پاسخ تکنولوژی به جمعیت گرسنه جهان

ندا لهردی: تا سال‌ها مهم ترین تکنولوژی مورد استفاده در صنعت غذا ترازو بود. گذر زمان و زندگی مدرن اما همه چیز را تغییر داده است. درست به همین دلیل است که حالا این سوال مطرح است که چطور می‌توانیم جمعیت رو به رشد جهان را با کمترین هزینه سیر کنیم؟ با گسترش همه چیز احتمالا می‌توانیم این کار مهم را انجام دهیم؛ از گسترش مزارع کشاورزی گرفته تا افزایش حجم تولیدات غول‌های صنعت غذا و به دنبال آن افزایش تعداد خوار و بار فروشی‌ها و بخش‌های توزیع. تکنولوژی اما برای تسریع این روند و گسترش صنعت تغذیه می‌تواند کمک خوبی باشد. به نظر می‌رسد بسیاری از تکنولوژی‌هایی که امروزه در صنعت غذا به‌کار برده می‌شوند، در مسیر درستی حرکت می‌کنند؛ به سمت روش‌ها و محصولات که برای مزارع کوچک و حتی بزرگ اقتصادی و به صرفه هستند. این به معنای پایان تولید انبوه مواد غذایی نیست.

با وجود جمعیتی که پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۵۰ به ۶/ ۹ میلیارد نفر در جهان برسد، کشاورزی و تولید مواد غذایی هنوز باید با کمک تکنولوژی و تحقیقات خلاقانه به شرایط خوب و قابل قبولی برسند. تکنولوژی‌های در حال رشد مانند حسگرهای ارزان قیمت، ابزارهای موبایل و خدمات تحلیل داده ها، همچنان به افزایش تنوع شرکت‌های مواد غذایی، خرده فروشی‌ها و تولید‌کنندگان کمک می‌کنند تا هزینه هایشان را کاهش داده و در بازارهای خاص و تخصصی به رقابت بپردازند.این روند می‌تواند آغاز یک اقتصاد و تجارت غذایی جدید باشد؛ تجارتی که رقابت و نوآوری بیشتری را نشان می‌دهد، فرصت‌های جدیدی را برای گروه بزرگ تری از سرمایه گذاران فراهم می‌کند، پاسخگو و فعال تر از مدل‌های صنعتی است که در طول دهه‌های گذشته بر صنعت غذا حاکمیت داشتند. کارشناسان معتقدند که در این جریان استارت آپ‌ها نقش مهمی خواهند داشت و به خوبی می‌توانند با مشکلات و چالش‌های پیش روی این تحولات برای جذب سرمایه، توسعه غذاها و خوراکی‌های جدید و حتی شیوه فروش و خوردن آنها مواجه شوند و کنار بیایند.بین ماه ژانویه سال ۲۰۱۳ تا ماه دسامبر سال ۲۰۱۴، چهل و هفت منبع مالی برای سرمایه‌گذاری در کشاورزی و صنعت غذا ارائه شدند که همه آنها در نشریه آنلاین Food Tech Connect منتشر شدند. بررسی‌های موسسه تحقیقاتی CB Insights نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری مخاطره آمیز در استارت آپ‌های غذا- تکنولوژی در سال ۲۰۱۴ به بیش از یک میلیارد دلار می‌رسد. این در حالی است که این رقم در سال ۲۰۱۳ برابر ۲۸۸ میلیون دلار بوده است. یکی از بخش‌های موردتوجه بخش سرمایه‌گذاری شرکت گوگل یعنی Google Ventures و دیگر سرمایه‌گذاران سیلیکون ولی شرکت‌هایی هستند که گام‌های خلاقانه‌ای به سمت تولید غذاهای جدید مانند جایگزین‌های گیاهی گوشت گاو، آردهای پروتئینی و دیگر محصولاتی برمی دارند که هدف آنها گروه‌های کوچک اما ارزشمند مصرف‌کنندگان هستند.

قانون گذاران هم بعضی از این نوآوری‌های صنعت غذا حمایت می‌کنند. در شهر «ووی» سوئیس بزرگ ترین شرکت تولید‌کننده موادغذایی دنیا یعنی Nestlé از تکنیک‌هایی برای ترغیب ذائقه‌ها به خوراکی‌های خوشمزه‌ای استفاده می‌کند که ۱۰ درصد نمک و شکر کمتر دارند. چند برنامه سرمایه‌گذاری شده اتحادیه اروپا در حال حاضر از تحقیقات ژنتیکی و مولکولی بهره می‌گیرند تا راه‌های جدیدی برای ایمنی و سلامت غذا پیدا کنند. در مزرعه نرم افزار و تحلیل داده‌ها می‌توانند کشاورزی را برای انجام عملیات‌های زراعی در ابعاد مختلف و به شکل اقتصادی و مقرون به صرفه، کمک کنند. امروزه هر تراکتور، سمپاش و کمباین به‌صورت مجهز به امکاناتی برای ارتباطات بی سیم به بازار می‌آیند تا بتوانند اطلاعات مکانی را که در آن مشغول به کار هستند و آنچه در حال کاشت آن هستند را ارسال کنند. از طریق ترکیب این اطلاعات با داده‌های ارسال شده توسط حسگرهای خاک و گزارش‌های مربوط به آب و هوا، کشاورزان می‌توانند راه‌هایی برای استفاده موثرتر، کم هزینه تر از آب، بذر و کود پیدا کنند و همزمان انرژی بیشتری برای داشت و برداشت محصولات صرف کنند.تکنولوژی Vital Herd در آزمایش‌هایی به‌کار برده می‌شود تا عوامل کلیدی را در سلامت گاوها مانند ضربان قلب، جریان تنفس، دمای بدن و حتی تعداد انقباض‌های شکمی حیوان به‌صورت هر ۱۵ دقیقه یک بار بررسی و ارسال کند. همه این بررسی‌ها توسط یک قرص الکتریکی ۴ اینچی انجام می‌شود که گاو آن را می‌بلعد. این تکنولوژی حسابی توجه و تمایل دامداران حتی در مزارع نه چندان کوچک را به خودش جلب کرده است و می‌تواند آینده بخش دامداری و تولید مواد غذایی را متحول کرده و تحت تاثیر قرار دهد. این روزها سلامت یک گله از احشام به‌صورت گسترده زیر نظر مستقیم کشاورزان و دامداران بررسی و دنبال می‌شود. با این حال اما با وجود جریان جدید اطلاعات تولید و ارسال شده توسط این ابزارهای تکنولوژیک جدید، کشاورزان احتمالا تمایل بیشتری به شناسایی حیوان بیمار قبل از گسترش و شیوع بیماری آن به دیگر احشام پیدا خواهند کرد. این کار به کاهش اقدامات درمانی، مصرف آنتی بیوتیک‌ها و به دنبال آنها کاهش هزینه‌های جاری یک مزرعه و دامداری کمک بزرگی خواهد کرد.

«هندن مانور استیتز» که از ۵۰۰ گاو شیری و گاوهای جوان هلشتاین در شهر کنت در جنوب‌شرقی لندن نگهداری می‌کند، یک سرمایه گذار است. او معتقد است که تکنولوژی‌های جدید قابل استفاده در مزارع و دامداری‌ها می‌تواند صنعت کشاورزی و جریان تولید غذا و موادغذایی را به طرز قابل توجه و چشمگیری متحول کند. او می‌گوید که این روند شاید تنها راه برای پاسخگویی به روند سریع رشد جمعیت جهان و تولید کافی غذا برای آنها باشد.این تکنولوژی‌های جدید در بخش‌هایی از زنجیره غذا که به آشپزخانه‌های ما هم نزدیک تر هستند، تست و آزمایش شده‌اند. آنها پایه‌های ارائه و تحویل آنلاین خوراکی‌ها را که بسیاری از استارت آپ‌های غذا- تکنولوژی را شکل داده‌اند، تقویت می‌کنند. حالا سایت‌هایی مانند Plated، HelloFresh و Blue Apron که خدمات ارائه دستور پخت و تحویل غذا در جلوی در منزل را به کاربرانشان می‌دهند، حسابی محبوب و پرطرفدار شده‌اند. این تکنولوژی‌ها به خوبی با سوپرمارکت‌های بزرگ رقابت می‌کنند و آنها را مجبور می‌کنند تا دوباره درباره شیوه ارائه غذا به مردم فکر کنند.