سهم ایران در تولید جهانی پسته و گردو

به گزارش بازار، آجیل‌ها از محبوب‌ترین میان وعده‌های جهانی است که شامل انواع مختلفی، مانند «بادام‌زمینی، گردو، پسته، بادام هندی و فندق» می‌شود و به دلیل این محبوبیت بالا شاهد هستیم که سالانه مقدار زیادی از انواع آجیل در سراسر دنیا تولید و عرضه می‌شود، به‌طوری‌که بر اساس داده‌های آماری منتشرشده در سال ‌زراعی ۲۰۲۰-۲۰۲۱ بیش از ۳/ ۵‌میلیون تن آجیل درختی در سراسر جهان تولید شده است. از این میزان بیش از ۶/ ۱میلیون تن مربوط به تولید بادام است و پس از آن گردو و بادام هندی با تولیدی حدود یک‌میلیون تن در جایگاه دوم و سوم تولیدات جهانی قرارگرفتند.

در حوزه تولید آجیل‌های به اصطلاح درختی کشور چین جزو تولیدکنندگان پیشرو است به‌طوری که در زراعی ۲۰۱۹-۲۰۲۰ تقریبا ۴۰‌درصد از کل تولید جهانی بادام زمینی را بر عهده داشت.

در واقع بادام یکی از آجیل‌های محبوب است که بر اساس گزارش‌های جهانی منتشرشده: در سال‌زراعی ۲۰۲۰-۲۰۲۱ تولید جهانی این محصول به حدود ۷۶/ ۱میلیون تن رسیده است که در مقایسه با سال‌زراعی قبل‌تر حدود ۲۷۶‌هزار تن افزایش داشته است.

کشور ایران نیز در حوزه کشت پسته در مدت نامبرده سهمی به میزان ۱۹‌درصد داشته است و به این ترتیب سومین تولیدکننده این محصول در دنیا محسوب می‌شود.

از سوی دیگر در سال‌زراعی ۲۰۲۰-۲۰۲۱ نیز حدود ۵۰‌درصد از پسته کشت‌شده جهانی در ایالات‌متحده صورت‌گرفته است. به عبارت دیگر در سال‌زراعی ۲۰۲۰-۲۰۲۱ سهم ایالات‌متحده از تولید جهانی پسته ۴۷‌درصد بوده و پس از آن نیز ترکیه با تخصیص سهمیه به میزان ۳۰‌درصد در جایگاه دوم قرار گرفته است.

گزارش‌های جهانی همچنین نشان می‌دهد: کشور ایران نیز در حوزه کشت پسته در مدت ذکر شده سهمی به میزان ۱۹‌درصد داشته است و به این ترتیب سومین تولیدکننده این محصول در دنیا محسوب می‌شود و پس از آن نیز سوریه با ۲‌درصد سهم در جایگاه چهارم قرار دارد و یونان نیز سهمی یک‌درصد از کشت پسته را دارا است.

از سوی دیگر در گزارش‌هایی که از سوی سازمان فائو منتشرشده است: ایالات‌متحده اولین صادر‌کننده محصول پسته محسوب می‌شود و در سال‌۲۰۲۰-۲۰۲۱ بیش از ۱۷۷‌هزار تن از این محصول را روانه بازارهای جهانی کرده است.

به گفته سازمان فائو در مدت نامبرده ایران نیز با به ثبت رساندن صادراتی بالغ بر ۱۳۲‌هزار تن در جایگاه دوم برترین صادرکنندگان محصول پسته قرار گرفته است. این در حالی است که بر این اساس کشور آلمان نیز به‌عنوان سومین صادر‌کننده پسته بیش از ۱۶‌هزار تن صادرات رقم زده است.

گزارش فائو همچنین نشان می‌دهد: کشورهای «ترکیه با صادراتی به میزان ۱۵‌هزار تن، امارات با ۱۱‌هزار تن، بلژیک با صادرات حدود ۷‌هزار تن، هلند با ۵‌هزار تن، افغانستان با حدود ۴‌هزار تن و سوریه با صادراتی به میزان ۳‌هزار تن» به ترتیب در جایگاه چهارم تا نهم صادرکنندگان پسته در مدت نامبرده قرار گرفته‌اند.

گزارش فائو حاکی از آن است که ایران به‌عنوان سومین تولیدکننده برتر محصول گردو در سال‌زراعی ۲۰۲۰-۲۰۲۱ بیش از ۳۵۶‌هزار تن گردوی با پوست تولید کرده است.

از سوی دیگر بر اساس گزارش‌های سازمان فائو سالانه بیش از ۳‌میلیون و ۷۵۰هزار تن گردو در سراسر جهان تولید می‌شود که در سال‌زراعی ۲۰۲۰-۲۰۲۱ کشور چین به‌عنوان پیشرو در تولید این محصول بیش از یک‌میلیون تن گردو با پوست تولید و عرضه کرده است. فائو همچنین می‌گوید: در مدت نامبرده ایالات‌متحده با رقم‌زدن تولیدی بالغ بر ۷۰۷‌هزار تن در جایگاه دوم قرار گرفته است. گزارش فائو همچنین حاکی از آن است که ایران نیز به‌عنوان سومین تولیدکننده برتر محصول گردو در سال‌زراعی ۲۰۲۰-۲۰۲۱ بیش از ۳۵۶‌هزار تن گردوی با پوست تولید کرده است. بر اساس گزارش فائو پس از ایران نیز کشورهای «ترکیه، مکزیک، شیلی، اوکراین، رومانی، ازبکستان و یونان» در جایگاه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

جدیدترین داده‌های آماری سازمان فائو در حوزه صادرات محصول گردو همچنین نشان می‌دهد: در سال‌۲۰۲۰-۲۰۲۱ ایالات‌متحده، چین و شیلی اصلی‌ترین صادرکنندگان این محصول بوده است، به‌طوری‌که در مدت نامبرده ایالات‌متحده صادراتی ۱۳۸‌هزار تنی را رقم زده و کشور چین نیز به‌عنوان دومین صادرکننده برتر صادراتی بالغ بر ۷۲‌هزار تن را به ثبت رسانده است.

گزارش فائو می‌گوید: شیلی سومین صادر‌کننده برتر گردو با پوست نیز در این مدت بیش از ۶۵‌هزار تن گردو روانه بازارهای جهانی کرده است و به این ترتیب پیش از کشورهایی همچون «امارات، مکزیک، فرانسه، ترکیه، اوکریان، آرژانتین، استرالیا، قرقیزستان، بلاروس و هلند» قرار گرفته است. بر اساس آمار فائو در سال‌۲۰۲۰-۲۰۲۱ ایران با رقم زدن صادراتی به میزان کمتر از ‌هزار تن در جایگاه نوزدهمین صادرکنندگان گردو در جهان جای گرفته است.

 بر اساس گزارش میدانی بازار، قیمت آجیل در سطح شهر تهران متناسب با منطقه مربوطه متغیر است، با این‌وجود قیمت هر کیلوگرم آجیل مخلوط در پانزدهمین روز از اسفند سال‌جاری، بین ۲۲۰ تا ۲۵۰‌هزار ‌تومان است. همچنین بر اساس این گزارش هر کیلوگرم آجیل چهار مغز که شامل «مغز پسته، مغز بادام، مغز فندق و بادام هندی» است تا ۳۵۰‌هزار ‌تومان در بازار عرضه می‌شود.