همدم دوست‌داشتنی روزهای آینده

ندا لهردی: اسباب‌بازی‌ها، عروسک‌ها و آدم‌آهنی‌ها؛ همدم‌های بی‌جان اما دوست‌داشتنی روزهای کودکی و نوجوانی ما بودند که در بازی‌های ما بارها و بارها نقش عوض می‌کردند و وظایف مختلفی را به عهده می‌گرفتند؛ مادر می‌شدند و مسوول انجام کارهای خانه و رسیدگی به امور بچه‌ها، کودک می‌شدند و کودکی می‌کردند. هر چه بود برای ما جان داشتند و زنده بودند. خیلی راحت با آنها حرف می‌زدیم و آنها می‌شنیدند و گوش می‌دادند. با این اوصاف شاید زندگی با یک روبات برای نسل ما چندان هم عجیب و دور از ذهن نباشد مخصوصا روباتی که با صدای شما کنترل شود، احساساتش را نشان بدهد و بتواند کودکان را سرگرم کند؛ درست شبیه روباتی که شرکت Asus به تازگی طراحی و تولید کرده است.

Zenbo روباتی است که تنها کمی گران‌تر از یک موبایل هوشمند بوده و قرار است خیلی زود به زندگی روزمره افراد زیادی وارد شود. شرکت تایوانی Asus هفته گذشته این روبات خانگی را برای اولین بار معرفی و رونمایی کرد؛ روباتی که می‌تواند صحبت کند، به امور خانه رسیدگی کند، هر وقت آن را لازم داشتید به کمک‌تان بیاید و همه این کارها را تنها با پرداخت هزینه‌ای کمی بیشتر از یک موبایل هوشمند انجام دهد. این روبات ۵۹۹ دلاری روی دو چرخ راه می‌رود و ظاهری شبیه به یک جارو برقی با یک دوربین که روی سر بیضی ‌شکلش تعبیه شده است دارد. ارتفاع این روبات تقریبا به زانوی یک فرد با قد متوسط می‌رسد و چهره معصوم و حالت چشم‌هایش، آن را به کودکی دوست ‌داشتنی شبیه کرده است. Zenbo از یک صفحه نمایش لمسی و رنگی روی صورتش بهره می‌برد که از طریق آن می‌تواند احساساتش را به شما نشان بدهد. او توانایی حرکت کردن به‌صورت کاملا مستقل را دارد، می‌تواند به فرمان‌های صوتی پاسخ دهد، کودکان را سرگرم کند، از آنها مراقبت کند، سیستم‌های خانگی را کنترل کند و حتی از افراد سالمند هم نگهداری و مراقبت کند. «جانی شی» رئیس شرکت Asus در این مورد می‌گوید: «برای دهه‌ها انسان‌ها درباره داشتن چنین همراه و همدمی، رویاپردازی می‌کردند؛ همدمی که باهوش باشد، احساسات را بفهمد و همیشه در دسترس باشد. هدف ما این است که پردازش روباتیکی را به همه خانه‌ها بیاوریم و در اختیار همه افراد قرار بدهیم.»

Zenbo وقت ملاقات دکتر یا برنامه دارویی سالمندان را یادآوری می‌کند و خانه را برای اطلاع‌رسانی سریع شرایط اضطراری مانند ترکیدگی لوله کنترل می‌کند. اگر این روبات مشکلی را شناسایی کند، به صاحبانش هشدار می‌دهد و این امکان را فراهم می‌کند تا بتوانند از راه دور و با استفاده از دوربینش برای سرکشی به محیط، آن را کنترل و هدایت کنند. شرکت Asus امیدوار است که این روبات بتواند به خوبی کودکان را سرگرم کند. جالب است بدانید که Zenbo می‌تواند آواز بخواند، برقصد، داستان بگوید و بازی‌های مختلف را انجام بدهد در حالی که همزمان کنترل محیط اطراف مانند روشنایی لامپ‌ها را هم انجام بدهد. برای بزرگ‌ترها اما این روبات به‌عنوان رقیبی جدی برای محصولاتی مانند Amazon Echo و Google Home عمل می‌کند و امکان به دست گرفتن کنترل دستگاه‌ها و ابزارهای مختلف مبتنی بر اینترنت اشیا را از تلویزیون گرفته تا ترموستات دارد. در نمایش اولیه این روبات توسط مدیر Asus در تایوان، Zenbo در میان سر و صدا و شلوغی، فرمانی برای پخش موسیقی را تشخیص داد و پخش موسیقی را شروع کرد.

شما به کمک این روبات می‌توانید متوجه شوید که شخص پشت در خانه چه کسی است و با دستور صوتی به روبات، در را باز کنید. این روبات می‌تواند به لامپ‌ها، تلویزیون‌ و وسایل سرمایشی و گرمایشی درون خانه متصل شود. شما می‌توانید با کمک صورت این روبات تماس‌های تصویری برقرار کنید، خرید‌های آنلاین‌ خود را انجام دهید یا ویدئو‌ها را به‌صورت زنده استریم کنید. حتی زمانی که خارج از خانه هستید می‌توانید به دوربین این روبات وصل شده و وضعیت خانه خود را کنترل کنید. از آنجا که این روبات دست ندارد، نباید انتظار بسکتبال ‌بازی کردن یا فرستادن او به نانوایی را داشته باشید، اما می‌توانید با دستورات صوتی کنترلش کنید و از او بخواهید کارهای مختلفی را برای شما انجام بدهد. از جمله دیگر توانایی‌های زنبو می‌توان به خرید آنلاین، عضویت در اکانت‌ها و وارد کردن رمزعبور با دستور صوتی و پایه سلفی اشاره کرد. در ویدئوی تبلیغاتی روبات Zenbo نشان داده شد که پیرمردی روی زمین افتاده و نمی‌تواند از جای خود بلند شود. وظیفه Zenbo در این موقعیت چیست؟ آیا به پیرمرد بیچاره برای بلند ‌شدن کمک می‌کند؟ طبیعتا Zenbo دست ندارد که بتواند این کار را انجام بدهد، اما در عوض از پیرمردی که روی زمین افتاده یک عکس گرفته و برای خانواده‌اش ارسال می‌کند. اعضای خانواده به سرعت متوجه وضعیت پدربزرگ می‌شوند و برای کمک به او خود را به خانه می‌رسانند. با این حال اما در تمام این مدت Zenbo چه کاری انجام می‌دهد؟ او می‌تواند برای پیرمرد موسیقی پخش کند یا حتی از فروشگاه‌های آنلاین یک واکر سفارش دهد!

کنترل صوتی، راهکار جدید در هوش مصنوعی

این روزها بازار دستیارهای خانگی هوشمند و مبتنی بر فرمان‌های صوتی حسابی داغ و رو به رشد است. Amazon Echo و Google Home نمونه‌هایی جدید، محبوب و انقلابی در این حوزه هستند. با این حال اما اغلب تلاش‌ها در این زمینه بر اساس یک اسپیکر ثابت است که در خانه قرار می‌گیرد و می‌تواند با فریادها و صداهای صاحبانش کار کند. تنها روبات Pepper شرکت SoftBank که در حال حاضر در ژاپن با قیمت ۱۲۲۰ پوند فروخته می‌شود، نزدیک به روباتی است که شرکت Asus قرار است عرضه کند؛ با دست‌های بند بند و قابل حرکت، دوربین و حسگرهایی در سر و نمایشگری روی سینه. ایده روبات‌هایی با هدف انجام کارهای عمومی که نمی‌توانند در کارهای خانه کمک کنند و تنها از طریق تعامل صوتی با کاربران در تماس می‌مانند، احتمالا تا سال‌های آینده به اشکال مختلف در بازار دیده خواهد شد. برای شرکت Asus و دیگر شرکت‌های سازنده لوازم الکترونیک، روبات‌های خانگی هنوز در حد یک تجربه هستند. این شرکت معتقد است روبات‌ها باید برای خانواده‌ها وجود داشته باشند. اگر این روبات‌های خانگی بتوانند همان توجه و اشتیاقی که برای محصولاتی نه چندان مفید و کاربردی مانند Amazon Echo وجود دارد را جلب کنند آن وقت می‌توانند موفق شوند. درست مانند هر محصول دیگری، این روبات‌ها هم برای آنکه وجود داشته باشند و به اسباب‌بازی‌هایی گران و غیرضروری تبدیل نشوند، نیاز به دلایل منطقی و کاربردهای مفید دارند.