دنیای اقتصاد: رویای واقعیت یافتن شهر مجازی زمانی تحقق پیدا می‌کند که هر آنچه در شهر نیاز به حضور فیزیکی ما دارد تبدیل به راهی برای ارتباط‌های مجازی شود. بی‌شک برای تمامی پایتخت‌های جهان یکی از معضلات همیشگی مراجعه روزانه افراد از نقاط دور و نزدیک کشور به بزرگ ترین سازمان‌ها است. امروزه اما بهره‌گیری از فناوری‌های نوین باعث شده تا این وزارتخانه‌ها برخی از فعالیت‌های خود را با دیجیتالی شدنشان متحول کنند. در ادامه به مهم‌ترین طرح‌هایی اشاره شده که وزارتخانه‌ها در ایران در حوزه تکنولوژی دنبال کرده‌اند.

وزارت آموزش و پرورش

برای آموزش و پرورش ایران آن طور که پیش‌بینی‌ها نشان می‌داد استفاده از فناوری‌های ارتباطی بیش از هرچیز به نوع استفاده از موبایل، تبلت و کامپیوتر در مدارس و مراکز آموزشی معطوف شده است. استفاده از ابزاری که در بسیاری از کشورها حالا باعث شده تا دانش آموزان در پاره‌ای مواقع با استفاده از امکانات غیرحضوری در کلاس‌ها به ارسال تکالیف یا ارتباط با معلم‌ها دسترسی داشته باشند. در حال حاضر نیز پروژه‌هایی مثل استفاده از تبلت دانش‌آموزی در دستور کار این وزارتخانه قرار دارد و همچنین توسعه مدارس هوشمند درکل کشور در حال اجرا است هرچند که مراحل آزمایشی مدارس تمام هوشمند هنوز پایان نیافته است. با این حال کارشناسان معتقدند که تغییر فرآیندهای آموزشی نیاز به تحولی بنیادین در شیوه‌های آموزش دارد و صرف فراهم کردن تجهیزات سخت‌افزاری نمی‌تواند این تحول را ایجاد کند.

وزارت ارتباطات

وزارت ارتباطات هر چند بنا به وظایفش توسعه آی تی در کشور را تحت کنترل دارد اما تا اندازه‌ای نیز خود در زمینه استفاده از این ابزارها پروژه‌هایی را انجام داده است. طی سال‌های اخیر پروژه‌های مختلفی در حوزه آی تی در این وزارتخانه تعریف شده که برخی از آنها برای مشترکان و برخی دیگر نیز به استفاده‌های داخلی این وزارتخانه باز می‌گردد. راه‌اندازی سامانه کیفیت و سنجش سرعت تلفن همراه و اینترنت برای استفاده از اپراتورها در سازمان تنظیم مقررات و ایجاد سامانه پاسخگویی سپاس و ثبت شکایات ۱۹۵ از آن جمله است. همچنین استفاده از ابزارهای آنلاین نظرسنجی روی سایت (عمدتا در سایت سازمان تنظیم مقررات) و گرفتن بازخورد از مردم از دیگر اقدامات این وزارتخانه است.

وزارت امور اقتصادی و دارایی

وزارت امور اقتصادی و دارایی شاید یکی از پیشروترین وزارتخانه‌ها در زمینه توسعه دیجیتالی و استفاده از ابزارهای تحت وب است. از بخش‌های مالیاتی گرفته تا ارتباط با نهادهای دیگر مثل گمرک پروژه‌های آی‌تی متعددی در این وزارتخانه تعریف شده است. این وزارتخانه همچنین در بخش مکاتبات داخلی خود نیز از تجهیزات و ابزارهای دیجیتالی مختلفی بهره می‌برد.

وزارت بهداشت

وزارت بهداشت نیز از جمله وزارتخانه‌هایی است که ایده‌ها و پروژه‌های گسترده‌ای برای توسعه دیجیتالی در بخش پزشکی کشور در دست اجرا دارد که در صورت نهایی شدن به توسعه قابل توجه آی تی در بخش بهداشت کشور منجر می‌شود. پروژه کارت‌سلامت، نسخه‌های دیجیتالی، ویزیت‌های غیر حضوری بخشی از طرح‌هایی است که برای یکپارچه‌سازی اطلاعات پزشکی در کشور گام‌های ضروری به شمار می‌رود.

وزارت دادگستری

ایجاد دادگاه‌های مجازی یکی از بزرگ‌ترین گام هایی است که وزارت دادگستری برای استفاده از امکانات راه‌های ارتباطی نوین برداشته است. کاهش یافتن تعداد مراجعه شاکیان و متشاکیان به دادگاه‌ها به خودی خود یک گام موثر برای کاهش تردد درون و برون شهری است. کم کردن کاغذبازی‌های اداری و کاهش بار بایگانی‌هایی اکه اغلب تا سال‌ها بی‌استفاده مانده و فضای گسترده‌ای را به خود اختصاص می‌دادند، از جمله منافعی است که از این طریق ایجاد شده است. ثبت و ضبط اطلاعات حقوقی افراد وکلا، قضات و دادستان‌ها در مرکز نگهداری اطلاعات آنلاین این وزارتخانه نیز یکی از راه‌های شفاف‌سازی نظام اداری آن است.

وزارت راه و شهرسازی

سامانه اطلاعات و املاک یکی از پروژه‌های بزرگ این وزارتخانه است که شفاف‌سازی بازار و قیمت‌ها را برای بازار مسکن به ارمغان آورده است. همچنین رصد اطلاعات دوربین‌های کنترل وضعیت راه‌ها نیز از دیگر پروژه‌های مرتبط با تکنولوژی این وزارتخانه است که حالا این امکان را فراهم کرده تا همه مردم به دوربین‌های موجود در تمام مسیرهای ارتباطی کشور دسترسی داشته باشند.

وزارت صنعت، معدن و تجارت

وزارت صنعت، معدن و تجارت از آنجا که یک وزارتخانه اقتصادی و تجاری است به رصد و پایش اطلاعات تجاری، اطلاعات صنایع بزرگ و کوچک در حال راه اندازی و در حال کار مشغول است که جمع آوری همه این اطلاعات با سامانه‌های آنلاین و آفلاین این وزارتخانه هماهنگ است. مکانیزه شدن ثبت و ضبط اطلاعات کالاهای ترخیص شده از گمرک باعث می‌شود تا اداره کل گمرکات کشور هر ماه آمار دقیقی از خروج و ورد کالا به کشور را به دست آورد؛ هر چند شیوه ارائه این اطلاعات چندان به روز نیست.

وزارت کار

وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی نیز بیش از همه در بخش‌های بهزیستی و رفاهی به دنبال ایجاد راه‌های ارتباطی نوین برای مردم است. از آن جمله ایجاد بسترهای غیر حضوری در مراکز بهزیستی، کنترل حمایت‌های بیمه‌ای کارفرماها از کارگران به واسطه ثبت اطلاعات در دایره اطلاعاتی این وزارتخانه و همچنین ثبت اطلاعات آنلاین از خدمات حوزه این وزارتخانه برای جلوگیری از فساد اداری بخشی از بهره بردن این وزارتخانه از شیوه‌های نوین اطلاعات است.