بهترین دستگاه‌های تصفیه آب خانگی

 حالا چه آب باران در پشت سد‌ها باشد و یا بیرون کشیدن آب‌های زیرزمینی؛ این آب برای مصرف نوشیدن باید تصفیه شود، اما با وجود عملیات تصفیه صنعتی، در برخی مواقع آب آشامیدنی دارای املاحی است که ورود آنها به بدن در آینده نزدیک انسان را به دردسر می‌اندازد، به‌همین‌دلیل دستگاه‌های خانگی تصفیه آب در انواع مختلف تولید شده‌اند که می‌توانند فرآیند تصفیه آب را بهبود بخشند. از سوی دیگر صنعتی‌شدن زندگی مدرن انسان باعث شد که آلودگی‌های آب شرب افزایش یابد و کنترل این موضوع تا حدی از اختیار خارج شود. بدین طریق نفوذ آلودگی به آبها بیشتر شود. امروزه این آلودگی‌ها به میزانی رسیده که سیستم‌های تصفیه آب شهری دیگر توان از بین بردن تمام مواد اضافی موجود در آب را ندارند، به همین جهت استفاده از دستگاه تصفیه آب به یک ضرورت تبدیل شده است.

انتخاب مورد مناسب

 اما برای آنکه بتوانید آب سالم و پاکی را برای منزل خود تهیه کنید، باید دستگاه تصفیه آب مناسبی را خریداری کنید. انتخاب صحیح دستگاه تصفیه آب خانگی از اهمیت زیادی برخوردار است، چراکه میزان و نوع آلودگی آب هر منطقه با منطقه دیگر متفاوت است و هر فردی با توجه به میزان آلودگی آب آشامیدنی محل زندگی خود باید اقدام به انتخاب دستگاه کند، در غیر این‌صورت دستگاه نمی‌تواند آلودگی‌ها را به‌طور مناسب از بین برده و عملکرد آن مطابق با نیاز و انتظار شما نخواهد بود. عوامل گوناگونی وجود دارد که در انتخاب بهترین دستگاه تصفیه آب تاثیرگذار هستند. اولویت‌بندی هرکدام از این فاکتورها برای هر خریداری می‌تواند متفاوت باشد.

کارآیی دستگاه‌های مختلف

دستگاه‌هایی که به‌منظور تصفیه آب تولید می‌شوند دارای فناوری‌های مختلفی هستند. این فناوری‌ها عبارتند از اسمز معکوس RO، اولترا فیلتراسیون و فیلتراسیون. نوع فناوری به‌کار گرفته‌شده در دستگاه تاثیر زیادی بر میزان خلوص آب خروجی دارد. با بررسی هر کدام از این موارد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید دستگاه‌هایی که فناوری موردنظرتان را دارند را در اولویت خرید قرار دهید. به‌عنوان مثال روش اسمزمعکوس در ۵ تا ۹ مرحله آب را تصفیه می‌کند. تفاوت فناوری اسمز‌معکوس با فناوری فیلتراسیون استفاده از فیلترمتفاوت در مراحل تصفیه است.

در این روش تمامی مواد سمی، نیترات، قارچ و انگل‌های موجود در آب حذف می‌شوند، طعم و بوی آب را بهبود می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بخشد، مصرف برق بسیار پایینی داشته و عملکرد دستگاه کاملا بی‌صدا است. البته در مقابل در مورد خصوصیات نامناسب آن می‌توان گفت فضای زیادی اشغال می‌کند و در انتها هزینه تعویض فیلترهای آن نسبت به فناوری‌های دیگر گران‌تر است. اما در روش «اولترا فیلتراسیون» از اشعه فرابنفش (UV) برای تصفیه آب استفاده می‌شود، به‌همین‌دلیل میکروب‌زدایی آب بهتر انجام می‌شود. این فناوری سختی آب را کاهش نداده و هیچ تاثیری بر آن ندارد. روش دیگر فیلتراسیون است که طی ۳ الی ۵ مرحله آب را تصفیه می‌کند. این دستگاه‌ها به دلیل نداشتن مخزن، فضای کمی را اشغال می‌کنند. در نظر داشته باشید هزینه سرویس و تعویض فیلترهای آن بسیار کمتر از فناوری اسمزمعکوس است. البته در مورد ضعف این دستگاه باید گفت که مشکل رسوب آب، سختی بالای آب و آلودگی‌های موجود را به‌خوبی نمی‌تواند برطرف ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. از سوی دیگر در بهبود طعم و مزه آب نیز نقشی ایفا نمی‌کند.

کیفیت و بهداشت

کیفیت قطعات دستگاه تصفیه آب در عملکرد و عمر مفید آن تاثیر بسیاری دارد، به همین منظور یکسری استانداردها و ضوابطی مشخص‌شده که داشتن آنها بیانگر کیفیت بالای ساختار دستگاه است. برندهای معتبر دستگاه تصفیه آب به دلیل آنکه از تکنولوژی بالایی در ساخت دستگاه‌های خود استفاده می‌کنند، تمام محصولاتشان از کیفیت بالایی برخوردار بوده و دارنده این نمادهای استاندارد هستند.

دقت داشته باشید به هیچ‌عنوان ارزان‌قیمت بودن دستگاه را دلیلی برای خرید خود قرار ندهید.

ارزان‌قیمت بودن بسیاری از دستگاه‌های تصفیه آب خانگی ناشی از ساخته‌شدن قطعات آنها از مواداولیه نامرغوب و مواد بازیافتی است. از جمله تاییدیه‌هایی که کیفیت قطعات دستگاه تصفیه آب را تضمین می‌کنند FDA و NFS هستند. علاوه‌بر آن جنس و کیفیت فیلترهای به‌کار گرفته‌شده در دستگاه تصفیه نیز اهمیت بسیار زیادی دارد. جنس فیلتر کربن که برای حذف مواد شیمیایی و گازهای کلر به‌کار می‌رود باید گیاهی باشد. بسیاری از فیلترهای تقلبی از جنس زغال‌سنگ بوده که حاوی فلزات سنگین است که برای سلامتی بسیار زیان‌آور هستند.

قیمت‌های فروش

قیمت‌های فروش انواع دستگاه‌های تصفیه آب بسته به کیفیت و نوع کارآیی قیمت‌های متفاوتی دارند که در ادامه برخی از آنها را مشاهده می‌کنید.  دستگاه تصفیه‌کننده آب آکوآ‌کلیر ۶‌میلیون و پانصد و شصت‌هزار، دستگاه دوگانه آکوآ‌اسپرینگ به همراه فیلتر ۴عددی ۶‌میلیون و دویست‌هزار، دستگاه تصفیه‌کننده آب آکوا لاین ۵‌میلیون و نهصد‌هزار، دستگاه تصفیه آب ۶ مرحله‌ای ایزی‌ول ۴‌میلیون و دویست‌هزار، دستگاه تصفیه‌آب ۸ مرحله‌ای سافت‌واتر ۳‌میلیون و چهارصد‌هزار و دستگاه تصفیه‌کننده آب سی‌سی‌کا ۲میلیون و ششصد‌هزار ‌تومان به فروش می‌رسد. هزینه تعویض فیلترهای دستگاه‌ها نیز حدود ۳۰ درصد  قیمت آنها در هرسال خواهد بود.