت به کمک تماس با سیم‌کارت برقرار می‌شود.

رهیاب ماهواره‌‌‌‌‌‌‌‌ای مدل Qbit یک ردیاب کاربردی و کوچک است که با کارآیی بالای خود و اندازه مناسب برای حمل به یکی از بهترین ردیاب‌‌‌‌‌‌‌‌های کودک تبدیل شده است. این دستگاه کوچک ابعادی برابر با 45×16×4۵  میلی‌‌‌‌‌‌‌‌متر و وزنی معادل ۳۳ گرم دارد. این ردیاب به دلیل ضد‌آب و ضد‌گرد و غبار بودن، یکی از گزینه‌‌‌‌‌‌‌‌های مناسب برای کودکان به حساب می‌‌‌‌‌‌‌‌آید. جی‌پی‌اس قوی به همراه سیستم ال‌بی‌اس سبب شده تا موقعیت‌‌‌‌‌‌‌‌یاب این محصول بسیار دقیق عمل کند و از طریق سیم‌کارت به کمک دکل‌‌‌‌‌‌‌‌های مخابراتی موقعیت‌‌‌‌‌‌‌‌یابی را به‌خوبی انجام دهد.

این ردیاب از طریق ارسال پیام کوتاه (اس‌ام‌اس) یا با نمایش روی پنل مدیریت، هشدارهایی از قبیل اتمام شارژ باتری و عبور از محدوده جغرافیایی تعیین‌شده را اعلام می‌‌‌‌‌‌‌‌کند. دکمه کمک (SOS) تعبیه‌شده روی رهیاب ماهواره‌‌‌‌‌‌‌‌ای مدلQbit در هنگام ضرورت موقعیت دقیق فرد را به‌شماره موبایل از پیش تعیین‌شده ارسال می‌‌‌‌‌‌‌‌کند. اگر این دکمه در زمان اضطراری ۳‌ثانیه نگه داشته شود، فرد می‌تواند با نزدیکان مکالمه کند. شنود و پخش صدای محیط، یکی دیگر ویژگی‌‌‌‌‌‌‌‌های جالب این دستگاه ردیاب کوچک است.

در این دستگاه امکان تعیین محدوده حرکت وجود دارد که در صورت عبور از این محدوده، اس‌ام‌اس مبنی‌بر هشدار دریافت خواهد شد. باتری به‌کار رفته در این محصول لیتیوم یون ۵۰۰‌میلی‌آمپر است. علاوه‌بر این، رهیاب کیوبیت قابلیت اتصال به اینترنت را دارد. میزان حافظه داخلی این ردیاب کارآمد و مفید ۶۴ Mb است.

این دستگاه می‌تواند انتخابی ایده‌‌‌‌‌‌‌‌آل برای مراقبت از فرزند و نظارت بر او باشد. ردیاب کودک فانزیو‌ام‌تی۹۰ یکی از ردیاب‌‌‌‌‌‌‌‌های ضد‌آب موجود در بازار است. ابعاد طراحی شده برای این محصول ۷۷×۴۷×۲۰ میلی‌‌‌‌‌‌‌‌متر و وزن آن ۶۵گرم است. این ردیاب به کمک سیگنال‌های ارسالی از سوی ماهواره‌‌‌‌‌‌‌‌های جی‌پی‌اس را دریافت می‌‌‌‌‌‌‌‌کند و اطلاعات محل جغرافیای را مشخص می‌کند. این اطلاعات توسط دستگاه فانزیو به پنل دستگاه ارسال می‌شود و به کمک آن می‌‌‌‌‌‌‌‌توانید موقعیت دقیق دستگاه را دریافت کنید.

ردیاب شخصی و کودک فانزیو‌ام‌تی۹۰ مجهز به تکنولوژی جی‌اس‌ام و جی‌پی‌اس نیز است که از طریق آن می‌‌‌‌‌‌‌‌توانید به کمک سیم‌کارت، اطلاعات مکانی را به صورت آنلاین و آفلاین ارسال و دریافت کنید. این دستگاه قابلیت تماس نیز دارد.

علاوه بر این، برای این ردیاب حافظه داخلی ۸ مگابایتی نیز تعبیه شده است که به کمک آن می‌توان اطلاعات ۳۵۰ هزار پرونده را ثبت کرد.

از ویژگی‌‌‌‌‌‌‌‌های این محصول می‌توان به داشتن باتری لیتیوم-یونی قابل‌شارژ، گزارش زمان پیمودن مسیر، گزارش از تمامی زنگ‌‌‌‌‌‌‌‌های هشدار، زنگ هشدار اعلام درخواست کمک (SOS)، هشدار شارژ باتری، هشدار حداکثر سرعت تعیین‌شده و امکان شنود صدای اطراف اشاره کرد. این دستگاه کم برق مصرف می‌‌‌‌‌‌‌‌کند و باتری آن در حالت آماده به‌کار، ۱۶‌ساعت شارژ دارد.

ردیاب شخصی و کودک فانزیو‌ام‌تی۹۰ قابلیت تنظیم بازه مکانی را دارد و در صورت خروج یا ورود دستگاه به منطقه‌‌‌‌‌‌‌‌های مرزبندی شده، هشدار دریافت می‌شود.

این دستگاه علاوه‌بر امکان موقعیت‌‌‌‌‌‌‌‌یابی کودک، امکان نظارت بر کارمندان در زمان ماموریت و ردیابی افراد در زمان ورزش در طبیعت و کوهستان را می‌دهد.

ردیاب شخصی و کودک فانزیو جی‌تی۳۰‌ای یکی دیگر از ردیاب‌‌‌‌‌‌‌‌های قوی و حرفه‌ای در بازار است. این ردیاب در ابعاد ۷۷×۵۱×۲۵ میلی‌‌‌‌‌‌‌‌متر و وزن۸۰‌گرم طراحی شده است. سه دکمه در این محصول تعبیه شده که امکان تماس تلفنی، ارسال SMS و کمک SOS را فراهم می‌‌‌‌‌‌‌‌کند. علاوه‌بر این، فانزیو جی‌تی۳۰‌ای قابلیت گزارش موقعیت کودک به کمک GSM و GPS را به‌صورت آنلاین و آفلاین دارد.  

حافظه داخلی به‌کار رفته در این ردیاب، امکان ذخیره ۱۸۰‌هزار پرونده را می‌دهد. از ویژگی‌‌‌‌‌‌‌‌های خوب این محصول، امکان ردیابی بر اساس مسافت و زمان از پیش تعیین‌شده توسط شما است.

همچنین می‌‌‌‌‌‌‌‌توانید برای این ردیاب مناطق مجاز را نیز تعریف کنید. حتی امکان تعیین حداکثر سرعت مجاز نیز برای این دستگاه وجود دارد و در صورتی‌که سرعت فراتر از حد مجاز برود، از طریق پیام کوتاه، هشداری دریافت خواهید کرد.

ردیاب شخصی و کودک فانزیو جی‌تی۳۰‌ای امکان شنیدن صدای اطراف را نیز به کمک تماس با سیم‌کارت فراهم می‌‌‌‌‌‌‌‌کند. آهن‌‌‌‌‌‌‌‌ربای به‌کار رفته در این ردیاب بسیار قوی و دقیق است. اعلام گزارش از تمامی زنگ‌‌‌‌‌‌‌‌های هشدار، گزارش موقعیت روی موبایل و پنل شرکت فانزیو دیتا، ثبت اطلاعات روی سرور پنل، زنگ هشدار عدم‌آنتن‌‌‌‌‌‌‌‌دهی دستگاه، زنگ هشدار کم‌بودن باتری و مجهز‌بودن به باتری لیتیوم-یونی قابل‌شارژ (داخل دستگاه) از دیگر ویژگی‌‌‌‌‌‌‌‌های این ردیاب حرفه‌‌‌‌‌‌‌‌ای است.

 ردیاب کاربردی کویک لینک Queclink مدلGT300 یکی از کارآمدترین دستگاه‌‌‌‌‌‌‌‌ها برای نظارت بر امنیت کودکان در بیرون از خانه است. این دستگاه در ابعاد ۱۷×۴۴×۸۷ میلی‌‌‌‌‌‌‌‌متر و با وزن ۷۵ گرم طراحی شده است. دکمه کمک (SOS) که در این دستگاه تعبیه شده، این امکان را فراهم می‌‌‌‌‌‌‌‌کند تا در زمان اضطراری، با فشردن دکمه، پیغامی برای شماره از پیش ثبت‌شده ارسال شود. کلیدهایی نیز روی این محصول برای برقراری تماس سریع قرار داده شده است.

ردیاب ماهواره‌ای کویک لینک مدلGT300 دارای قابلیت مقاومتیIP54 است. نمایشگر به‌کار رفته در این محصول کاربردی 3/ 1اینچ و دارای رزولوشن نمایشگر ۱۲۸×۹۶ است. این ردیاب برند کویک‌لینک دارای باتری از نوع پلیمر لیتیوم یون ۸۵۰‌میلی‌‌‌‌‌‌‌‌آمپر است که باتری فوق‌‌‌‌‌‌‌‌العاده قوی به‌حساب می‌آید و تا مدت طولانی شارژ را ذخیره می‌‌‌‌‌‌‌‌کند.

از دیگر ویژگی‌‌‌‌‌‌‌‌های این دستگاه، قابلیت ردیابی آنلاین موقعیت دستگاه روی کامپیوتر و تلفن‌همراه و برقراری تماس ۲‌طرفه است.