بازار چاپگرها در انتظار تحول

دنیای اقتصاد: با وجود اینکه صنعت تکنولوژی روز به روز نیاز به چاپ کاغذی اطلاعات را کمتر می‌کند اما همچنان به دلایل مختلف ازجمله کاغذبازی‏های اداری در کشورمان مصارف سنتی استفاده از پرینترها ادامه دارد.همچون دیگر بازارها در سال‏های اخیر بازار پرینترهای کاغذی در ایران به‌دلیل وضع تحریم‏های اقتصادی در گذشته نیز دستخوش تغییر شد به‌طوری‌که بزرگ‌ترین شرکت‌های سازنده پرینتر با مشکلات انتقال آخرین محصولات خود مواجه بودند. به همین دلیل بسیاری از شرکت‌ها برای خرید این دست از تجهیزات با مشکلاتی مواجه بودند و در پاره‌ای موارد خرید دستگاه‏هایی مشابه که از چین وارد می‌شد در دستور کار قرار گرفت.

برای بررسی وضعیت این دست بازارها به سراغ برخی از فعالان این حوزه رفتیم. علیزاده یکی از فروشندگان چاپگرها در گفت و گو با «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید: با وجود اینکه مشتریان ثابت و خانگی این نوع از دستگاه‌ها به نسبت سال‌های اخیر کمتر شده اما به‌دلیل اینکه سازمان‌های خصوصی و دولتی همچنان نیازهای اداریشان ایجاب می‌کند که بایگانی‌های کاغذی را به همراه داشته باشند استفاده از پرینتر همچنان یک نیاز است.به گفته او طی سال‌های اخیر به‌دلیل بالارفتن نرخ ارز و تحریم‌ها واردات دستگاه‌های اورجینال کمتر شده و در سال‌های اخیر نیز برخی دستگاه‌های وارداتی از بازار چین یا دستگاه‌هایی که به سفارش شرکت سازنده در چین ساخته می‌شود، بیشتر در بازار به فروش رسیده که البته عمر محدودی هم دارند.شریفی یکی دیگر از فروشندگان این تجهیزات در بازار تهران معتقد است با برداشته شدن تحریم‌ها اگر شرکت‌های بزرگ که در بازار پرینتر اسم و جایگاه خوبی دارند، بخواهند وارد بازار ایران شوند می‌توانند مجددا خریدارانی را که در این سال‌ها فقط به تعمیر یا خرید تجهیزات دست دوم از این دست می‌پرداختند جذب کنند چراکه بالا بودن نرخ ارز باعث شده تا عملا شرکت‌های بزرگ توان خرید دستگاه‌های گران‌قیمت از نوع خوب را نداشته باشند.یکی از معتبرترین شرکت‌های سازنده چاپگر که در بازار ایران نیز جایگاه مناسبی داشته اچ پی است که در پی تماس «دنیای‌اقتصاد» با برخی نمایندگان سابق این شرکت، آنها اطلاعاتی درباره احتمال بازگشت این شرکت به بازار ایران ارائه ندادند. هرچند که به گفته فعالان این صنف بخش گسترده‌ای از بازار این شرکت به‌دلیل تحریم‌ها و بالا رفتن نرخ ارز در چند سال اخیر از بین رفته و حالا با باز شدن درهای کشور به روی سرمایه‌گذاران خارجی این دست شرکت‌ها که تجربه حضور در بازار ایران را دارند، بیش از دیگران مترصد اعلام حضور دوباره‌شان هستند.

اما با پیشرفته شدن محصولات به کمک فناوری نوین امروز این بازار را هم می‌توان در حال تحول دید و شاید در سال‌های آینده با محصولاتی جدید، ارزان‌قیمت و کارآتر در بازار مواجه شد؛ چنان‌که روش‏های چاپ به کمک ابزارهای سه‌بعدی این روزها تحول اساسی پیدا کرده است که نه فقط نیاز بخش‏های مصارف چاپ اطلاعات را برطرف می‌کند، بلکه به تولید یک محصول عینی و واقعی کمک می‌کند. امروزه پرینترهای سه‌بعدی قادرند بخش قابل توجهی از نیازهای زندگی را تولید کنند؛ از وسایل آشپزی گرفته تا ابزارهای مشاغل فنی، پزشکی و حتی ساختمان‌سازی. طبق گزارش تحقیقات بازارReports.biz، بازار مواد چاپی سه‌بعدی تا سال ۲۰۲۳ از بازار چاپگر سه‌بعدی پیشی خواهد گرفت و تا سال ۲۰۲۵ به۳/۸ میلیارد دلار خواهد رسید که شرایط فعلی و آینده، فرصت‏ها و پیش‌بینی بازار از مواد چاپ سه‌بعدی را تحت پوشش قرار می‌دهد. بنابراین انتظار می‌رود بازار پرینترها در کشور پس از برداشته شدن تحریم‌ها چه از نظر وفور محصولات اصلی از کمپانی‌های بزرگ و مواد مرغوب با ورود پرینترهای جدید سه‌بعدی مواجه باشد که مشتریانش روز به روز بیشتر می‌شوند.