کپسول آتش‌نشانی را چند بخریم؟

بهترین و شناخته‌شده‌ترین این وسایل کپسول‌های آتش‌نشانی هستند که باید خریداری و برای استفاده در این مواقع نگهداری کنیم، اما متاسفانه بسیاری از ما بابت هزینه‌های (حتی جزئی) برای این‌گونه مسائل، دچار شک و تردید می‌شویم. بهتر است بدانید، هرچه زودتر به این مهم بپردازید، سریع‌تر می‌توانید خود را در مقابل صدمات و حوادث ایمن کنید.

در گذشته هنگامی که حادثه‌ای در محیط اتفاق می‌افتاد تا زمانی‌که ماموران آتش‌نشانی به محیط برسند مدت زمانی طول می‌کشید و میزان خسارت‌ها و شدت آنها افزایش پیدا می‌کرد. با مرور زمان برای کاهش میزان خسارت، تصمیم گرفته شد که تمام محیط‌های زندگی با وسایل آتش‌نشانی تجهیز شوند تا هنگام وقوع حادثه افراد بتوانند خیلی سریع وارد عمل شوند و از پیش‌روی حوادث جلوگیری کنند. این تصمیم به‌قدری جدی است که ساختمان‌ها برای گرفتن پایان‌کار مجبور هستند تمام نکات ایمنی را برای محیط اعمال کنند، بنابراین باید در هر طبقه کپسول آتش‌نشانی قرار داشته باشد و هر واحد و راهروهای ساختمان به سیستم اطفا و اعلام حریق مجهز شوند، در نتیجه در سال‌های اخیر وجود وسایل آتش‌نشانی و تجهیزات امدادرسان از الزامات ساختمان‌ها شده است.

 کپسول  مناسب  منزل

اگر در رابطه با این تجهیزات اطلاعات کافی نداشته باشید، ممکن است در هنگام خرید، کپسولی تهیه کنید که برای استفاده در منزل، محل کار یا خودرو مناسب نباشد. خریدن کپسول اشتباه و استفاده از آن برای خاموش‌کردن حریق می‌تواند به‌جای اثر مثبت، باعث شدیدتر شدن آتش‌سوزی شود، اما اگر شناخت کاملی در این‌خصوص داشته باشید، می‌توانید بهترین محصول را برای منزل خود خریداری کنید. منازل یکی از مهم‌ترین جاهایی هستند که باید تجهیز شوند، اما بهترین کپسول برای این منظور کدام است؟ قبل از اینکه اقدام به خرید کپسول کنید باید در رابطه با محیط و عواملی که ممکن است باعث آتش‌سوزی و حریق شوند حسابی تحقیق کنید. در یک منزل مسکونی یا محیط کار چوب، پارچه، پلاستیک، سیم برق، آشپزی و ... می‌توانند موجب حریق شوند. بهترین کپسولی که می‌توان برای خاموش‌کردن حریق در خانه از آن استفاده کرد، کپسول اطفاحریق پودر و گاز است، زیرا تنها خاموش‌کننده‌ای است که تقریبا توانایی خفه‌کردن انواع حریق را دارد. از این تجهیزات می‌توانید برای آتش‌سوزی‌هایی که منبع چوب و کاغذ، پلاستیک، پارچه، گازهای قابل‌اشتعال مانند بوتان، فلزات و مایعات قابل‌اشتعال مانند بنزین دارند، استفاده کنید. حتی حریق‌های با منبع برق و الکتریسیته نیز با کپسول‌های پودر و گاز به‌راحتی خاموش می‌شوند.

 کپسول مناسب خودرو

بهترین کپسول آتش‌نشانی برای خودرو، پودر خشک یا ABC است زیرا با آن می‌توان انواع حریق ایجاد شده توسط انواع مواد پلاستیکی موجود در کابین خودرو یا مایعات قابل‌اشتعال مانند بنزین و گازوئیل را خاموش کرد. البته از کسپول آتش‌نشانی فوم هم می‌توان برای خودرو استفاده کرد اما یکی از معایبی که این نوع کپسول دارد این است که احتمال اینکه فوم دچار یخ‌زدگی شود وجود دارد.

 توصیه مهم قبل  از خرید

کپسول‌های آتش‌نشانی با برندهای مختلف به بازار عرضه می‌شوند که از نظر کیفیت متفاوت هستند. برندهای کپسول آتش‌نشانی که موفق به دریافت گواهی‌نامه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های استاندارد و تاییدیه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های لازم از مراکز استاندارد و تحقیقات ایران شده باشند، معمولا کیفیت خوبی دارند و موردتایید سازمان آتش‌نشانی هم هستند.

لیست شرکت‌هایی که موفق به دریافت این استانداردها شده‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند در سایت رسمی آتش‌نشانی وجود دارد. مهم‌ترین نکته‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای که در زمان خرید باید مد‌نظر قرار دهید این است که حتما گواهی‌نامه استاندارد داشته و موردتایید سازمان آتش‌نشانی باشند.

  قیمت‌های فروش

کپسول‌های آتش‌نشانی انواع مختلف قیمتی دارند. طبیعتا شما با خرید هرکدام از آنها در مرحله بعدی باید هزینه شارژکردن آنها را پرداخت کنید. در ادامه قیمت برخی از آنها را مشاهده می‌کنید. کپسول آتش‌نشانی پودری دژ ۶‌کیلوگرمی ۲۳۴‌هزار، کپسول آتش‌نشانی پودری دژ ۴‌کیلــوگـرمی ۲۰۰‌هزار، کپسول آتش‌نشانی سپهر ۱۲‌کیلوگرمی ۴۷۰‌هزار، کپسول آتش‌نشانی سپهر ۶‌کیلوگرمی ۳۱۷‌هزار، کپسول آتش‌نشانی ۶‌کیلویی پودر و گاز دریا ۳۱۰‌هزار، کپسول آتش‌نشانی یک کیلویی باسئوس ۵۶۵‌هزار، کپسول آتش‌نشانی یک کیلویی آذر سیلندر ۱۸۰‌هزار، کپسول آتش‌نشانی ۳‌کیلویی کیهان ۶۴۱‌هزار، کپسول آتش‌نشانی ۵۰‌کیلویی صدف ۲میلیون و دویست‌هزار و کپسول آتش‌نشانی ۶کیلویی پیشگامان با قیمت ۲۴۵‌هزار‌تومان به‌فروش می‌رسد.